/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Orm i bordben.
Fra : richardt
Vist : 3714 gange
100 point
Dato : 08-05-03 10:00

Jeg har opdaget træstøv fra ormehuller i benene på mit gamle arvede bord, hvad dræber de dyr-orm, er det godt med petrolium som man vist brugte i gamle dage eller har i nogle gode råd.
Der er oså friske spor af orm i min træ-kældertrappe, de kunne måske også bekæmpes.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:27

Du kan læse om "træorm" eller borebillen på Statens Skadedyrslaboratorium http://www.dpil.dk/spomskad.htm
Et lille udklip
Den almindelige borebille (Anobium punctatum) kaldes også for træorm, og der er spor efter den i de fleste ældre huse her i landet. Den voksne borebille er 3-5 mm lang, den er brun og har punktstriber på dækvingerne.
Hyppigst sker klækningen fra sidst i juni og til begyndelsen af juli. Billerne lever kun et par uger. De kravler rundt på det træ, hvor de er klækket fra, men kan også flyve, og ofte havner de i stort antal i vindueskarmene. Borebillerne lever også udendørs, i plankeværker, stolper og andet træværk, hvor fugtigheden i træet er tilstrækkelig høj.
Overfladebehandling med et træbeskyttelsesmiddel, der er godkendt til bekæmpelse af borebiller, er den mest anvendelige metode, og der findes en række præparater specielt beregnet til formålet. Midlet påføres med pensel eller sprøjte i 2 til 3 omgange, indtil den angivne dosis er nået.
Drejer det sig om mindre, malede ting kan man eventuelt benytte en injektionssprøjte til at få væsken ind igennem hullerne. Det kan være nødvendigt at behandle én gang årligt, helst lige før flyvetiden (altså i maj) i flere år i træk.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-03 12:29
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:31

NNBB: Og til bekæmpelse, kan du kigge på http://www.mst.dk/Bekaemp/Sgbek.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:40

Sorry! Du bør nok starte her hvad angår bekæmpelse http://www.mst.dk/Bekaemp/default.htm men ved at kigge under midler til træbeskyttelse er borsyre basen for bekæmpelse
Boracol 40 - Kai R. Spangenberg Eftf. I/S
Må kun anvendes til træværk og mur, der ikke kommer i direkte berøring med levnedsmidler eller foderstoffer.

Beta Imprægnering 60 - Beta DK I/S
Må kun anvendes til bekæmpelse af svampe og insekter på murværk og i træværk samt til forebyggende behandling mod samme.

Pinotex Trærenovering 980-2376 - Sadolin Woodcare A/S
Må kun anvendes til behandling af træ over jord mod træødelæggende svamp og insekter ved påstrygning eller dypning.

Kig selv under emnet - go' bekæmpelse
Søren

Godkendelse af svar
Fra : richardt

Dato : 08-05-03 17:28

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : nickras

Dato : 20-08-03 10:10

Kan eventuelt repareres med en blanding af triclorethylen og harpiksgranulat.

Held og lykke med projektet

Nick