/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
slette billeder helt via Picasa
Fra : lham
Vist : 5706 gange
100 point
Dato : 26-06-10 18:10

Kan jeg slette billeder via Picasa så de ikke blot "forsvinder" fra Picasa men slettes på min HD-altså ikke mere eksisterer/optager plads på PC-en
Det vil være meget nemmere end at skulle ind i "Mine billeder" mappen og finde hvert billede frem
Hvis Ja-hvordan gør jeg helst step by step-og hvis jeg kan markere flere billeder og så slette på en gang vil det være perfect.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-10 18:16

Picasa er et program som kan vise billeder og ikke et gemmested til billeder, måske har programmet en funktion i højre klik så du kan fjerne billeder både fra programmet og fra computerens harddisk, hvis du har lagt billeder ind med Picasa så må du også vide hvilken mappe du har valgt at lade Picasa gemme billederne i, et forslag: Se i mappen Billeder måske er der en mappe som hedder Picasa med en masse undermapper, så er det nemlig her du sletter billeder

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-06-10 18:25

Hvad udgave af Picasa bruger du?
Jeg benytter version 3, og når jeg sletter et billeder forsvinder det også fra HD.
Billedet ender i Papirkurven, som derefter skal tømmes!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-10 18:27

Du kan sagtens slette flere billeder på en gang, ind i den mappe som billederne ligger i, træk musemarkøren hen over de filer du ønsker at slette med venstre musetast nede, slip muse tasten når alle er markeret og tryk på Delete tasten og på Enter for at bekræfte at du vil slette.
Hvis du vil plukke enkelte billeder ud af en mappe så hold Ctrl tasten nede mens du klikker på billederne en efter en, når de ønskede billederne er markeret så tryk på Delete.
Metoden med at trække musemarkøren hen over eller holde Ctrl nede, kan også bruges andre masse opgaver, for eksempel kan du omdøbe flere filer på måde, når filerne er markeret så tryk på F2 tasten og giv filerne et nyt navn, eller til at flytte/kopiere flere filer til en anden mappe, når filerne er markeret så tryk på Ctrl + X for at flytte filer eller Ctrl + C for at kopiere filer, åben mappen som filerne skal flyttes/kopieres over i og tryk på Ctrl + V og vupti så er filerne i den nye mappe
mulighederne er næsten uden begrænsning

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-06-10 20:12

Du højreklikker direkte på miniaturebilledet, som fremkommer når du vælger dine mapper og du får muligheden for "slet på disk".

derefter skal du bekræfte ved at klikke ja i en ny dialogboks for at slette filerne begge steder- i picasa og på din harddisk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-06-10 20:18

Markering af flere billeder kan kun ske fra een mappe ad gangen, men ellers som o.v.n skriver- hvis du vil vælge billeder som ikke støder op til hinanden, holder du Ctrl-tasten nede og klikker på billederne et for et.
Billederne som støder op til hinanden kan du markere ved at holde shift-tasten nede mens du vælger billederne.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-06-10 08:28

Du højreklikker direkte på miniaturebilledet, som fremkommer når du vælger dine mapper og du får muligheden for "slet på disk".

derefter skal du bekræfte ved at klikke ja i en ny dialogboks for at slette filerne begge steder- i picasa og på din harddisk.

Citat

smuller 54
Det virker fint på nogle albums tror jeg nok -ihvertfald kommer de i papirkurven og den tømmer jeg så i håb om de også fjernes fra HD. På andre albums får jeg kun muligheden for "fjern fra album " -så ryger de også i papirkurven og kan slettes der men åbenbart kun i Picassas register/album. Hvad gør jeg der for at få dem helt væk.

O.V.N
Jeg har ikke valgt noget med hvilke mapper osv -Picasa henter automatisk hver gang der er nye billeder fra cameraet-tror jeg nok jeg foretaget mig ikke noget .

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-10 13:59

Hej igen

Hvis du kun får muligheden for slet fra album, er det fordi det er en kopi fra et andet sted, som du har sat sammen i et andet album.

Der hvor du får den besked, skal du i stedet vælge find i picasa - så finder du originalen og så kan du vælge slet fra disk og fortsætte som tidligere beskrevet.
mvh Smuller54

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-10 22:52

Andre som for eksempel smuller54 og IBM760 har meget mere forstand på Picasa end jeg, så jeg tror jeg trækker mig, men en ting er helt sikker: Picasa viser kun billederne, de er gemt et andet sted på computeren, de som bruger programmet kan sikkert fortælle hvor Picasa gemmer som standard

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-06-10 07:28

Tak for svaret smuller54.
Det lyder som en god forklaring -så er problemet jo bare lige at finde det album på Picasa hvor billedet første gang optræder - nå jeg rydder op i skidtet fra end ende af på et tidspunkt må jeg jo ramme den version der også kan slettes på disken.

Tak til øvrige bidragydere
o.v.n
I den her sammenhæng er jeg ligeglad med hvor Picasa henter sine billedinformationer fra blot jeg i Picasa kan vælge at foretage sletning af billedet der ( altså fra HD )

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-06-10 16:39

Citat
Der hvor du får den besked, skal du i stedet vælge find i picasa - så finder du originalen og så kan du vælge slet fra disk og fortsætte som tidligere beskrevet.

Du glemte at læse dette kan jeg se. Men da du ikke får mail, når du har afsluttet - skriver lige på PM til dig.

Mere for andre der kigger i denne tråd.

Altså hvis det kun er muligheden "slet fra album" er der mulighed for at finde frem til originalen i samme højreklik- længere nede står der "find på picasa"- derefter er man landet på det billede der kan slettes