/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
gammelt nikon objektiv til nyt digitalka
Fra : thorkil1
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 08-09-10 07:46

Hej
Gad vide om man kan bruge objektivet fra et gammelt nikonkamera fra 80´erne til et nyt digitalt kamerahus som eksempelvis 300D?

Tak for hjælpen.

mvh
Thorkil

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-09-10 08:01

HEJ
JEG HAR PRØVET, DET PASSEDE FINT PÅ KAMERAET (MIT ER NU ET 40D)
MEN DET VIRKEDE IKKE, SÅ JEG VAR NØDT TIL AT KØBE ET NYT OBJEKTIV.

DER ER SIKKERT NOGLE HERINDE MED RIGTIG MEGET VIDEN OM DET, DER KAN
FORKLARE DIG HVORFOR.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-09-10 08:37

det duer ikke

Accepteret svar
Fra : sonnic

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-10 10:52

Hej Thorkil
Dit nye nikon 300D er bygget til at kunne "snakke" med det opjektiv der sidder på kameraet, dvs. at
kamerahuset giver besked til objektivet at nu skal den bruge blænde 8 så vil et objektiv der beregnet til dette automatisk blæned ned til blænde 8. Den samme "snak" sker med autofokus.
Når kameraets programmer ikke får svar fra et gammelt objektivet opfatter kameraet det som en fejlfunktion og du kan ikke bruge udløseren.

Nikon fraråder også i deres brugsvejledning at sætte ælder objektiver på deres digitalt kamerahuse du kan i værste fald kortslutte den databus der sidder på kamerahuset, hvis dette sker skal du ha´ skiftet CPUén (kostbar reperation).

VH Sonnic

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 08-09-10 15:01

Tak for svaret sonnic.

Det var en stor hjælp.

mvh
Thorkil

Kommentar
Fra : garby

Dato : 09-02-12 01:05

Jeg bruger da alle mine gamle objektiver på mine Nikon kameraer. D50, D70 og D200

de skal bare sættes på P/A/S/M så spiller de fint. Det er altså bare auto der ikke virker og som giver Error, ikke noget med brændte cpu osv