/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regler for 230v indbygningsspots
Fra : Tman
Vist : 3344 gange
20 point
Dato : 29-06-10 08:48

Hejsa

Jeg står og skal montere en del 230v halogenspots i et listeloft.
Jeg har fuld adgang til bagsiden inden jeg lægger ny rockwool.

Jeg forstår at:
1.
Pga. brandfare skal de afskærmes på bagsiden

2.
Pga. at dampspærren brydes skal der sidde 'noget-der-tætter' udenom spotten bagpå.

Jeg har så tænkt mig at kombinere 1+2 ved at sætte et metalhus med en gennemføring i til elkabel hen over.

Dette løser 1+2, men hvad siger stærkstrømsreglementet ?

3: Skal metalhuset jordes ?
4: Hvor stor afstand skal der være mellem spot (fatning?) og metalhus ?
5: Hvilken kabeltype skal man vælge for at man må føre den gennem isoleringen?

Jeg håber der er nogen herinde som enten kan svare eller har nogle gode links der peger på reglerne.

Jeg syn's ikke sik.dk er særlig nem/intuitiv at søge på.
Det virker lidt som om man skal kende svaret for at kunne opsætte nogle søgekriterier som virker.

Tman

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-06-10 09:57

du må ikke selv lave nyinstallationer.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 29-06-10 12:12

Hej Tman,

Alleførst skal jeg naturligvis også nævne at det er ulovligt overhovedet at lave det selv.
Jeg vil klart anbefale dig at købe nogle safebokse, da disse er billige og meget effektive og godkendte. De er lavet at hårdt plastic, der ikke brænder og er beregnet til at tætne dampspærren, så glem det hjemmelavede, da det kun øger risikoen for fejl og ikke er lige så godt.
Installationen skal naturligvis udføres med en effektiv jord og alle regler i SB om skjulte samlinger mm. skal overholdes.
Spot er absolut den største kilde til ildebrande og der kommer kun flere af disse.
Hvis ikke du har har nogle røgalarmer, så få sat dem op, da de kan fås for under 100 kr, hvilket er betydeligt billigere end et sæt nye bremserør til bilen.

http://www.belys.dk/product.asp?product=371

MVH Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-06-10 12:47

som holm
safebokse

Kommentar
Fra : Tman

Dato : 29-06-10 14:38

Hej igen

Jeg er helt på det rene med at jeg ikke må selv.

Men derfor kan jeg jo godt være interesseret i at alle regler bliver overholdt.

Jeg ser at linket peger på en safebox der står 12V på...
Der skal vel ikke stå 230V på dem, så, eller hva' ?

Hvad er skjulte samlinger ?
Er det skjulte forgreninger, eller er det skjulte samlinger.

Hvis man ikke må samle skjult, kan man vel ikke samle kabel og ledning på fatningen under safe-box'en uden der er dømt 'skjult samling' ?

Nu har jeg en idé om at min metal-løsning ville være mindst lige så god(tm) som safebox-løsningen, for den ville heller ikke kunne smelte.

Men regler er regler, og hvis metal kræver at der er en jord ført frem til spot'en, og der ikke kræves fremført jord når man bruger en plastic safebox, så er det et godt argument for at vælge noget der kan gnaves igennem og er lovligt, fremfor noget som mus ikke kan gnave i...

Der kræves vel da ikke jord helt ud til spot'en ?

Tman

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 29-06-10 16:56

Hej igen,

Den viste safeboks var bare et tilfældigt valg, som kan bruges både til 12V og 230V.
Der hvor der står 12V er bare en transformer der ligger på en hylde i safeboksen.

Der kræves jord helt ud til spot uanset hvad safeboksen er lavet af.

Det jeg mente med skjulte samlinger er at du ikke på have nogle skjulte samledåser eller andet oppe over dit loft / i isoleringen uanset om det er med to eller tre eller flere kabler.

Med hensyn til mus, så anser jeg det for temmelig usandsynligt at de kan gnave igennem en safeboks. Prøv at find en og mærk på denne.

Den bedste metode er som regel at anvende nogle spots, hvor i det er muligt at samle to kabler.
På den måde kommer der ingen smalinger ud over dem der er i spotsene, som er beregnet til det.

Alle kabler skal være minimum 3G1,5mm2.

Med venlig hilsen
Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 29-06-10 20:32

Plus...
Alle kabler SKAL være 90 graders kabler...
Hvor vil du lige købe dem som privat mand ???

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 29-06-10 21:16

Det kan købes hos alle installatører.....

Men helt ærligt, så kan jeg se på dine spørgsmål/kommentarer, at du seriøst bør få en elektriker/installatør ind over.....

Elektrikeren