/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Når drenge begynder at tale
Fra : FrejaFlop
Vist : 458 gange
50 point
Dato : 20-07-10 14:02

Hej - Er der en forældre som kan give mig lidt info? Hvad alder er det naturligt at drengebørn har når de begynder at tale? Jeg er papbedstemor til en lille skøn dreng på 2 år som ikke taler endnu - han siger kun den samme lyd til alting. Han siger ikke mor , far -hundens navn eller andet men det kommer jo nok snart. Han er lige fyldt to - og har gået i dagpleje i nogle få måneder - ellers har han været hjemme ved forældrene (enebarn).

Hvad er jeres erfaringer? Jeg har ikke tænkt mig at blande mig i den lille familie - men vil blot gerne vide lidt generelle facts.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-10 14:05

Det er meget forskelligt.... da jeg var dagplejer, var der en dreng der kunne tale flydende da han var to, og andre nogle få sammenhængende ord.... men der var ord

Jeg synes heller ikke du skal blande dig, men kan du ikke på en eller anden måde forslå forældrene at få tjekkets drengens øre... det behøver bestemt ikke være noget alvorligt, ... en gang ørevoks, kan f.eks også hindre drengen i at hører hvad der bliver sagt, hvorfor han ikke kan gengive det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-10 14:14

ps.... han lærer nok at tale når han vil de andre børn noget i dagplejen... og hvis ikke, så vil dagplejeren nok foreslå at han bliver tjekket

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 20-07-10 14:28

Tak Nordsted1 - ja jeg læser bla. bøger med ham når jeg er sammen med ham - men den lille familie har også haft lidt problemer mor og far imellem - så han er vel bare lidt indelukket måske. Men han virker glad og selvfølgelig kommer det jo med tiden. Desværre er de andre børn i dagplejen yngre end ham - så der er ikke nogen at "lære noget af" -og dog - dagplejemoren.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-10 14:36

Dagplejeren går nok også i legestue, så han kommer til at møde børn der er ældre end ham selv

Hvis du nogle gange har ham for dig selv, er der en simpel leg som kan være med til at fremme sproget

Hvis du har et gulv uden tæppe, så lav en konkurrence om hvem af jer der kan få en fjer til at flyve hurtigst ned i den anden ende af stuen (eller hvor i nu er), en bordtennisbold kan også bruges, børn synes det sjovt, og så er det en god motorik

Puste lys ud imens i siger "pølse" er også go... der bliver nok spyttet i starten, men det har samme virkning som at puste til fjer

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 20-07-10 14:49

Tak for svaret Nordsted1. super duper. Det vil jeg prøve.