/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Lønspørgsmål til samtale
Fra : kondivand
Vist : 914 gange
50 point
Dato : 19-09-10 18:43

Hvad vil I svare, hvis man til en samtale bliver spurgt om, hvormeget man får i løn i sit nuværende job ? - det kan stille en i en vanskelig forhandlingssituation.

Det kan jo være, at man synes det man får er for lidt, og man derfor ikke blot vil stille sig tilfreds med de sædvanelige 10 pct. oven i - vel at mærke, hvis det nuværende job minder om det nye man er til samtale om.

Kan man tillade sig, at sige, at man er interesseret i en løn der matcher markedsniveauet, og det mener jeg er omkring xx pr. måned ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-10 18:51

Citat
Hvad vil I svare, hvis man til en samtale bliver spurgt om, hvormeget man får i løn i sit nuværende job ?

Det er da kun dig der kender det beløb

LYVE skal man IKKE....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-09-10 19:15

Citat
Kan man tillade sig, at sige, at man er interesseret i en løn der matcher markedsniveauet, og det mener jeg er omkring xx pr. måned ?

Man kan tillade sig hvad som helst. Men det er en god ting at gøre sig klart inden.

Vil man fortælle konkret hvad man forlanger med en risiko for at man ikke får jobbet eller vil man stille et omvendt spørgsmål;

Hvilken løn har I forestillet jer ? Så kan man vurdere i situationen, - hvis de fortæller et lavere beløb end det du får nu- så fortæl hvad du får nu.

Hvis det er meget vigtigt for dig, at du får mere end nu- og at du er hug og stikfast på at ellers er jobbet ikke noget for dig- så fortæl dine krav uden nølen.

Hvis lønnen ikke er det vigtigste, så træk på det, - sig noget med at du havde forestillet dig xx kr.

og vær sikker på om det er brutto eller nettoløn i taler om. Bruttolønnen er som regel det der bliver opgivet, og så er det jo rart at vide, hvad pensionen er .

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 19:42

Citat
hvormeget man får i løn i sit nuværende job ? - det kan stille en i en vanskelig forhandlingssituation.

hvordan dog det

Citat
og man derfor ikke blot vil stille sig tilfreds med de sædvanelige 10 pct. oven

troede det var arbejdet der trak _ ikke lønnen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-10 07:02

Jeg ville nok svare, at det jeg får er for lidt, i forhold til mine kvalifikationer, det er derfor jag har søgt job hos Jer! Her kan man så passende komme med sit forslag, hvis ikke pgl. spørger til, hvad ens lønudspil er. Her må man tage chancen. For år tilbage, ved Olivetti i København "spillede jeg højt spil" ud fra devisen, at man ikke kan miste et job man ikke havde fået. Af 12 nye salgskonsulenter fik jeg den næsthøjeste faste løndel 2.400 kr. pr. måned (1967) Den ringestlønnede havde accepteret 1.050 kr.

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 21-09-10 11:20

Da jeg har forventning om en pæn lønstigning, da lønnen i mit nuværende job er alt for lav, så er jeg ikke interesseret i at oplyse hvad jeg får nu, da det kan få mig til at fremstå urimelig og utroværdig.

Virker det fornærmende at sige, at man synes ikke min nuværende løn er relevant for, hvad jeg gerne vil have i det nye job - hvordan får man sagt det uden at fornærme eller virke usamarbejdsvillig ?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-10 11:45

Citat
Virker det fornærmende at sige, at man synes ikke min nuværende løn er relevant for, hvad jeg gerne vil have i det nye job - hvordan får man sagt det uden at fornærme eller virke usamarbejdsvillig ?

De fleste arbejdsgivere ved jo, at lønnen er et vigtigt spørgsmål, så der er højst sandsynligt ingen der ligefrem bliver fornærmet eller vil opfatte dig som usamarbejdsvillig.

Måske du i virkeligheden tænker for meget over det, som sagt du må være mere fremme i skoene og være målbevidst om hvad du vil have i løn, når det er vigtigt for dig. Du kan næsten komme til at virke for nølende - og det kan tolkes som om at det også smitter af på den måde man løser sine opgaver på-

Du er jo rimeligt fast på at du vil have mere end du får nu.

Hvad har du at miste ??? ---

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 27-10-10 22:35

Tak for svaret smuller54.