/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Tidtagning - atletik
Fra : Sønder
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 23-08-10 16:53

Hvordan tages tid i fx et 100 m løb?
Hvis det er en (laser?)-stråle de skal bryde, hvordan undgår man så at fx etteren "spærrer" for at toeren og treeren bryder den?
Det kan ikke være med en chip som i de store motionsløb, for den sidder gerne på skoen, hvorimod det i atletik jo er brystkassen/ torsoen, der er afgørende.
Hvem ved det?

Accepteret svar
Fra : pabloj

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-10 17:10

Hej
Der bruges et spaltekamera. Der bliver optaget når deltagerne løber forbi mållinien, apparatet har fået starttiden, den kører samtidig med optagelsen.
Når løbet er forbi, kan du føre en cursor til løberens skulder eller bryst eller hvor man nu tager det, så har du den nøjagtige tid på ham (eller hende)

Jes

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 24-08-10 16:29

Tak for svaret pabloj.
Men kræver det ikke et spejl el. lign. i modsat side af, hvor kameraet står?
Eller er det nok, at det står højt placeret?
-Jeg mener stadig, så ikke en løber dækker for de andre..?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 25-08-10 00:51

Kameraet står normalt lidt oppe, efter hvordan forholdene er.
Man kan i de fleste tilfælde se skulderen på løberen bagved den nærmeste løber.
Man kan arbejde med billedet, forstørre det og en masse andet, så der er så godt som aldrig tvivl om den tid hver løber får.
Ved større stævner er der et backup system der tager tiden og fotoet fra den anden side.

Jes

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 25-08-10 16:40

Fint at man kan se skulderen, men det er jo torsoen, der gælder, ikke sandt?
Jeg mener at vide at man i galopløb har et spejl på modsatte side, men jeg tror ikke, det er den slags, der også tager tid.
Må jeg spørge, hvor du har din viden fra?
mvh
Sønder

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 25-08-10 23:59

TeamDanmark har indtil i år med ejet og administreret 3 - 4 anlæg. De anlæg kan lejes ud til stævner.
Vi er så nogle stykker der opstiller anlæggene, inden for atletik betjener vi dem normalt også.
Der er 1 mand til svømning, 3 til atletik og jeg stiller op til roning og kano/kajak.

Jes