/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
ApS - overtagelse
Fra : sfl17
Vist : 2293 gange
40 point
Dato : 05-09-10 14:58

Hej alle
Nogen der ved, om der kræves en vis kapital for at overtage et ApS - altså ud over den, man evt. betaler til den gamle ejer for selskabet..?
Det koster jo 80.000 kr. i garanti over for myndighederne at stifte et sådant selskab

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-09-10 15:56

- senest 8 dage efter overtagelse, skal firmaet afmeldes hos Told&Skat, for derefter oprettes i dit navn.

http://www.ivaekst.dk/vaekst/4/2/0/0/overdragelse-af-virksomhed

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-10 16:18

Det gælder kun enkeltmandsfirma, ApS elle A/S overtages anparter/aktier over 50%, så er man den nye ejer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-10 16:20

Ejer er ikke helt rigtigt, men man har det største ord i firmaet. Køben man alle anparter i et firma, er man den nye ejer.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-09-10 02:10

80.000 er det ikke længe siden?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-09-10 08:09

Det er sat ned, ved ikke lige, hvor meget i min tid var det 125000,- Det skal først godkendes af bestyrelsen i nuværende firma.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-09-10 14:44

Dit spørgsmål er en sammenblanding.

1) du kan overtage selskabet til den værdi som sælger af kapitalandele værdisætter dem til det.

note 1 lig mærke til om hovedanpartshaver har nogle forpligtelser til banker mv. som du også skal overtage.

Det kan sagtens anbefales du stifter et nyt selskab, som du så bruger som Holding selskab.
Et anpartsselskab kan stiftes ved at indsætte min 80.000 på en konto og derefter få feks en revisor til at stifte det for dig. Pengene vil herefter indgå i selskabets formue, og du vil få anparter til en værdi af 80.000 for dem.
Dit holding selskab kan herefter nu opkøbe andre selskaber.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 40 point
Dato : 06-09-10 14:48

Nogle selskaber ryger for en "dollar" i nedgangstider. Men til gengæld ryger der masser af forpligtelser med.

For at få skattemæssigt fradragsret vedr. tab på forpligtelser, er det bedst disse stilles af et holding selskab, i det der her er mulighed for at trække det fra.

Tjek artikler om dobbeltbeskatning og i rigtige sure tilfælde triplebeskatning.

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 23-09-10 20:12

Tak for svaret snaptil.