/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Er ren provision lovligt
Fra : nesnomisrep
Vist : 4048 gange
50 point
Dato : 20-07-10 16:49

Hejsa i kloge hoveder

En kammerat er blevet ansat i et telemarketing firma, hvor hans løn er ren provision. Er det lovligt ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-07-10 16:55

Ja, det er helt legalt - MEN der skal indbetales pensionsbidrag, feriegodtgørelse mv. I fald man skal have penge udbetalt fra A-Kasen, kan det give anledning til problemer, da der skal laves en bergningsfaktor i forhold til udbetaling fra A-Kassen og udbetalt provision.

Nå man kun kan få provision af sit arbejde, er det ALTID en useriøs arbejdsgiver, så det er end ikke engang sikkert, vedkommende får provision overhovedet.

En sober arbejdsgiver vil altid give en garantiløn, og så provision oven i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-10 16:59

Nogle ejendomsmæglere bruger også "ren provision" til deres medarbejdere.
Så kan man lige forestille sig hvor seriøse de så er.

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 20-07-10 17:03

Med jeres svar, kan jeg se at det næsten kun er arbejdsgiveren der kan vinde på det.
Med mindre man kan sælge rigtig meget. Var ellers sikker på at det var ulovligt.
Men min kammerat's løn er pr. salg. er det så stadig lovligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-10 17:08

Provision er altid pr. salg.

Men telemarketing er jo telefonsalg eller bare salgsforberedelse, så det kan godt være lidt usikkert.

Ikke alt telefonsalg er lovligt.

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 20-07-10 17:20

Det er aviser !!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-07-10 17:27

Forsikringsselskaberne påstår det er lovligt at ringe og gi et tilbud.
De henviser til en EU bestemmelse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-10 17:45

Her kan du læse, at det er lovligt

http://www.callhk.dk/sw5206.asp

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 20-07-10 17:49

Tak Nordsted1, så er det bare om de overholder HK's regler.

Godkendelse af svar
Fra : nesnomisrep

Dato : 20-07-10 17:50

Tak for svaret Nordsted1.