/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
efter lønsbidrag efter 60år årgang 1948
Fra : omegalotus
Vist : 814 gange
500 point
Dato : 25-07-10 15:39

jeg blev 60 år 30122008men fik ikke efterløns bevis fordi jeg var syg på dette tidspunkt.Jeg har så betalt efter lønsbidrag til 24. juni 2010 hvor jeg blev godkendt til efter løn efter 3 mdr. arbejdsprøvning.Kan jeg få dette bidrag for 17 mdr tilbage ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-10 15:48

Hvad har efterløn med arbejdsprøvning at gøre

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 25-07-10 15:52

det ved din a kasse

Kommentar
Fra : omegalotus

Dato : 25-07-10 15:58

refi fordi jeg var syg så skulle jeg arbejdsprøves for at komme i betragtning til efterløn,altså stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-10 16:10

Tror jeg ikke.

Dem der mister retten til dagpenge fordi at de har opsparet for lidt timer på 3 år får heller ikke deres indbetalte A-kassebidrag tilbage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-10 16:13

Citat
Det er ikke muligt at få en tilladelse med tilbagevirkende kraft. Du kan først modtage efterløn fra den dag, hvor tilladelsen bliver givet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 16:31

Hvornår kan du gå på efterløn eller få et efterlønsbevis
Du kan tidligst få efterløn fra det tidspunkt, hvor du opfylder betingelserne, og hvor a-kassen har modtaget din skriftlige ansøgning. Hvis du venter med at gå på efterløn, udsteder din a-kasse automatisk et efterlønsbevis til dig, når du opfylder betingelserne. Beviset giver dig ret til at gå på efterløn på et senere tidspunkt, selvom du ikke længere opfylder betingelsen om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, fx på grund af sygdom. Beviset giver dig også ret til nogle særlige fordele, hvis du venter med at gå på efterløn og arbejder i et vist omfang.

A-kassen kan have brug for oplysninger fra dig, når beviset skal laves. Det er vigtigt, at du giver oplysningerne hurtigt, da dit efterlønsbevis ellers først kommer til at gælde fra en senere dato.

Selvom du har et efterlønsbevis, skal du bl.a. opfylde beskæftigelseskravet, når du går på efterløn. Det betyder, at du skal have arbejdet i et vist omfang inden for de sidste tre år. Dette krav skal du som udgangspunkt opfylde gennem arbejde i Danmark. Det betyder, at du ved at tage arbejde i udlandet i flere år gradvis kan miste retten til efterløn.

Henvend dig i din a-kasse i god tid, inden du vil gå på efterløn. Du skal skriftligt søge om efterløn hos a-kassen. A-kassen undersøger, om du opfylder betingelserne for ret til efterløn. Desuden beregner a-kassen, hvor stor din efterløn kan blive.

Har du et efterlønsbevis eller er på efterløn, skal du ikke længere betale efterlønsbidrag.

Din a-kasse kan fortælle dig mere om efterlønsordningen og om, hvordan du tilmelder dig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 16:33

undskyld jeg manglede lige ,at skrive at refi har ret. Du kan ikke få rettigheder med tilbagevirkende kraft.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-10 17:15

I skriver godt nok om rettighederne og betingelserne.

Men spørgsmålet gik ud på om der kunne opnås en refusion af det indbetalte bidrag til efterlønnen for 17 måneder.
Og det har jeg så svaret på i tråden.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 500 point
Dato : 25-07-10 17:32

Citat
Tror jeg ikke.

med al respekt, du skrev ovenstående, altså "tror", og det var bare for at understrege at det ikke bare er tror, men fakta.

Man indbetaler indtil man opnår rettighederne og så kan der være mange årsager til at man ikke har opnået rettighederne den dag man fylder 60 år- hvilket jo også har været tilfældet for spørger.

for at opsummere:

Citat
Hvem kan få efterløn?
Du kan gå på efterløn, hvis du opfylder en række betingelser:

du er medlem af en a-kasse
du har nået efterlønsalderen, som i dag er 60 år. Efterlønsalderen bliver gradvist forhøjet til 62 år fra 2019 til 2022
du skal som hovedregel have betalt efterlønsbidrag i 30 år og senest have startet betalingerne på din 30 års fødselsdag. Du kan opnå ret til efterløn efter nogle mildere krav, hvis du er født før 1. januar 1978
du har ret til dagpenge på det tidspunkt, hvor du går på efterløn. [B]Det betyder, at du bl.a. skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Du må ikke være syg eller ude af stand til at påtage dig et arbejde. Du skal også opfylde beskæftigelseskravet, dvs. have arbejdet 52 uger inden for de sidste tre år. [/B]Hvis du er ledig, når du går på efterløn, må din ret til dagpenge ikke være ophørt
Du eller dit pensionsselskab el.lign. har indberettet værdien af dine pensioner til din a-kasse
Du bor i Danmark, Færøerne, Grønland, i et andet EU-/EØS-land eller i Schweiz

Kommentar
Fra : omegalotus

Dato : 31-07-10 14:04

Tak for alle svarene.Jeg kunne have gået på efterløn ved 60 år,man var jo syg på dette tidspunkt,jeg havde timer nok på dette tidspunkt.Fordi jeg var syg skal jeg altså betale bidrag i 17 mdr. ekstra øv øv tak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-08-10 17:21

Afslutter du dit spørgsmål ??

Ikke fordi jeg er emsig, men bare fordi, at du selv skriver tak for svarerne, men måske ikke ved hvordan du afslutter.

Du skal vælge een af svarerne, og accepter- Nederst tildeler du så et antal stjerner og til sidst trykker du på send.

mvh Smuller 54

Godkendelse af svar
Fra : omegalotus

Dato : 05-08-10 04:18

Tak for svaret smuller54.