/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Pris-beregning
Fra : klemme2006
Vist : 1300 gange
100 point
Dato : 28-09-10 20:42

   Overslag over håndværkerudgifter
Fra : klemme2006    Vist : 12 gange
100 point
Dato : 28-09-10 20:18
I forbindelse med skolerenoveringer og andre store opgaver, ser jeg tit angivelse af hvad det kommer til at koste. Budgettet holder ikke altid, men der er vel ikke tale om det rene gætværk.

Hvor finder jeg en "håndbog over byggeudgifter" eller noget i den retning.

Jeg forestiller mig en slags priskurrant eller ståbi med beskrivelse af arbejdopgaven og så f. eks m2-prisen.

Jeg har set den slags for beregning af akkordarbejde, men det er jo ikke helt det samme. Der mangler foruden materialeudgifter mesters avance, sygdom og vejrlig, stilladsudgifter osv.

VH

klemme2006

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-10 22:19
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-09-10 22:20

Jamen, kære klemme - du svarer jo næsten selv på dit spørgsmål -
Citat
Hvor finder jeg en "håndbog over byggeudgifter" eller noget i den retning.

det finder du IKKE - det er jo fuldstændig afhængigt af -
Citat
Der mangler foruden materialeudgifter mesters avance, sygdom og vejrlig, stilladsudgifter osv.

............. der er utroligt mange ting som kan ændre sig i løbet af selve processen - prisen på matrialer - arbejdslønninger - uforudsete ulemper som vejrlig dårlig planlægning d.v.s. at forskellige skrivebordspaver ikke har tænkt på hvad en dårlig jordbund, en dårlig adgangsvej o.s.v. kan betyde for den endelige pris.
Nu er vi slet ikke kommet ind på hvilke ændringer der kan komme på grund af den til enhver tid gældende lovgivning - den ændrer sig jo snart hurtigere og mere uforudsigeligt end vejret

så, det er ligeså svingende med den pris det koster at opføre en bygning, som hvornår den næste raket kan skydes til månen -
Jeg har selv flere gange været ude for ændringer undervejs i et byggeprojekt, som har betydet at der skulle laves om på prislisten for akkordarbejde og en opmandsforhandling til inden vi fik vores betaling - helt bortset fra hvor mange timer der blev ventetid, uforudsete forhindringer o.s.v - som alt sammen blev på TIMELØN helt uden for akkorden, så at den endelige pris på et byggeprojekt kan komme til at ligge langt fra hvad tilbuddet lyder på, kan ikke komme som en overraskelse for ret mange - du skal tænke på at der findes utroligt mange som ikke fløjter samme uge som de spidser munden

mange hilsener
Bennymanden

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-09-10 23:36

Generelt i bygningssager komme det i udbud for at se hvad de enkelte firmarer tage for given opgave.
Nogen er billiger ind andre og nogle er meget dyrere ind den billigste... Det svinger meget alt efter hvad der skal laves/udføres af bygningsopgaver. Og det skal siges at den billigste for det meste ikke holder prisen og kvaliteten ikke altid holder... Prisen er simpelhed for lav....
Men generelt når man byder på en opgave har man taget højde for uforudset ting der kan opstå i byggeprocessen. 5/10% afhængig af det enkelte firma.

Det sted i byggeprocessen hvor prisen kan stige er hvis der konstateres fejl i bygningen som kan resultere i sammenstyrtning eller andet... Det kan være fejl i sokkelen, rådden spær m.m.... Altså ting man ikke har kunnet set før arbejdet start, da prisen blev afsagt...

Men mange gang ændre byggeherren/kunden også på ting i byggefasen og derfor denne mere pris.
Det kan være andet køkken, eller andre bygningsmaterialer m.m. Ting der er dyrere end aftalt i tilbudsprisen..

Og så skal det siges til sidst at mange firmarer har en kreativ merpris hvis de kan komme af sted med det. Så hold et vågen øje med det. Det kan være du har betalt for noget som ikke er bleven udført....???

Derfor er det en god idé at sætte sig godt ind i tingene inde man sætter det i udbud og lave en plan på hvad der skal laves, samt en tidsplan i forhold til byggefasen....
Det er især der der kan spares penge, hvis tidsplanen og byggefaser overholdes.
Så kort og godt..... Planlægning, planlægning....... overholdelse af tidsplan eller udskriv dagbøder til de enkelte firmaer .... tømmer, murrer, vvs, maler m.m..... Så kan de få fingeren ud!!!

osv....... m.m.

Kommentar
Fra : spikedk

Dato : 29-09-10 06:21

Igennem min uddannelse som vurderingskonsulent, blev fik præsenteret for et kompendium, hvor der står en masse erfaringsudgifter. Hvad koster f.eks. et stillads at sætte op pr. kvm. (inkl. løn, stillads mv.) - Det er kun vejledende, men hvis du vil, kan jeg se om jeg kan finde det frem fra gemmerne.

Jeg har brugt det meget, når jeg har været på vurderingsopgaver, men som sagt, det er KUN en vejledning. Der kan være mange faktorer der gør at lige netop et bestemt byggeri bliver væsentlig dyre.

Accepteret svar
Fra : maly01

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-10 21:12

Hej Klemme 2006.
Jeg tror at det du søger er V&S prisdata. De findes i flere forskellige udgaver; Brutto, netto, bygningsdele etc. De fåes både elektronisk og i bogform. På Bygningskonstruktør-studierne er det måske muligt at finde dem til en billig penge, især de lidt ældre årgange.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 07-11-10 22:09

Tak for svaret maly01.

Det er ellers et spørgsmål der har ligget længe.

Jeg har fundet dem og kigget i dem. Vældig gode. Der enkelte ting jeg ikke har kunnet finde; understrygning af tegltag f.eks.