/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
HASTER - 19" VS 22" skærm
Fra : EA_HS
Vist : 639 gange
300 point
Dato : 19-08-10 15:03

Hvor stor forskel er der på højden (skærmbilledet)
målt fra top til bund når der sammenlignes en 'gl.' 19" alm. 4:3 fladskærm
og en nyere 21.5" widescreen fladskærm, (begge til PC)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-10 15:29

Den ny bredformat skærm er lavere end en gammel 19 tommer, men ikke så meget, måske ca 3 centimeter.

Jeg har nemlig selv lige skiftet min gamle 19 tommer ud med sådan en fladskærmsting (har fortrudt det, men har desværre kylet den gamle skærm ud

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-10 15:31

- ca. samme mål:

The size of an approximately rectangular display is usually given as the distance between two opposite screen corners, that is, the diagonal of the rectangle. One problem with this method is that it does not take into account the display aspect ratio, so that for example a 16:9 21 in (53 cm) widescreen display is far less high, and has less area, than a 21 in (53 cm) 4:3 screen. The 4:3 screen has dimensions of 16.8 × 12.6 in (43 × 32 cm) and area 211 sq in (1,360 cm2), while the widescreen is 18.3 × 10.3 in (46 × 26 cm), 188 sq in (1,210 cm2). For many purposes the height of the display is the main parameter; a 16:9 display needs a diagonal 22% larger than a 4:3 display for the same height.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_monitor

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 310 point
Dato : 19-08-10 15:37

Citat
ca. samme mål:

Nej, det er det altså ikke.

På det eksempel du citerer er forskellen 6 cm på to 21 tommer skærme hhv bredformat og 4:3

Og det er så mindre fra en 19 tommer 4:3 til en 21 tommer bredforat, som jeg skrev, ca 3 cm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-10 15:53

OK dova...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-08-10 16:09

lige for at være sikker 'dova'

vil det sige at skærmbilledet,..
og dermed bogstaverne er større,. eller ca samme størrelse,.. på en 19" flad 4:3 skærm ?
(sammenlignet med 22" WS)

det er dét der interesserer mig,.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-10 16:09

Det kommer lidt an på hvad du vil bruge den skærm til.

Billeder fra camera fylder hele skærmen (som jeg husker det) på de "gamle" skærme uden wide.

Så hvis du ikke skal se TV så vælg den alm. 19"
Det er også en fordel hvis du vil bruge en ældre skærm i toskærmsystem.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-10 16:30

Ja, bogstaverne er samme størrelse...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-08-10 16:48

det er fordi min nuværende 22" WS,.. (som egentlig kun er 21.5") lige er gået i 'sort'
og skal til rep,.. så jeg mangler en anden midlertidig i samme bogstav størrelse,
min gl. 14" er lige en tand for lille,
og faktisk bruger jeg sjældent den brede format,.. står næsten altid på 4:3
det giver også det mest korrekte/naturlig billed,

så egentlig havde jeg nok aldrig købt en bredformat,.. hvis jeg havde vidst det,
men 'skidt',.. nå har jeg prøvet det,..

den tager bare en masse unødig plads,.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 19-08-10 19:10

Tak for svaret dova.