/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Oprydning af primær disk
Fra : klanger
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 22-06-10 20:15

Hej.

Jeg har været et sjuskehoved med download af rigtig mange programmer, og andre filer i tidens løb. Nu fylder disse programmer og filer jo mere end godt er, op på min harddisk.

Har ekstern harddisk plads nok til, at flytte faktisk alle filer væk fra den primære disk.

Men har en idé om, at der vil "knække" en del fillink hvis de forskellige programmer o.lign vil blive flyttet til et nyt drev.

Hvad er løsningen på, at benytte mine eksterne drev, uden at miste "forbindelsen" til filerne når disse skal i brug?

Hvis det kan lade sig gøre, at flytte de mange filer uden store problemer, hvordan løses så en evt. direkte måde at gemme filerne fremover på ekstern disk???

Altså (tror jeg nok Arbejde på f.eks C: drev men gemme alle ting, undtaget selvfølgelig "hovedprogrammet", på eksterne drev automatisk...?

Håber en kan hjælpe selvom det er svært, at forklare det...! Men håber det kan læses???

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-10 20:29

Henvisning til filer (billeder dokumenter osv.) er nemt nok.

Men programmer som er installeret kan ikke umiddelbart flyttes, fordi der ligger referencer i roden af C: drevet.

Hvis du geninstallerer et program kan du vælge at programmet skal ligge et andet sted end på C:
Men på et ekstern drev er det det ikke så godt, og kan give lidt rod.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 22-06-10 22:09

Hvad er løsningen på, at benytte mine eksterne drev, uden at miste "forbindelsen" til filerne når disse skal i brug?
Du kunne have lavet dem portable da du installerede dem, meget nemt.

Jeg har været et sjuskehoved med download af rigtig mange programmer, og andre filer i tidens løb.

Tror du får mere ud af ny installering.
Som du skriver, har du hentet meget og sikkert ikke renset ud samtidig.

Vil du lære at lave dine portable programmer på under fem minutter, så PM mig.
Det kræver dog en RIMELIG ren maskine, ellers = er der for meget der kan blande sig sammen.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-10 23:09

Det er en god ide at have dokumenter, billeder med mere på en andet drev end C drevet, og det meget nemt at flytte system mappen Dokumenter, men du bør vælge et drev som er fast monteret på computeren.
Klik på Start og højre klik på Dokumenter, klik på Egenskaber og klik på Flyt, vælg drev og gem indstillingen, så er dine personlige filer rimelig sikret i tilfælde af at Windows går ned og skal geninstalleres.

Du skriver at du har downloadet mange programmer i tidens løb, dem kan du roligt slette alle sammen, det er nemlig installations programmer og det rigtige program er i mappen Programmer på C drevet, og programmer i mappen Programmer bør du naturligvis ikke slette.
Lav en liste over de programmer du har og hent en ny frisk og opdateret installations fil når du vil installere efter en formatering

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-10 08:37

Citat
Arbejde på f.eks C: drev men gemme alle ting, undtaget selvfølgelig "hovedprogrammet", på eksterne drev automatisk...?

Det burde ikke være noget problem...

Alle bedre programmer har i programmet en "opsætning" hvor DU kan bestemme hvor arbejdsfiler osv. skal gemmes....

men de fleste "småprogrammer" gemmer pr. automatik i "sig selv" - og der kan du ikke flytte rundt på noget - kun geninstallere programmet påny et andet sted....

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 27-06-10 13:43

Tak for svaret o.v.n.. og undskyld der gik et par dage....men der var også lige en computer der gik ned...!!!! Det går rigtgi godt..!!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-10 22:46

Tak for accept af mit indlæg
Citat
der var også lige en computer der gik ned...!!!! Det går rigtgi godt..!!!!
det er jo lige her at det er godt at have sine mapper på et andet drev, jeg håber du får flyttet mapperne og dermed få mere plads på C drevet