/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Pap i etageadskillelse
Fra : Nice2Know
Vist : 714 gange
20 point
Dato : 10-09-10 10:45

Jeg skal hjælpe en af mine venner med at isolere en etageadskillendelsen over hendes værksted. Det er op til et loftrum hvor der ikke er isolering under taget. I første omgang vil loftrummet kun blive benyttet til opbevaring men på sigt kan det ikke udelukkes at det skal udnyttes til opvarmet lager / semibeboelse.

I øjeblikket består etageadskillelsen af kraftige tværgående bjælker (15x15) med 32 mm brædder ovenpå. Brædderne er ikke falset sammen så der er flere steder mindre sprækker mellem dem.

Min ven har valgt at der skal benyttes 2 * 90 mm hør isoleringsbats. Disse lægges mellem regler der bliver lagt på kryds i to lag. Oven på dette bliver der lagt et nyt plankegulv på 32 mm.

Vi er af to uafhængige tømrer blevet frarådet at montere dampspærre i etageadskillelsen da fugt fra værkstedet skal kunne komme væk. (det er et pottemager værksted hvor der bliver brændt ler).

Mit spørgsmål går på om det vil være hensigtsmæssigt at lægge pap i gulvet for at undgå at det kan trække gennem gulvet. Hør har meget lille vindmodstand og med ufalsede planker vil der altid være sprækker. Hvad er jeres vurdering?

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 30 point
Dato : 10-09-10 11:21

Hej.
Vi har selv for 2 år siden "været på den".
Og der skal IKKE dampspærre op.
Min vurdering vil da så også være at hvis der lægges pap op vil i midlertidigt afhjælpe på trækken ...men på længere sigt vil pappet tiltrække fugt hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-09-10 13:16

hvis værkstedet er permanent opvarmet, skal der dampspærre op ifølge eksperter, men i et udhus ville jeg ikke gøre det. hvis overetagen senere skal bruges til noget der ligner beboelse, skal der dampspærre op under spærene når der er isoleret mellem spærene.
den fugt der måtte komme, kan sagtens bortskaffes med ventilationsriste eller lignende.
hvis en dampspærre skal virke, skal der være lukket fuldstændig tæt overalt, og der findes ikke ret mange nye huse der opfylder disse krav, og i ældre huse er der godtnok mange gange sat dampspærre op, men den er slet ikke tæt og må som sådan anses for at være værdiløs.
det er bedre med god ventilation end en falsk tryghed med en dampspærre der ikke er optimal.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-09-10 17:26

sludder der skal ikke dampspærre i en etageadsskillese

Godkendelse af svar
Fra : Nice2Know

Dato : 10-09-10 22:31

Tak for svaret piaskov.