/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Brug af skærm fra en laptop på alm pc
Fra : edison
Vist : 798 gange
100 point
Dato : 19-07-10 14:55

Hejsa..
Jeg har en amilo bærbar, Med en fin skærm. Og selve maskinen er kaput. Defekt bundkort.
Fik så den fine ide, at bruge den til den statonære pc. Til indbygning eller et eller andet.

Så spørgsmålet er: Vil det være muligt via et vga stik med ledning og kople den løse skærm fra laptoppen, Jeg er klar over der nok skal lodes lidt.
er der nogle der har en ide.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-07-10 15:28

Det kan du ikke.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-10 17:09

som peet49 allerede har sagt det kan du ikke "bare lige" gøre

skærmen i en bærbar er digital og skal have et controllerkort til at omsætte fra dit vga (som er analogt) til LVDS som er det digitale signal skærmen skal have
Om du bruger vga, dvi eller hdmi som udgangspunkt ændrer kun på hvilket controllerkort du skal fremstille
Jeg har stødt på en der havde lavet sådan et projekt men det er altså ikke sådan "bare lige" at lave
Det var noget med at fremstillingen af controllerkortet var en del af et afgangsprojekt da han blev uddannet elektroingenør eller noget i den retning

et noget nemmere projekt ville være at tage en lcd computerskærm hvor alle delene du skal bruge allerede er indbygget, controllerkort, skærm, inverter til backlight og en strømforsyning
den slags har jeg til gengæld set en del af, monteret i siden af kabinettet på stationære

lavede lige en søgning, det er faktisk muligt at købe færdige controllerkort, inverteren kan du jo tage fra den bærbare så det eneste du skal have er noget strøm
så projektet er da blevet lidt lettere

http://www.data-modul.com/de/products/accessories/interfaceboards/eMotion_G2_UXGA_24V_1.1.pdf?nav=

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-07-10 17:49

Det er lettere og billigere, at købe en ny Eller brugt fladskærm.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 19-07-10 18:21

Nå ja... Det var bare hvis det kunne lade sig gøre for en billig penge. For det er en skam at bare smide skærmen ud. Den koster immervæk omkring 3000,- kr som reservedel

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-07-10 18:29

Sæt den på guloggratis/qxl eller dba.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-07-10 18:30

Jeg får en ny panel til amilloen til 1900,- + moms.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 19-07-10 19:50

OK. JEG LADER DEN LIGE STÅ. HeHe.......
Det kunne være der kom en Nørd forbi. Og lige hade fidusen.... Og om skrærmen koste 3000.- eller 100.- Er det altså dumt at smide den ud. Hvis den kan bruges....Jeg er jo en Mand Uden de store midler. Så alt der kan bruges, Bliver brugt...

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 20-07-10 17:53

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Det var dog ærgeligt. At det ikke bare var sådan Lige...
Men arbejder vidre med sagen, Jeg finde ud af hvor jeg kan købe sådan en controler..
Det er jo sjovt at lave noget som ikke så mange andre har.....

Så giv et praj hvis du ved hvor jeg kan købe et sådan kort..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-07-10 19:28

teknisk set sidder der jo en controller i den bærbare, men om det er noget der er til at finde ud af ved jeg ikke

hvad med at tage et kig hos danbit, de har mange mærkelige ting

og hvis du får lavet noget brugbart ud af det på et tidspunkt så vær sød og husk på denne tråd, vi vil da gerne se resultatet