/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Hvordan tilsluttes en Cobra telefon?
Fra : kimskvinde
Vist : 4076 gange
20 point
Dato : 04-07-10 16:22

Hej.

Jeg er ny her og har et (måske dumt) spørgsmål

Jeg har købt en Ericofon/Cobra telefon, som jeg har ønsket mig over halvdelen af mit liv! Endelig fandt jeg en, og jeg vil meget gerne kunne bruge den "rigtigt".

I min ultamoderne lejlighed er der slet ingen gammeldags telefonstik, men da jeg skal flytte om ikke så længe, kan jeg sagtens vente på at få telefonen sat til.
MEN: er der ikke noget med, at der ikke findes analog telefonstik længere og at alt er digitalt nu?? Og kan man "omforme" Cobraens telefonstik, så jeg kan få det til at virke på en eller anden kreativ måde???

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-07-10 17:13

Hvad benytter du nu? Mobil?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-10 17:27

Sådan en klassisk drejeskivetelefon er beregnet til en almindelig fuldautomatisk analog telefonlinie.

De eksisterer i bedste velgåend, men du ser ikke reklamer for dem, fordi selskaberne tjener meget mere på al mulig digital ip telefoni mv. Der kan man nemlig have mange forskellige abonnenter på den samme ledning. Desværre svigter det også ret tit.

Hvis du ikke vil betale telefonabonnement for din veterantelefon , kan man med snedige mellemled også få den til at virke på andre systemer. Til en ISDN ledning er det nemt at installere en adapter, men til alt andet er det for specialister og al for landhåret at forklare her.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-10 17:55

Jeg kan såmænd huske da den dims kom, der var bred enighed om at sådan kan en telefon sgu da ikke tillade sig at se ud

http://www.123hjemmeside.dk/japa/4928951

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 04-07-10 19:37

Det måske sådan et stik du mener : http://kitshop.dk/product.asp?product=46

Jeg ved ikke om din telefon overhovedet kan bruges kan du kan jo prøve og tage den med over til en ven som har det stik som telefonen har og se om den overhovedet virker.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-07-10 19:50

Man får da stadig i dag opsat et helt almindelig 3 polet telefondåse.
Det andet du snakker om kan være ISDN eller ander digitalt.

hawaii7

Kommentar
Fra : kimskvinde

Dato : 04-07-10 20:15

Hej.

Jeg har et helt almindeligt telefonabonnement som en del af en internet/kabel pakke, men jeg har forstået på flere med mere forstand på den slags end mig selv, at det er digitalt og at jeg skal have en "dims" for at kunne modtage og foretage opkald fra min fantastiske Cobra.

Jeg har tænkt på det med at teste telefonen hos en ven, men indtil nu har jeg ikke kunnet finde en ven med en "almindelig" forbindelse.... (Måske skulle jeg aflægge min bedstemor i Jylland et visit - hun har ihvertfald stadig sit fastnetnummer)!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-07-10 20:22

den kan tilskuttes en router via et RJ11 stik

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-07-10 20:30

Mig bekendt har måden telefonen "kører" digitalt eller analog ikke noget med hvordan dåsen på væggen ser ud. Som scootergrisen angiver kan du benytte denne ledning fra telefonen til væggen. Dette kræver selvfølgelig at det ikke er fast ledning i telefonen.
Det eneste der kræves for at telefonen virker er at der ikke er tegnet abonnement på isdn eller anden form for digital forbindelse. Jeg tror den virker ved din mor.
Kender du ike andre med en "almindelig" telefon, lad være med at tænke på hvordan stikket ser ud!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 20:35

Har du spurgt din udbyder om du kan få telefon ind med den "gammeldags" 3 polede stik? Selv om typen er uddøende så findes det stadig væk, det du sikkert tænker på er de såkaldte multistik hvor der både er telefon, bredbånd og TV i samme stik, hvis dit nye hus har et sådan multistik så sætter du en adapter udenpå.
Du vil ikke kunne ringe op fra en drejeskivetelefon de digitale centraler kan ikke tyde signalet fra drejeskiven, men du kan modtage opkald på din antikke Cobra telefon

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-10 21:02

Citat
den kan tilskuttes en router via et RJ11 stik

Nix, routeren skal tilsluttes et såkaldt splitstik hvor også telefonen tilsluttes.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-07-10 21:05

jo, RJ11

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 21:21

I vrøvler nu, sikkert for at holde jer vågne, en eventuel router skal tilsluttes bag en modem med et RJ11 stik, modemets kabel sættes i telefon stikket med et RJ45 stik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 21:25

Nu er det mig som vrøvler det er lige nøjagtig modsat af det jeg skrev ovenover sorry

Kommentar
Fra : kimskvinde

Dato : 04-07-10 22:26

"Du vil ikke kunne ringe op fra en drejeskivetelefon [Ked af det] de digitale centraler kan ikke tyde signalet fra drejeskiven, men du kan modtage opkald på din antikke Cobra telefon"

Men så skal jeg vel bare have sådan en dims til at "oversætte" drejeskivesignalerne til trykknapsignalerne? Jeg så noget om det på et tidspunkt...

Men jeg er superelendig til sådan noget, så hvis I har nogle tips må I gerne skære det ud i pap

F.eks aner jeg ikke, hvad et RJ11 er!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-10 23:29

Problemet med Cobraens drejeskive, er at den afgiver impulser i forhold til det tal der drejes, og det kan en ren digitalcentral ikke forstå.
Disse impulser sker veden kortvarrig afbrydelse af forbindelsen, med en puls frekvens på mellem 22 og 44 Hz.
På de gamle telefoner kunne man også ringe op, ved at aktivere gaffelkontakten i en hurtig rytme, altså lige som man lægger røret på og tager af, i et hurtigt tempo.

Nutidens digitaltelefoner bruger tonestyring, således at der for hver tast, afsendes 2 toner.
Før i tiden kunne man købe små nummersendere, som man holdte hend til mikrofonen, og sendte numret af sted. Men de er nok ikke mere til at opdrive.

Man kunne også snyde mønttelefoner, ved at sende et to tonet signa ind i mikrofonen, så centralen troede, at der var smidt en mønt i automaten.

Jeg har aldrig hørt om en converter der kunne omsætte impulser til toner, så jeg tror ikke det findes i handlen.

En anden ting du skal være opmærksom på, er at din Cobra sikkert kræver en langt højere ringestrøm for at du kan få alle telefoner til at ringe, når du modtager opkald.
Hvis du får din forbindelse igennem et kabelnet med TV, Internet og telefon, så er det din egen boks der skal levere ringespændingen, men på kommando fra centralen, som udsender signalet til din boks.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 23:33
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-10 23:37

Nej nu vil jeg ikke mere i aften RJ11 er det stik bag i stikket på billedet, der hvor kablet sættes ind, telefon stikket hedder vist bare en trepolet telefon stik, og så kan du være ligeglad med RJ stikkene, de er først opfundet længe efter telefonen du har fået, du skal bare have en tre polet stik og have ladningerne ind i den, eller det har du måske allerede og mangler bare stikket i væggen? spørg din udbyder om ikke de vil sætte et sådan stik op i dit nye hus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-10 23:51

Med hensyn til opkald, så findes der nummersendere, så du kan indkode alle de numre der er mest brugt. Så er det bare at løfte dinosarus-knoglen og trykke på en knap på nummersenderen.

Dit ledningsproblem kan løses i en velassoteret telebutik, hvis du ikke selv kan hekse et sammen!

Accepteret svar
Fra : HUGO-BØRGE

Modtaget 20 point
Dato : 05-07-10 07:05

Hej kimskvinde.

Sikke dog en masse sludder og vrøvl du får leveret her.

Selvfølgelig kan en god gammel telefon med drejeskive bruges på en digital telefoncentral. Det er mange år siden at Danmark blev digitaliseret med hensyn til telefoncentraler. De gamle centraler kunne ikke klare en ny tasttelefon uden der blev lavet noget på centralen, men de nye kalrer både tastetur- og drejeskivetelefoner uanset havd andre skriver.
Få en helt almindelig 3 polet stik sat op og stik så kablet i dåser og din telefon virker.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : kimskvinde

Dato : 05-07-10 09:03

@Severino:

Det er en såkaldt "pulse to tone converter", jeg mener kan klare det med at konvertere impulser til toner: Link: http://www.oldphoneworks.com/antique-phone-parts/parts-and-pieces/pulse-to-tone-converters/

Jeg ved ikke, om det virker - men tak for svarene allesammen.

HUGO-BØRGE, du får point herfra

Godkendelse af svar
Fra : kimskvinde

Dato : 05-07-10 09:04

Tak for svaret HUGO-BØRGE.