/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvornår er aktier likvide?
Fra : cristian2
Vist : 982 gange
40 point
Dato : 14-09-10 20:51

Jeg har hørt om flere der har brændt nallerne på ilikvide aktier. Altså, de har købt aktier som de har svært ved at komme af med igen simpelthen fordi der ikke er købere til dem. "Der kan være et spread mellem købere og sælger på 5 %", siges det. På Børsens liste "MidCap" skulle nogle af aktierne efter sigende være likvide - andre ilikvide! Spørgsmålet er så hvordan man skelner.

1. Hvor går grænsen for om en aktie er likvid?

2. Hvilke faktorer spiller ind i forbindelse med om en aktie er likvid (omsætnings-volumen, pris)?

3. Er det muligt at aflæse på en kursgraf om en aktie er likvid?

4. Hvor finder man de nøgletal som afgør om en aktie er likvid?

Tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 40 point
Dato : 15-09-10 09:32

Likviditet betyder, at du kan købe og sælge dine aktier, uden at kursen påvirkes nævneværdigt. C-20 aktierne er likvide, mid- og small-cap aktierne væsentligt mindre. Kursspænd er udtryk for illikviditet. Selskaberne kan betale børsmæglere for at stille kurser og derigennem øge likviditeten.
Likviditeten svinger over tid - i tider med faldende aktiekurser, reduceres likviditeten ikke mindst i de små og mellemstore aktier - de kan faktisk blive helt illikvide, dvs. dine aktier kan i perioder blive helt værdiløse. Mindre og mellemstore aktier er derfor udelukkende interessante for langsigtede investorer.

Mvh

Claus,
forhenværende DAF-direktør

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 01-12-10 10:35

Tak for svaret DAF_direktoer.