/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tegltag med utæt undertag?!
Fra : olarsen
Vist : 4555 gange
200 point
Dato : 17-08-10 19:00

Jeg er i gang med en ombygning og renovering af taget på vores hus. Der er lavet en nedforskalling så der kan komme 300 mm isolering i taget, ovenpå isoleringen er der lagt en diffusionsåben dug fra Icopal, her hvor det regner så voldsomt er der kommet vand ind flere steder, er det i orden? Jeg har fået den opfattelse at et undertag skal være HELT tæt, er det mig der er en krakiler? Tømreren siger at der ikke er noget problem og at taget bliver tæt når der er kommet tegl på??
Hvad med den isolering, som er blevet våd, kan jeg forvente at den bliver tør igen? Der er endnu ikke kommet dampspærrer på, det tør jeg ikke før taget er tæt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-10 19:47

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver, dampspærren skal lægges på den varme side, nederst, altså mellem loft og isoleringen??

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-08-10 19:48

Hvilken type dug er du har valgt?????
Icopal laver flere af slagsen.Er det et undertag ville jeg forvente at det er vandtæt .Dermed være ikke sagt at det kan stå uden tegl eller anden dækning -men er det ikke udsat for sol og vind skal det være tæt. http://icopal.no/Produkter/ICOPAL%20Undertak.aspx

Se på den link over.
Jeg skal selv til at lave et helt nyt tag fra bund med spær og hele molevitten og da lægger tømreren et undertag som er tæt og stærkt.Dette bliver godt nok et tysk produkt -men han giver garanti så det må vel være i orden.
Jeg vil mene at din isolering skal byttes til tørt .Og at dit tag bliver tæt når der kommer tegl på...................Ja ja det bliver det måske nok men han giver vel garanti på arbejdet ???

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-08-10 20:02

Kender ikke regler, meeen

Min gamle nabos tag stod i 3 år kun med undertag. Han påstod at der var garanti for at det var tæt. Men jeg har aldrig været over og tjekke efter..

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 17-08-10 20:28

hvis dit tegl tag var tæt så var der ikke nogen grund til at lave undertag
og hvis det er undertag du mener så skal det være vandtæt
dampspære må maks ligge 1/3 inde i isulering men under forskaldning er godt nok
du kan se en tegning af det på isover.dk

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-08-10 20:40

vagnr: læs lige spørgsmålet igen især de første 5 linjer.

anderwitt:
Citat
Jeg har fået den opfattelse at et undertag skal være HELT tæt,

altså mener jeg at undertaget skal være helt tæt, tegl er egentlig kun til for at huset skal se pænt ud og for at beskytte undertaget, hvor man i 'gamle' dage skulle understryge teglene og vedligeholde understrygningen for at holde vand ude.

Prøv lige at holde dampspærren ude af svarene, det var kun ment som en oplysning, jeg ved godt hvordan en dampspærre skal/kan ligge. Problemet er isoleringen og om den kan forventes at tørre ud, da den kun er våd i 'pletter' nogle få steder, kapilarvirkningen skulle vel gøre at isoleringen ikke kan opsuge og holde på vand, eller hyr?

CCjunior: ka' du ikke spørge din gamle nabo om taget er tæt.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 17-08-10 21:04

hej olarsen.
Normalt vill jeg sige NEJ, luk det ikke inde - dit undertag bør være helt tæt i sig selv - hvis det er utæt i vores regnvejsramte land, så er det fordi din montør har beskadiget det, eller ikke sørget for det rette overlæg.
I vore dage, hvor man ikke bruger at understryge tegltage, SKAL dit undertag være fuldstændig tæt, ellers er det ikke meget værd.
Der findes mange produkter, Isover eller Icopal, Duvex, ... eller.... eller .... men det er beregnet til at være tæt ...
Din isolering skal også være absolut tør inden du opsætter dampspærre, ellers vil du i lang tid få problemer med kondens - tørre SKAL det jo .....
Du bør spørge din leverandør/montør om der er nogen garanti på det udførte arbejde, og hvor lang tid den evt. gælder .....
Under 30 år er ikke acceptabelt i dag -
tænk det hele igennem og sørg for din egen sikkerhed i sådant et projekt, det drejer sig vel trods alt om et beløb på den "forkerte" side et par hundrede tusind .....
held og lykke med dit nye tag
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-08-10 21:25

Du skal bare hælde gips ud over det hele. Næste gang det regner vil gipsen og vandet blande sig og løbe ind de steder hvor du har utætheder, og lappe alle hullerne. Gipsen vil hærde op og dit tag vil aldrig blive utæt igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-08-10 22:29

et undertag er ikke beregnet til så store mængder vand. det skal tage det slagregn og fygesne der måtte komme ind under tagbeklædningen. og så snart du har fået lagt tegl på, er dine problemer overstået. isoleringen tørrer igen, men det er nok en god ide at lufte rigtig godt ud, så du får så meget fugt som muligt ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-10 00:36

Isoleringen er formentlig mineraluld. Det suger ikke ret meget vand. Der er tilsat en olie ( meget lidt) netop for at det skal være vandskyende.

Mineralulden skal være helt tør. Den tørrer ikke af at undlade dampspærre . Den er der jo netop for at holde isoleringen tør.

Hvis den nogle steder er blevet alvorlig våd, skal den skiftes.

Hvis det kun er lidt kan den måske tørres hvis vi får varmt vejr og der er rigelig vntillation under og ingen dampmembran.

Risikoen er at mineralulden fyldes med skimmel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-10 06:04

olarsen, når du skriver
"ovenpå isoleringen er der lagt en diffusionsåben dug fra Icopal"
så får jeg fornemmelsen af, at du vil lægge dampspærren forkert, men bare du har check på det

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-08-10 20:54

vagnr, hvis du mener at jeg skulle lægge dampspærren forkert så ved du ikke noget om diffusionsåben undertag, diffusionsåben betyder jo netop at damp kan trænge igennem. Den type jeg har valgt må ligge direkte på isoleringen, altså ingen mellemrum på 50mm, undersiden af undertaget kan absorbere ½ltr. vand pr. m2, det vil der nok i praksis aldrig komme . . . så er der i hvert fald noget helt alvorligt galt. Dampspærren ligger under isoleringen og forhindrer fugt i at nå op i konstruktionen og isoleringen.

Bennymanden svar ligger helt i tråd med hvad jeg selv (tror) ved, ville blot have en second opinion, da jeg har lidt diskussion med tømreren, som påstår at taget først er rigtigt tæt når der er lagt tegl, hvilket jeg mener er det rene vrøvl . . . og ja jeg har overvejet at udskifte ham, det er bare ikke nemt at skifte hest midt i vadestedet, så at sige. Jeg vil selv styre det her byggeri og som sagt blot have en andens mening, som falder i tråd med min egen.

flash77, du har som sædvanlig en mere humoristisk tilgang til spørgsmål her på kandu . . .

transor, der er kommet en del vand ind på det glasuld som er brugt til isolering, igennem rygningen som står en smule åben, for åben desværre, jeg behøver ikke at opsætte dampspærrer foreløbig, så jeg håber at isoleringen vil tørre ud, da jeg ellers skal til at isolere nedefra og det er ikke så nemt som at isolere oppefra, som den nuværende isolering.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 21-08-10 23:27

Tak for svaret bennymanden.