/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Må et køleskab ligge ned under transport
Fra : ara
Vist : 54142 gange
50 point
Dato : 11-06-10 18:38

Hej.

Dette har jeg desværre gjort og nu ligger der noget væske inde i selve køleskabet.
Det lugter stærkt og ligner sprinklervæske.
Køleskabet er 3 år gammelt.

Kan det være noget der har lagt der inden jeg transporterede det eller er det fra selve køleskabet.?

mvh

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-10 18:41

Øv øv.
Et køleskab må ALDRIG ligge under en transport.
Prøv og rejs det op. Det SKAL trå oprejst MINDST en time ...så prøv at tænde for det.
Du kan være heldig at det virker.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-06-10 18:42

jo det må, og gør

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-06-10 18:46

Pia har ikke forstand på den slags

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 11-06-10 18:49

Citat
jo det må, og gør

jeg er helt enig -dog med disse forbehold

Specielt gældende for køle- og fryseskabe:
* Hvis De ABSOLUT KUN kan transportere køleskabet liggende, skal skabet
ligge på venstre side, set forfra. I modsat fald risikerer De, at olie fra
kompressoren trænger ud i kølesystemet, som herved blokeres.
(køle- og fryseskabes rørsystemer, kompressorophæng og hængsler mv. er konstrueret til at optage ”stående”
belastning og tåler nærmest ingen rystelser under ”liggende” transport. Vær ved ”liggende” transport særligt
opmærksom på, at især trailere ofte ikke er støddæmpede i affjedringen og derfor ”hopper” meget under
kørsel, hvilket skabene ikke kan tåle).
* Efter at køleskabet har været transporteret liggende, SKAL det stå oprejst,
ved stuetemperatur, i mindst 24 timer inden det tilsluttes el-nettet og
opstartes.
(dette skyldes, at smøreolien i apparatets kompressor skal have tid til at ”løbe” retur til kompressorens
bundkar, således at denne smøres optimalt under sin drift. Startes kompressoren, mens dens smøreolie befinder
sig ude i apparatets kølesystem, ødelægges både kølesystem og kompressor).
http://www.harald-nyborg.dk/pdf/318.pdf

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-10 18:49

Citat
* Den korrekte og sikre måde at transportere ALLE husholdningsapparater
på er stående og forsvarligt fastgjort.
(husholdningsapparater er konstrueret til at stå stille og oprettet på et fast og plant underlag.
Originalemballagens bundplade er apparaternes bedste underlag under transport og ved øvrig håndtering.
Originalemballagens bundplade er i øvrigt en god og billig ”glideplade”, som skåner boligens gulv bedst
muligt, når apparatet skal helt på plads hér).

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-10 18:52

Piaskov

een ting er den korrekte måde, men det betyder ikke aldrig
Citat
Et køleskab må ALDRIG ligge under en transport

Hvis det ikke kan lade sig gøre er der i linket en beskrivelse af hvordan.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 18:58

Det må gerne ligge ned, det gør de da når de kommer med dem fra EL-Giganten...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-06-10 18:58

Pia er noget firkantet i sin opfattelse, hun har ikke set hvorledes vognmænd
arbejder.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-06-10 19:03

Vil det sige at hvis Køleskabets kompressor starter kan jeg være sikker på at det virker optimalt?

Hvad med det væske der evt. mangler?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-06-10 19:06

Lad det stå på ret køl i 20 min. inden du tænder.
Der mangler ikke noget væske

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-06-10 19:11

@brorteil.

Hvordan ved du at der ikke mangler væske?

Der er jo en slags væske inde i køleskabet.

Jeg vil bare være sikker på at det virker og ikke pludselig står i lys lue.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-06-10 19:13

det er et lukket system og ikke brandfarlig væske

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-06-10 19:16

Så hvis den starter kan jeg trygt ligge en øl på køl og ikke være bange for at der sker noget.

Jeg syntes bare det er underligt at der ligger væske inde i skabet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-10 19:32

Citat
Så hvis den starter kan jeg trygt ligge en øl på køl og ikke være bange for at der sker noget.

Det kan du rolig gøre...eller 2 stk .
held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 11-06-10 20:15

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-06-10 00:24

Det lyder umiddelbart IKKE så godt, med en "grønlig" væske indeni køleskabet ......
Det kan selvfølgelig være sommerdrik - selvom sommeren lader vente på sig ....
Selvfølgelig kan du transportere dit "nye" køleskab liggende - som brorteil siger i hans efterskrivelse af anvisning andet steds fra, så lad det stå på ret køl ... måske et døgn ...
så kan du ganske roligt køle die bajere derinde - hvis du ikke vil have fedtede fingre, så skal du tørre efter med en klud og lidt varmt vand inden du sætter de dejlige dråber derind ....
god sommer allesammen - hvis det bliver sommer -
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-06-10 12:56

Jeg har da i min tid kørt med en del hvidevarer..
Køle og fryse skabe har altid lagt ned under transport, på bagsiden.
MEN, jeg har altid anbefalet at det står i mindst 6 timer før det tilsluttes strøm!

Jeg kan dog ikke lige regne ud hvor det væske kommer fra, det har jeg aldrig været ude for.
Som tidligere nævnt her i tråden, så er det et lukket system.