/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marinade
Fra : MSSBJ
Vist : 1662 gange
100 point
Dato : 16-06-10 09:02

Hej

Jeg savner gode forslag til marinade til henholdsvis kylling og mørbrad.

Evt. også en dressing - eller smørt rørt op med "noget" til bagekartofler.

Gerne noget, I har prøvet selv, og finder lækkert, og ikke blot et link til opskrifter herinde - dem kan jeg selv finde

sommerhilsen
MSSBJ

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-10 09:06

Mener du til grill, eller til wok, eller ...?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 16-06-10 09:14

Marinade til kød: Øl, en porter vil være godt. østerssovs, chili, hvidløg, sirup, blandes og kødet lægges i ca. 2 timer før brug.

Dressing til kartofler: Mayo røres sammen med presset hvidløg og en smule piskefløde, og smages til med salt.

Begge opskrifter er hjemmelavet og afprøvet

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 16-06-10 09:16

Min yndlingsmarinade, som egentlig er til and i wok, men som jeg også bruger til grill (og kylling)

Portvinsmarinade

1/2 dl sojasauce
2 spsk portvin
1 fed hvidløg
2 spsk citronsaft
1 tsk mørk farin

Til mørbrad ville jeg nok bruge en "mildere" marinade for ikke at overdøve den sartere mørbradsmag.

3/4 dl olivenolie
2 spsk rødvinseddike
hvidløg
paprika, salt, pebber

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 16-06-10 09:16

Du akn finde en del opskrifter på marinade her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-3.php?id=320

Jeg kender ikke selv nogen af dem, da jeg ike bruger at marinere kødet.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-10 09:17

PS: til kartoflerne

Kvark rørt op med en ganske lille smule majo og en masse krydderurter efter smag + salt, pebber

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 16-06-10 09:24

Hej

ja, det er til grill

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 16-06-10 09:32

Til bagte kartofler:

Hvidløgssmør:
smør - blødt
1 fed hvidløg (knust) og evt. hakket persille
citronsaft (så meget smørret kan trække uden at blive vådt),
salt og peber
blandes, nedkøles og kommes i den bagte kartoffel. Fås ikke bedre!

En god marinade til f.eks. koteletter:
4 spk. kinesisk soya
4 spk citronsaft
4 spk olie
lidt knust chillipeber

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 16-06-10 09:38

Dip til grønsager, kød og brød:

Rød dressing:

2 dl cremefraiche 18%
4 spk. ketchup
1 fed knust hvidlløg
et nip knust chillipeber
salt

Gul dressing:

2 dl cremefraiche 18%
karry
salt, peber, en smule sukker
smages til med citronsaft

Grøn dressing:
2 dl creme fraiche 18%
1 spk engelsk sauce
salt, peber
hakkede kryderurter: f.eks. purløg, persille og dild

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-06-10 09:38

Salatdressing:

KIS.....
Sherryvinagre
Fiskesennepsfrø
Akaciehonning
Olivenolie
Du får det søde - det stærke - det sure - Enkelt og hurtigt - Juster selv de forskellige ingredienser efter din smag

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-06-10 17:46

Til de bagte kartofler ville jeg efter bagning (jeg bruger mikrovn)- skær et kryds i kartoflerne -pres lidt på alle sider og fyld pikantflødeost i og grill derefter et par min. til det hele har taget lidt farve.

til marinade er det meget ligesom de andre forslag her:

soya
en god sjat honning og

chili sauce

evt. lidt citron

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 16-06-10 20:44

Jeg synes, at honningmarinade er vildt godt til kylling på grillen. Honning, Farin og sennep. Evt. lidt citron eller appelsinsaft.

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 18-06-10 09:50

Tak for svaret frieda.

Og god weekend

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 18-06-10 09:50

Tak til alle for de gode forslag - alle lækre, så det skal prøves