/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Direkte adgang køkken til bad?
Fra : o.v.n.
Vist : 8851 gange
200 point
Dato : 13-06-10 17:59

Må man det? Altså gå direkte gennem 1 dør fra køkkenet til badeværelset og omvendt.
Jeg har fundet en del link, men ingen hvor jeg synes der er et klart svar på om der skulle være regler eller love som måske kunne forbyde det.
Huset er cirka fra 1930 og skal bruges til udlejning efter ombygningen som bliver lidt uoverskuelig hvis der skal være en slags sluse mellem de to rum

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-06-10 18:06
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 18:16
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 18:16

Citat
Altså gå direkte gennem 1 dør fra køkkenet til badeværelset og omvendt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-10 18:17

Tak det første link i linket er om spiserum på arbejdspladser, der må man ikke der skal være 3 døre
og det andet er om beboelse men desværre intet om køkken til bad med direkte adgang

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-10 18:18

hvis det er til udlejning må der ikke være adgang fra køkken til toilet. der kan opnåes dispensation hvis du selv bor i boligen.
og der er rigtig mange krav der skal opfyldes for at få en bolig godkendt til udlejning. redningsåbninger i vinduer, brandsikring, lofthøjde på 250 cm, ingen gangarealer under 130 cm i bredden, frit gulvareal i badeværelset og tusind andre ting. tag kommunen med på råd inden du gør noget overilet. de kan forbyde dig at leje boligen ud hvis de ikke er tilfredse med forholdene.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 18:19

Citat
Svar:
Hej
I "gamle dage" var der i bygningsreglementet beskrevet at der ikke måtte være direkte adgang til et toilet/bad fra et køkken.
I det "store" bygningsreglement fra 1995 samt småhusreglementet fra 1985 er dette punkt bortfaldet - dvs. der er IKKE længere beskrevet at der ikke må være en direkte adgang når der er tale om boligbyggeri.
Når der er tale om andet byggeri (f.eks. erhvervsbyggeri) fastholdes reglen dog stadig. Her må der ikke være direkte adgang fra køkken eller spiserum, men det er også et område hvor Arbejdstilsynet og mange gange også Levnedsmiddelkontrollen kommer ind i billedet.
I praksis er det ofte ældreboliger, handicapboliger eller mindre boliger hvor køkken og opholdsrum er ét stort rum, der har en direkte adgang til et toilet/bad.
Ved boligbyggeri iøvrigt er det dog normal praksis at toilet og baderum placeres så der ikke er direkte adgang fra et køkken eller alrum, men det er nok mest af psykologiske/følelsesmæssige grunde og sådan vil det nok blive ved med at være - vi mennesker er trods alt stadig meget blufærdige.
Jeg vil også hermed råde Jesper til dette, hvis han har mulighed for det. Det kan jo også være at Jespers efterfølger i lejligheden/huset ikke synes at den direkte adgang til toilettet er en god idé, så et evt. salg vil blive vanskeliggjort.
Men ellers gør som tømrermesteren siger: Ring lige til din Tekniske Forvaltning og spørg (Det kan være at de ikke engang ved hvad der står i Bygningsreglementet).
Du skal også lige vide hvilket reglement du er omfattet af: enfamiliehuse/kædehuse = småhusreglementet. Ejerboliger/lejerboliger i etagehuse = det store bygningsreglement.

Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (19-07-2003)

http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=132&katid=1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-10 18:20

Smuller54 det link havde jeg selv fundet og der er to vidt forskellige svar
Piaskov kan du bevise din hovedrysten?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 18:24

Citat
Piaskov kan du bevise din hovedrysten?

Vi blev gjort opmærksom på det da vi i sin tid byggede om ude på landet.
Og du har andre muligheder mener jeg.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 18:27

Rent bortset fra det er det IKKE lækkert at gå fra et toilet/baderum og direkte til køkkenet.

Af hygiejne mæssige årsager ville jeg heller ikke vælge den løsning selv om det er det nemmeste.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 18:31

Citat
Smuller54 det link havde jeg selv fundet og der er to vidt forskellige svar

Jeg har naturligvis citeret det korrekte svar

Derfor kan du ikke finde den i BR 08, som p.t er det gældene bygningsreglement

http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id56/0/54

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-06-10 18:33

En arkitekt fortalte mig i forindelse med ombygning i en ejerlejlighed, at der tidligere var krav om 2 døre mellem køkken og bad, men der kan dispenseres fra reglen, såfremt der er min. 25 mm niveauforskel, f.eks et højt dørtrin.

Har ikke dokumentation, men han plejer at vide hvad han taler om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-10 18:40

Ja der er nye regler - køkken adgang til bad er nu tilladt.
Høj kant / lavere gulv i baderum gælder stadig.
Jeg har ingen beviser, men min søn undersøgte det for ca. 10 år siden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-06-10 18:41

Småhusreglementet siger der skal være 2 døre mellem køkken og Toilet. Når det skal udlejes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-10 18:44

Jeg skal selvfølgelig forbi teknisk forvaltning på et tidspunkt, men ville godt have lidt planer på forhånd, udlejning er til ferie gæster og ikke fast beboelse hvis det gør en forskel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-10 18:50

O.v.n.
Du har ..hvis jeg kender dig ret et tegneprogram i din pc.
Kunne du ikke lægge en tegning ind her så du kan vise os det.
Det kunne da tænkes at der er nogle der får en ide til hvordan det kan laves.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 18:57

Fakta...

NYT hus bygget 2007
DIREKTE adgang til både dagligstue og (åben)køkken fra badeværelse....

Og det ER godkendt (uden gulvhøjdeforskel)

Og der blev opført 10 ens huse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 18:59

I bygningsreglementet fra 1982 stod der følgende:

4.3.4
stik. 5

Rum med WC må ikke have direkte adgang fra opholdsstue, spiseplads eller køkken

http://www.ebst.dk/file/3135/bygningsreglementet_1982.pdf

Men det er jo så det der sidenhen er ændret og jeg har ikke taget stilling til hverken det ene eller andet omkring- hvad jeg synes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:00

Citat
Småhusreglementet siger der skal være 2 døre mellem køkken og Toilet. Når det skal udlejes.

Det vil jeg meget gerne se på tryk Granner01, for det jeg har læst gælder både for lejligheder og for småhuse.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:07

sig mig hvormange beviser vil du ha´???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:15

du kan selvfølgelig også vente til de vedtager det nye reglement for 2010

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-10 19:25

Se det er jo lige vand på min mølle Refi jeg kunne godt lægge en grundrids af huset men det ville vel ikke gøre en forskel, det vil simpelhen være en upartisk mørk sluse hvis der skal være 2 døre imellem, og køkken afdelingen ville ligge håbløs upraktisk i forhold til de øvrige opholdsrum hvis det skal flyttes i forhold til min nuværende plan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-10 19:27

Citat
sig mig hvormange beviser vil du ha
en er nok hvis det står tydeligt sort på hvidt, hvor er den så? ikke den fra 1982

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:34

Citat
en er nok hvis det står tydeligt sort på hvidt, hvor er den så? ikke den fra 1982

Jamen kære o.v.n

jeg kan jo ikke vise dig noget som ikke står der længere. Det stod der i 1982 og i det nuværende 2008 står det der ikke mere- altså det er ikke længere et krav.

og jeg er altså ikke helt novice i at læse §§

men gør som du vil, jeg troede jeg havde fundet beviset

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:35

Allerede fra BR 95 blev det ændret !!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:40

sludder ---allerede i 1982

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 19:40

Det der kan blive dit problem er hvis OMBYGNING tæller efter det GAMLE reglement....

Jeg tvivler på man idag må inddrage f.eks. en adskillende gang til køkken, og derved få DIREKTE adgang....

Men det er et gæt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 19:55

Citat
I dag siger man, at \\\"løsningen\\\" skal være hygiejnisk forsvarlig, hvilket bl.a. opfattes løst, hvis der er centralt placeret udsug fra baderum/toilet.

Citat
De nye regler siger at forholdene "skal være hygiejnisk forsvarlige" uden at diffinere dette yderligere. Det er den lokale Tekniske Forvaltning der står for fortolkningen.

Det er min erfaring, at hvis der ikke er andre åbenlyse adgangsmuligheder og der er monteret udsugning fra toiletrummet, bliver forholdene godkendt uden problemer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-06-10 19:58

Citat
sludder ---allerede i 1982

ja jeg mente altså 1985

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-06-10 21:42

Hvorfor gøre det indviklet, ring og spørg Teknisk Forvaltning. En af de teknikere som giver byggetilladelse. Så får du ren besked.
Jeg ved det for min afdøde mand sad i 35 år i kommunen og administrerede bygningsreglementet.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 13-06-10 21:52

Vi har da adgang til wc/bad lige fra spisestue !!

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 14-06-10 07:43

Spar dog den dør og sæt et lokum op i et hjørne i køkkenet.
Så kan du samtidig holde øje med maden på komfuret og du får en dejlig aroma i køkkenet.
Sådan færdig arbejde.

vic200

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-10 22:41

Regler fra 1.4.09

Stk. 1 I boligers adgangsetage skal der mindst indrettes 1 wc-rum med niveaufri adgang og med en hensigtsmæssig indretning og størrelse.

Stk. 2 Der skal være håndvask i wc-rum eller forrum til wc-rum.

(3.3.2, stk. 1) Kravet kan opfyldes med en fri afstand ud for installationer som håndvask og wc på mindst 1,1 m. En større fri afstand øger komfort og brugervenlighed.

For en hensigtsmæssig indretning for bevægelseshæmmede henvises til SBi-anvisning 195, Boligers tilgængelighed.

Nu er det åbenbart ikke nødvendigt med 2-3 døre... så skulle jeg have ventet med at bygge

http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id57/0/54

Du kan vel som en ekstra sikkerhed, sige at du også skal leje ud til handicappede???

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-10 20:45
Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-06-10 21:38

Tak for svaret smuller54. så går jeg videre og henvender mig til teknisk forvaltning i min kommune