/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
tøjring af båd ved strand
Fra : tpjevser
Vist : 4097 gange
200 point
Dato : 26-06-10 21:06

skal man søge om tilladelse til at slå en pæl i og tøjre ens båd tilfældigt sted udenfor strand. således at den ligger her, når man ikke er ude at sejle? der er tale om en lille motorbåd.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-06-10 22:10

du skal ikke spørge om lov, men du bør bruge en fortøjningshund i stedet for en pæl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-10 22:27

Fortøjningshund ?

En pitbull der ligger med et reb i gabet og knurrer når man kommer tæt på ?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-10 23:13

F.eks. en betonklods som sænkes ned på bunden af vandet, kaldes i min verden en "kalv", og for at give ikke hårde ryk ved uvejr, har man et styk kæde forbundet ved fortøjningen, - så når der kommer træk, skal først kæden løftes. Det afbøder så der ikke bliver hårde stød i fortøjningen.
Og forbind en flydebøje, til din fortøjning, så ikke andre sejler ind i det, når ikke du er fortøjet der. Det hjælper også dig selv når du igen skal finde din fortøjning.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 27-06-10 12:24

i min verden hedder det en mooring (udtales moring, min verden er nemlig dansk)

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 27-06-10 15:24

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-06-10 19:55

Takker selv.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-06-10 14:55

Er det på land eller er det for svej i vandet?

Hvis det er på land, så må en båd kun henligge kortvarigt på stranden. Strander = vandlinjen ved lavvand og bevoksning. Du kan fx grave et jernrør ned, hvor der er påsvejst tre stk vinkeljern, som går fra røret og udad i en spids nedefter, så røret er midten af en stjerne.

Skal du derimod hav den liggende for svej, kan du fx (som jeg har haft i mange år - og har den endnu) et stor bildæk, blande beton, og have en fx 50 mm jernstang med en plade svejset i enden, og støbe den ind i bunden af hullet. I toppen af jegnstangen, som skal rage ca. 400 mm ovenud af støbningen, skal påsvejsen en kraftig ring.

Du skal have en kraftig ankerkæde på 5-10 m afhængig af hvor dybt der er, hvor du skal have båden liggende, samt et kraftigt tov på ca. som en m. Den ene end af ankerkæden skal du fastgøre til ringen med en kraftig karabinhage. Tovet fastgøres i den anden ende af ankerkæden, som du så kan fastgøre til båden med fx en karabinhage. Midtvejs på ankerkæden skal du fastgøre fx en kraftig plasticdunk fyldt med sand. Dette bevirker ved kraftig vind/bølgegang, at dunken bliver løftet op fra bunden og forhindrer, at kæden rykker hårdt i båden. Der hvor tovstroppen er fastgjort til ankerkæden monterer du en af de orange flydebolde, i en stæørelse, der kan holde ankerkæden ovenvande. Er der meget dybt, skal du forlænge tovstroppe.

der skal ikke søges tilladelse til nogen af tingene.