/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Grunder
Fra : Ole
Vist : 4054 gange
100 point
Dato : 04-09-10 18:28

i forbindelse med en maleropgave har meldt sig flg. spørgsmål:

1 hvikle egenskaber har grunder, som maling ikke har
2 kan man ikke bare bruge noget gammel maling for at forhindre at underlaget suger for meget

På forhånd tak
Ole

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-09-10 18:50
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-09-10 20:48

Citat
2 kan man ikke bare bruge noget gammel maling for at forhindre at underlaget suger for meget

De møbler jeg har malet, har KUN fået den færdige maling
men i flere lag/ og om nødvendigt, slipning.
Tvivler på der kan se´s forskel på, om de har fået grunder eller ej.
Og det holder, skal jeg lige nævne, indendørs vel at mærke.

Men så skal det også være en god maling du bruger.
Normalt fortynder jeg den første omgang til næsten vand, så det kan suge,
anden eller flere gange mindre fortyndelse.

Og måske en gang skipslak til sidst..
Og det hele skal selvfølgelig lige have en omgang sandpapir først.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-09-10 20:51

Grunder har JEG kun brugt til at prime plastik eller lignende med
og har alligevel aldrig fået bedre resultat af den grund.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-10 21:03

Grunder er lettere at slibe end maling.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-09-10 21:20

Sikkert derfor den er SÅ STÆRK

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-10 00:54

Folk bruger ordet grunder i flæng om flere forskellige ting.

Til vægge og lignende med sugende underlag bruges forankringsgrunder som er noget tyndt, ser er lynhurtigt at smøre på. Når det hærder dannes en tynd hinde så den videre maling ikke suges ind i underlaget.

På metal og nyt træ har grunderen den funktion at danne et lag som malingen kan hænge fast på. Ellers kan man få afskalning senere hen.
hvis malingen skal være flot og glat bruges under den en sander som hærder hurtigt, fylder mikrióskopiske ujævnheder og som er nem at slibe helt glat.
Nær støv er fjernet med en harpiksklud kan man påføre slutmaling.

Det bliver aldrig så flot,hvis man gør som som disken skriver. Det er fusk.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-09-10 08:30

Du skriver ikke noget om, hvilken type maleropgave, du står overfor. Er det vægge, der skal males? Eller et træbord? Der er stor forskel på, om du skal male på træ eller på glasvæv. Så vi skal vide mere, for at kunne give dig et rigtig godt svar-

Grunder er ofte billigere end maling. Der er stor forskel på grundere. Du kan købe en grunder, der forhindrer at gamle nikotinpletter trænger igennem malingen. Der findes andre, som egner sig bedre, hvis det er træværk, du skal male.
Hvis ikke du har den slags problemer, så kan du sagtens bruge en rest maling. Hvis den er tonet i samme farve, som den maling, du efterfølgende skal male med, så sparer du (måske?) dig selv for at skulle male to gange.

Da jeg malede min datters værelse brugte jeg en rest gammel maling først. Derefter den endelige maling. Det blev et meget fint resultat.

Da vi malede vægge i stuen første gang efter vi havde købt vores hus, malede vi en murstensvæg uden at købe grunder. Gamle nikotinpletter trådte straks igennem. Surt show - det var om igen. Køb af grunder til samme formål og har i dag et fint resultat.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-09-10 08:33

Læg mærke til at grunder er ofte billigere end maling!! Det er tit den eneste årsag til at folk bruger det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-10 09:01

Stærkt sugende vægge giver man gerne en gang "limvand".
Man fortynder ganske enkelt hvid trælim med masser af vand og klasker det på væggen.

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 05-09-10 09:14

Hej allesammen
Tak for jeres interesse for spørgsmålet, men jeg mangler stadig svar på hvilke egenskaber grunder har i forhold til alm. maling, i forbindelse med maling af træ, her tænker jeg især på bedre vedhæftning, i forbindelse med maling af olieholdige træsorter som f. eks. teak. Overmaling af tidligere oliemalede flader, med vandbaseret maling, eller er det kun forsegling mod gennemtrængning af underliggende problemer som nikotin, knaster, ect.
mvh
Ole

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-09-10 11:01

Visse grundere har til formål at spærre for nikotin og olie, andre gør at der er bedre vedhæftning, og atter andre bare for at bunden ikke skal suge så meget maling. Det er derfor vi spørger dig, hvad du skal bruge det til. For i visse tilfælde er det nøjagtig ligeså godt at male med en rest maling. Men skal du male på en overflade, hvor der er risiko for gennemtrængning af olie og / eller nikotin, så køb en grunder med dette til formål.

Som du kan se her findes der grundere til et hvet problem:

http://flugger.dk/Maling/Indendoers/Vaeg_og_loftmaling.aspx?gclid=COe66Ib476MCFdg1Dgodonm-3A#&&page=1&Filter%3a+Anvendelsesområde=Grunder

Skal du derimod male en væg uden disse problemer, så mal blot med en rest maling!

Men har du ikke problemet med gennemtrængning, så brug bare en rest maling.
Hvis du skal male en stol, der har været malet før, så slib den først

Godkendelse af svar
Fra : Ole

Dato : 29-10-10 08:09

Tak for svaret transor.