/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Banken kræver penge retur pga. kursfejl
Fra : ivanovic1
Vist : 665 gange
50 point
Dato : 22-07-10 11:31

Følgende har jeg modtaget fra banken, kan de godt gøre krav på dette eller bør de selv dække tabet, da fejlen ligger på deres side. XX er sat ved beløb samt andet privat.

Hej,

Vi har den 22.3.10 udført en overførsel til udlandet med ref. XX for jer på USD XX

FUNDACION ORIENTAME
CARRERA
BOGOTA

Der er desværre sket en kursfejl hos os, således at I er blevet debiteret på jeres konto med en lavere kurs end den kurs der var gældende den 22.3.10. (kurs 550,12 istedet for kurs 553,23).

Jeres konto er blevet debiteret for DKK XX for lidt og vi anmoder derfor om debiteringstilladelse på jeres konto XX for dette beløb.

Vi beklager meget fejlen og den ulejlighed det koster jer.

Venligst svar tilbage til undertegnede hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-07-10 11:33

Det skal endvidere nævnes, at jeg ikke har set denne fejl, før de gjorde opmærksom på den i dag.

Kommentar
Fra : karus

Dato : 22-07-10 12:00

Enten tager du "pis" på os eller nogen tager "pis" på dig.....

Hvilken bank er dog det ?

Den "formulering" stammer garanteret IKKE fra en bank

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-10 12:23

Citat
kan de godt gøre krav på dette eller bør de selv dække tabet, da fejlen ligger på deres side. XX er sat ved beløb samt andet privat.

Bankens fejl....den skal de selv æde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-10 13:27

Den dag var nationalbankens kurs 552,33 og lige steget fra dagen før hvor den var under 55o

Da banken åbenbart har sin egen kurs for at tjene penge , så er de vel bunden af den kurs de opgiver. Det gik ud over deres fortjeneste, men det er deres eget problem.

Det afgørende er hvornår banken rent faktisk har betalt, og ikke hvornår de har debiteret dig på kontoen.

Hvis beløbet er stort ( tusinder af dollar synes jeg du skal acceptere at i enes om nationalbankens middelkurs på betaligsdagen , og elles meddeler du at du ikke gider beskæftige dig med den slags småbeløb.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-07-10 13:44

Det er fra Danske Bank, og det drejer sig om 3700 kr. Umiddelbart synes jeg det er deres fejl, og da jeg har været i min gode tro, synes jeg de bør æde den.

Hvordan ville I formulere e-mailen retur til banken.

Mvh.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-07-10 14:42

Om det er deres fejl eller ej, så er det dig der skal betale, du har bestilt en vare, og den skal du selvfølgelig betale korrekt pris for.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-07-10 15:02

OK der er flere som har forskellige meninger, nogle mener man skal betale andre ikke. Er der nogen der ved det 100% :)

Det der irriterer mig er at de kommer med dette krav efter 3 måneder, og hvis det havde været den anden vej havde de nok bare ladet den ligge. Ja lidt en fordom måske :)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 23-07-10 00:23

Når man får opgivet en pris på en vare og køber den ud fra denforudsætning, kan sælgeren ikke komme måneder efter og forlange en højere pris.

Hold fast på at du kun accepterede på grund af den opgivne kurs, men at du er villig til at betale Nationalbankens officielle middelkurs på dagen. Du vil ikke betale deres overpris, fordi de er kommet i tanker om at de ville tjene mere.

Du skal ikke nødvendigvis betale. Juraen havde været anderledes hvis der var en helt forkert kurs, som man kunne indse ikke var korrekt. Men den kurs de oprindelig tog er indenfor det sædvanlige på det tidspunkt.

I praksis kommer det jo an på dit forhold til banken , og om de kan klemme dig på anden måde.

Ellers går svaret på at du finder kurskorrektionen urimelig, så de må gå rettens vej hvis de vil have pengene
Vær sikker på at de ikke gør det. Diverse anmeldelser af dig som dårlig betaler er ulovlige, når det er et beløb man ikke er enige om.

Når du skriver til banken, så start høfligt og sig du ikke forstår hvordan man måneder efter kan ændre kursen på en ingået handel. Nævn også at deres pris er for høj, så du ikke ser nogen grund til a øge deres avance.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 27-07-10 14:02

Tak for svaret transor.