/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Affugting af campingvogn om vinteren
Fra : Thyregod8
Vist : 5949 gange
100 point
Dato : 29-08-10 16:18

Jeg har tænkt mig i denne vinter at lade min campingvogn stå på en campingplads. Imidlertid dannes der høj luftfugtighed og dermed evnt. skimmeldannelse eller råd. Jeg vil derfor gerne have affugtet vognen løbende på pladsen og har tænkt mig at installere en affugter.

Er der nogen der har prøvet dette? hvor ofte skal maskinen køre for at holde vognen tør (der er strøm hele vinteren). Hvilken affugter ville være den bedste (hvor stor)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-10 16:23

Vi har ingen fugtproblemer i vores vogn.

Hvis vi husker det åbner vi alle luger/skabe,og stiller hynderne på højkant, men selv de år hvor vi ikke har fået det gjort, har der ikke været nogle problemer

Hvis jeg endelig skulle gøre noget andet, ville jeg gå i Matas og købe sådan nogle fugtposer og sætte en spand under

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-08-10 16:28

Affugtning kan ikke lade sig gøre, andet end du lukker alle udluftninger i gulv, vægge, og tag. Kan du så ikke se hvor håbløst det er.
Når der er frost er luften uden fugt (tør), og mon ikke det er tilstrækkeligt. Ellers skal du bekoste at opvarme den, med cirkulation.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-08-10 18:13

du skal en tur ud i skoven og skære en gang fyrregrene. dem sætter du ind i vognen og så holder den sig væsentlig mere fugtfri gennem vinteren. jeg bruger dem i min båd og det virker ganske udmærket.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-10 18:16

Thyregod8, når du ikke bruger CV, vil der ikke dannes egentlig kondens. Problemet kommer når det bliver koldt og solen varmere op. Ved alm. normal udluftning af CV's naturlige udluftningsåbninger - rør ved gulv og tagluger, vil det udlufte sig selv ved alm. vindcirkulation rundt om CV'en.

Vores forskellige CV har stået ude i gennem alle årene (fra 1976) og vi har aldrig haft fugtproblemer i vognen. Når vi har vintercamperet, har dette givet megen fugt i vognen, men det er naturligt, når det er 10 graders forst ude og vi varmer vognen op, men ved alm. udluftning, skaber det ikke problemer.

Da vi for år tilbage startede med at vintercampere, overvejede jeg at kobe denne:
http://www.shopnord.dk/group.asp?group=10
Det er blendt én af de bedste til formålet, men da det viste sig, at vi blot varmede op og lød for og bagvindue stå på klem, løste naturen selv problemet.

Vi har dog kobt en soldrevet ventilator, som kan hendholdsvis suge ind fra taglugen, eller skifte vingen, så den trækker luft ind fra ventilationen fra vognbunden.

I alle årene, så har vores vogn duftet af træ, når vi kom ud for at se til den. Hvis du iøvrigt gør som Nordsted1 skriver, så vil du ikke få nogen problemer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-10 20:27

Min erfaring er, at det først er hvis man begynder at lukke campongvognen helt tæt, evt. dække den til og installere de ækle fugtsamlerposer, at der vil komme problemer.

Sørg for der ikke er lukkede rum med stilleståede luft, altså skabe, under hynder o.s.v.

Fugtskader og skimmelsvamp kommer hvis der er tre faktorer til stede: kulde, fugtighed og stillestående luft.

Så hvis du bare sørger for der er udluftning så sker der ikke noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-10 21:59

Dova

Citat
Min erfaring er, at det først er hvis man begynder at lukke campongvognen helt tæt, evt. dække den til og installere de ækle fugtsamlerposer, at der vil komme problemer.

Mange ældre campingvogne har altså stor glæde af de fugtposer, bare spørg på dcu siden.

Citat
Sørg for der ikke er lukkede rum med stilleståede luft, altså skabe, under hynder o.s.v.

Der er vi enige, men det var jo også det jeg skrev

Citat
Så hvis du bare sørger for der er udluftning så sker der ikke noget.

Det er der automatisk i de nyere vogne da loftlugerne er beregnet til at få lidt luft ind

Campingvogne af nyere dato har ikke de samme problemer som kunne ramme de ældre vogne

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-08-10 17:48

Tak for svaret alka. Det var også dette svar jeg var ude efter. Jeg har også en ide om, at kabinen kan være uden fugtdannelse, hvis man har nogle vinduer på klem og der sker en naturlig gennemstrømning af luft og dermed udluftning. Jeg tror også det vil hjælpe, hvis man besøger CVen nogle gange om vinteren og varmer op samtidig med udluftning. Jeg vil droppe investeringen i affugter.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-08-10 19:06

Drop du roligt investeringen i en affugter. Det er ikke nødvendigvis en god idé, at varme C´en op, med mindre du gør det i min. et døgn.

Vores gl. CV fra 1971, havde også udluftning i såvel gulv som tagluger, så det er ikke et nyt fænomen - der haraltid været udluftninger i CV'erne.

Selv tak Thyregod8