/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
hjælp til noget musikteori (:
Fra : mollymelissa
Vist : 946 gange
140 point
Dato : 21-06-10 22:00

hvor ligger tonerne i en G-nøgle? Treklange: hvordan er det vi opbygger en treklang? Hvordan bestemmer vi ud fra et klaver hvilke toner, der er i en akkord? Nodelængder: Hvordan ser de forskellige nodelængder ud? .
Hvordan bestemmer vi hvilken toneart vi er i? Blues-skalaer og blå toner: hvordan ser man i noden, at melodien er ’farvet blå’/er blues-præget?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-06-10 22:34

http://da.wikipedia.org/wiki/Musikteori

Her er lidt hjælp til dine lektier....

vh Ben

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 150 point
Dato : 21-06-10 22:41

"Klumpen" i midten af G-nøglen ligger på den nodelinie (nr. 2 fra neden) hvor tonen g er beliggende.
En treklang er opbygget af tertser. Dur: en stor terts = 4 halve toner + en lille terts = 3 halve toner.
På klaveret tæller du bare tangenter tættest beliggende hvide + sorte.
Eksempel: C dur trekalng: Start på tonen c - tæl en stor terts=4 halve toner c#-d-d#-e og tæl en lille terts=3 halve toner f-f#-g Altså består en C treklang af tonerne c+e+g
Sådan kan du tælle alle treklange i dur.
Mol treklang er: lille terts + stor terts - altså 3 halve + 4 halve toner Eksempel Cm = c+eb/d#+g
Tonearten bestemmes ud fra antallet af fortegn - der skal du kende din kvintcirkel, men de almindeligste er: Ingen fortegn = C-dur 1# = g-dur 2# = D-dur 3# = A-dur 1b = F-dur 2B = Bb-dur 3B = Eb-dur
Ofte kan man også bestemme tonearten ved at se på den den sidste tone i melodien, idet mange melodier slutter på grundtonen.
Blå toner kan egentlig ikke noteres, da de er en slags "falske" toner, men flittigt brug af septim (7) akkorder, "sammenstød" mellem 7. og 8. trin i melodi og/eller akkompagnement kan være et kendetegn ligesom tempo, form (12-takters skema) osv. også kan være kendetegn, men blues er ikke noterbar - det er en følelse Måske er der bedre beskrivelser af blueskendetegn end dette ???
Beklager men jeg kan ikke skrive noder her men google det i stedet.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 21-06-10 22:52

Lån en bog, der hedder "Noder, rytmer og Toner" på biblioteket.
Der får du det meste forklaret aldeles grundigt og forståeligt!
vl h L

Godkendelse af svar
Fra : mollymelissa

Dato : 22-06-10 21:11

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : BjarkeH

Dato : 26-06-10 21:35

Du kan finde en masse gode oplysninger på http://musicmate.dk/tips.asp