/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
idealvægten på hunde
Fra : thoustrup
Vist : 5180 gange
100 point
Dato : 31-07-10 18:39

Hvad må en minigravhund veje?
Jeg har ledt og ledt på nettet om der var en side, hvor man kunne se hvad idealvægten skal være på hunde.
Jeg har en mærkelig blanding af en gravhund, moderen er en standard gravhund og faderen er en lille mini dværg gravhund, altså den helt lille model, resultatet må så være en dværggravhund.
Min hum vejer 4,8 kg, og den er fra 26, maj 2009.

nvh
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-07-10 18:44
Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 31-07-10 19:14

standard gravhund må veje 9 kilo bryst omfang 35 cm
din må have et bryst omfang på 30 cm så den vægt du opgiver virker da ret normal.
min egen vejer ca. 7,5 kg og hun er en standard.
tips
der skal være et s svej efter brystkassen gå den lige ud med brystkassen er den for tyk.

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Gravhund.pdf du kan læse alt her i fci notatet.
god læselyst.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 31-07-10 20:41

Det kommer helt an på hvor stor hunden er.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-08-10 14:46

Ja. Det kommer an på hundens størrelse.

Her er et vækstkurve-diagram. Hvis du ved, hvad hunden vejede, da den var 8 uger, så kan du finde, hvad den skal veje som voksen.

http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf

---gå ned til side 10-11.

Hvis din hund vejede ca. 2 kilo da den var 8 uger, så er det fint med 4,8 kilo i dag.

Vækstkurven er ret pålidelig for større hunde, men det ER sværere at se den nederste kurve præcist, og på en lille hund betyder ½ kilo jo noget mere end på en stor..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-08-10 15:35

for gravhunde er det bryst omfang der tæller for vægten

f.eks 4 kilo kan være lig med 29 cm i omfang.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-08-10 16:03

præcist - og hvis den er 2,9 m. i omfang, så skal den veje 40 kg.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 01-08-10 16:21

hygger du dig

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-08-10 17:33

Ja, det gør jeg! Jeg er jo lidt af en ekspert på det her område, så det er altid en førnøjelse at dele lidt af sin viden med andre interesserede.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 06-08-10 21:42

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 06-08-10 21:57

God Weekend