/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gammel blind kat
Fra : hovsada
Vist : 983 gange
100 point
Dato : 05-08-10 11:50

den er 14-15 år gammel min gamle kastrerede hankat- men efter at have været dårlig seende nogle måneder, er den nu total blind og støder ind i ting, hvis jeg ikke passer på ikke at flytte rundt med noget !
Den spiser og drikker normalt, men holder sig tæt ved huset, bruger kattelemmen i en meters højde(med "trappe")
...normalt ville jeg lade den leve, hvis den ikke virker mere syg, men nu er jeg blevet inviteret på en lang week-end i udlandet og har ikke lyst til at vende hjem til en skadet eller måske selvdød kat.
Har ikke mulighed for at få den passet af andre og overvejer at komme skæbnen i forkøbet.
Den har jo ikke rigtigt sit "katteliv" med mus og fugle mere og ville slet ikke kunne klare sig, som før, når jeg tog væk nogle dage.
Ved godt, hvad jeg ville råde andre til, men her er det lige jeg kommer i tvivl ???
Vil godt lige høre andres mening

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-10 11:55

Prøv at læs dit indlæg igen.... du har jo sådan set allerede svaret

God tur

Ps har selv en næsten blind hund, men det er langt fra det samme som med en kat, så jeg vil undlade at skrive om det

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-08-10 12:14

Altid trist at skulle tage afsked med et væsen, man holder af. I sidste ende er det nok det mest barmhjertige at gøre.
Få du en tid hos dyrlægen og tag så en værdig afsked med din dejlige kat.
Varme tanker fra
Pifo

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-08-10 12:19

skal måske bare have lidt opbakning til min samvittighed

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-08-10 12:22

Jeg synes du skal have god samvittighed. Katten er jo ikke helt ung mere heller. Lyder som om det er den bedste løsning for begge parter.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 05-08-10 12:33

Citat
Den har jo ikke rigtigt sit "katteliv" med mus og fugle mere og ville slet ikke kunne klare sig

Når katten ikke har sit "katteliv" mere, hvor glad er den så???

Hovsada.... Du har haft din kat i mange år, og alt får en ende... du kan med god samvittighed sige godnat til din kat nu, det er hård jeg ved det godt, har jo selv tankerne inde på livet dagligt, men min hund kan stadig lege som han plejer, og har næsten et normalt hundeliv,det er det jeg synes er det afgørende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-10 13:29

Jeg synes det er nu tiden er kommet til at tage afsked med den gamle misser.

Især fordi det er en udekat.

Katte der mister synet i så høj en alder er altså alvorligt ´handicappet.
Og som du selv er klar over, lider den helt klart under at den har mistet en stor del af sin livskvalitet/levemåde.
Den kan ikke jage mere o.s.v.

Jeg kan slet ikke forstå du tør lukke den ud på egen hånd.
den er jo nærmest forsvarsløs, da den i tilfælde af den bliver jaget, bare vil fare afsted og rende ind i ting og uden at kunne finde et sted at komme i sikkerhed.

Du kan heller ikke tage afsted på lang weekend uden at få katten passet/nogen til at se efter den.
Det er for lang tid hvis der sker katten noget (også hvis den ikke fejlede noget).
I øvrigt er det også ulovligt, da dyr skal tilses mindst en gang i døgnet.

Jeg synes det lyder som om det er nu du skal tage afsked med den gamle kat.

Det hører desværre med når man anskaffer dyr, at der måske kommer et tidspunkt hvor man bliver nødt til at tage tunge beslutninger.
Men på den anden side er det også det bedste du kan gøre for en gammel "ven", når den ikke mere har et optimalt liv.

Citat
skal måske bare have lidt opbakning til min samvittighed

Du skal kun tænke på, at det er det bedste du kan gøre for katten nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-10 13:58

Jeg kan se, vi alle er enige..... hjælper det ikke en del på samvittigheden?

Selv om det er en hård og svær beslutning, så trøst dig med at katten blev gammel, og at du gør det for den eget bedste

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 05-08-10 14:00

Citat
Altid trist at skulle tage afsked med et væsen, man holder af. I sidste ende er det nok det mest barmhjertige at gøre.

og hvad ville du have gjort, hvis ikke ferien lige stod for døren.
katten fejler jo ikke noget, den kan bare ikke se.

men du har jo afgjort det _

gad vide hvorfor mennesker ikke tænker sådan (nogle få gør)
når det gælder syge mennesker/ og andre uønskede

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-08-10 14:15

åh spam-free, du trykker på en knap her.
Jeg synes også ind imellem at man skulle afslutte et menneskes liv, når det menneske ikke har et reelt liv. Nå, men det er så en helt anden snak - og i øvrigt er der lidt forskel på om en kat er blind, eller om et menneske er blindt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-10 14:53

hovsada

Jeg havde også en gammel hankat. Den var syg og havde været til dyrlægen flere gange.

Jeg havde så besluttet mig for at den skulle aflives. Den var vant til at være inde og ude. Den dag den skulle aflives ville den meget gerne ud ..... jeg så den ikke mere.

Så hvis du vil have det godt med dig selv, skal du lade din kat aflive. Så ved du i det mindste hvordan den endte sine dage.

Det er ikke til at leve med det uvisse.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-08-10 15:46

Citat
Prøv at læs dit indlæg igen.... du har jo sådan set allerede svaret

Citat
Så hvis du vil have det godt med dig selv, skal du lade din kat aflive. Så ved du i det mindste hvordan den endte sine dage.

Det er ikke til at leve med det uvisse.

Meget konkrete svar, som jeg er helt enig i.

Mine katte, blev også syge, af andre ting, men jeg ville ikke være i tvivl i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-08-10 18:58

jeg har jo nok osse besluttet at gå til dyrlægen med den, som er bemærket.

Men jeg er ikke enig med Dova. Katten er/var en udekat. ...og sommetider ikke hjemme i flere dage.
Sådan fungerede det fint her også på korte ferier, hvor der har været sørget for vand og drikke.
Man kan jo ikke holde opsyn med en udekat og har aldrig hørt at det skulle være ULOVLIGT !!!!

Lige nu bestemmer den jo selv om den vil ud i den lukkede have- det vil den og holder sig tæt på sin
hule og kattelem. Men jeg rejser bestemt ikke fra den.

For mit eget vedkommende- hold mig ikke i live, hvis jeg ikke kan klare mig selv eller er til besvær
for andre. Det er nævnt på rette sted !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-10 19:07

Citat
Men jeg er ikke enig med Dova
Man kan jo ikke holde opsyn med en udekat og har aldrig hørt at det skulle være ULOVLIGT

Men det er det, selv om jeg kan godt se det kan være svært med en kat der strejfer.
Der er undtagelse om eks. køer, heste og får der er udstationeret på græsarealer, men som hovedregel skal dyr tilses mindst en gang om dagen

"Dyreværnslovens §3
Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt."

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 05-08-10 19:10

Citat
....selv om jeg kan godt se det kan være svært med en kat der strejfer.

kan du ikke selv se/høre at det er til grin ?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 05-08-10 20:47

Citat
og i øvrigt er der lidt forskel på om en kat er blind, eller om et menneske er blindt.

hvor er den lille forskel...?
hvis du elsker dyret_ så luk den inde de par dage du er væk
er den død af sult og andet
så behøver du ikke bruge penge på dyr_læge-n

Citat
Den dag den skulle aflives ville den meget gerne ud ..... jeg så den ikke mere.

havde i lokalt dyre indfangere til stede_ den dag????

----
Citat
For mit eget vedkommende- hold mig ikke i live, hvis jeg ikke kan klare mig selv eller er til besvær
for andre. Det er nævnt på rette sted !

kommer med en NÅL...--->
Citat
Lige nu bestemmer den jo selv om den vil ud i den lukkede have- det vil den

Så lad den ende sine dage som den har levet...
dyrelæger er så fandens KYNISKE og så
bare det at kattens skal transporteres/ NYE dyfte og en dyr-læge
OK_ svin har det hårdt

Havde det været mig, så kontaktede jeg den nærmeste
(dem der rykker ud ved påkørte dyr- der ikke lige kan findes)
og gav ham en kasse øl
/////
for at komme og skyde katten, MENS den lå og havde det SKIDEGODT
ser du _ det var en kat værdig...

DOVA

Citat
"Dyreværnslovens §3
Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt."

katte er ikke MED i den lovgivning/= (eller tænker jeg på noget andet= igen)
men en UNDULAT er det/ og sikkert også en regnorm
blev Søren Ryge... ikke anklaget for at //nakke// en due- fugl
hurtigere end en dyrlæge/ samt han sad og skar en regnorm over

nå___men go ferie...

min kat HADER dyre mennesker, så når den tid kommer

SÅ ER JEG FANDME PÅ...lol

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 05-08-10 20:49

Citat
SÅ ER JEG FANDME PÅ...lol

SÅ ER JEG FANDME PÅ DEN...lol

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 05-08-10 21:28

Tak for svaret Nordsted1. tror jeg slutter her

orker ikke de åndsvage forslag, der altid kommer

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 05-08-10 21:41

ånds-bøller er noget din samvitighed påbyder os andre/ at svare på
scootergrisen har en mere passende måde at aflive dyr på///

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-08-10 21:59

Jeg kan lige nå at komme med en kommentar.

Jeg enormt hvergang jeg har en gammel eller syg kat der skal aflives.

Jeg forstår godt at du trækker aflivningen længst muligt, det gør jeg også MEN det er ikke til kattens bedste. Det er altid lettere at forklare andre, men når jeg selv står i situationen, "synes jeg at jeg kan se en bedring hos min kat" og det er der sjældent. Jeg lover mig selv hver gang, at næste kat ikke skal have så uværdig en afslutning på et godt liv, og alligevel trækker jeg det for langt.

Så jeg kan godt forstå at du gerne vil have lidt moralsk opbakning til din beslutning.

Jeg håber at du at en god dyrlæge, og at du får en god week-end. Det er godt at skulle noget, når man lige efter man har mistet en trofast ven. Det afleder tankerne.

Stor, stor medfølelse. Malmin