/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvilket kabel skal jeg bruge?
Fra : sleepflowerpige
Vist : 543 gange
35 point
Dato : 10-06-10 20:45

Jeg vil gerne slutte mit tv til mit stereoanlæg og vil gerne vil gerne vide hvilke kabler jeg skal bruge. Mit tv er sådan et http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/Denver_TFD-1909_Danish_IB_%28ok_21-08-2007_dh%29.pdf
og på anlægget er der sub woofer indgang, som er sort og aux in som er rød og hvid. Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-06-10 21:06

Umiddelbart er der ikke så mange muligheder. Men jeg vil tro, at dit scart stik, både har indgang og udgang, så her skal du så bruge etkabel, der har det røde og hvide phone stik den ene ende, og et scartstiki den anden ende, men her skal det være Scart>Phone (ikke omvendt)

Ellers kan du købe et scartstik med Phonestik på den anden side og omskifter. Hertil skal du så have et dobbelt-kabel, med rød og hvid phonestil i begge ender. Så skal det nok fungere!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 21:12

Du kan bruge så'n et her
http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_2_x_phono/standard_audiokabel_2xphono_minijack_3_m_1170_da.html

Jack stikket i TV og Phono til AUX (Rød/Hvid) på forstærker

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-06-10 21:28

Nej Klaudi. jackstikket kan ikke bruges, da det er en indgang.

Som Severino skriver, er der kun en lille change for, at du kan trække lyden ud af fjernsynet og hvis du kan skal du bruge sådan et stik her:
http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-adapter/scart-adapterkabel-til-3xphono.asp
Og så undlade at bruge det gule stik.
Men jeg tvivler på, at Denver har brugt ekstra penge på at sende lyden hen til scart-stikket

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 21:33

For thi hevlede det er det squ da os

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 21:37

Det er så den til Scart der kan bruges

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 21:48

Citat
Men jeg tvivler på, at Denver har brugt ekstra penge på at sende lyden hen til scart-stikket

Det er jeg til gengæld ret sikker på de har....

Ellers ville du jo ikke kunne tilslutte f.eks. en videooptager til stikket (så ville der ikke være lyd på optagelsen....)

PS...

Men det er jo analogt du får det ud... - scart er IKKE digitalt....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-06-10 21:52

Jeg tror at lyden ER i scartstikket, da dette stik kan bruges til at optage over, hvis man har en video eller en DVD/HD recorder.
Lydforbindelsen er så uden tvivl et linie signal, men du har sikkert også en LINE indgangpå din stereo anlæg!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 21:52

Der står i manualen at der er lyd ud i Scart stikket

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 21:54

Så der skal bare bruges det CiviC linker til, Scart > AUX på forstærker

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-06-10 21:57

Ok, så er der jo ingen problemer.
Dog kan jeg ikke forstå, at I snakker om at optage på video og HD-optager fra tv. Det gør man sq da direkte fra antenne-indgangen på videoen eller HD-optageren??? Ellers er der jo ingen grund til at diverse producenter indbygger tunere i deres optage-apparater

Du skal bruge AUX-indgangen i stereoanlægget

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-06-10 21:59

Nå ja, og så kan man jo kun optage det der er på fjernsynet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 22:20

Citat
Det gør man sq da direkte fra antenne-indgangen på videoen eller HD-optageren???

Det har du for så vidt ret i - men det er dog stadig et spørgsmål om hvordan tingene er koblet sammen.....

UANSET dette så ER der lyd i scartstikket - både ind og ud - men HUSK det skal være et FULDTMONTERET scartkabel der skal bruges - det er be "billige" ikke altid

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-06-10 22:20

CiviC jeg tror du trænger til at få skiftet batterier på hukommelsen!

Ja der er tuner i video og DVD maskinene, i de fleste tilfælde.
Men hvis du modtager digital TV signal, og du kun har det på dit husalter, men ikke på video eller dvd (endnu), så er det jo rart atkunne optage alligevel! IK?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-06-10 22:31

Har aldrig hørt om det før, men kan da godt se pointen med digital TV.
Hvad så hvis man ikke er hjemme. Så skal man vel kunne sætte timer på fjernsynet eller lade det stå tændt indtil man kommer hjem igen? Det ville da blive en masse spild af strøm

Ellers må du lige forklare lidt nærmere. Det er jo altid rart at lære noget nyt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 22:39

Hvis du optager fra en digital kanal PÅ TVet til en analog optager - ja - så SKAL det være tændt og indstillet på kanalen....

Hvis du optager via en digitalboks - er det DEN der skal være tændt....

Uanset HVAD du optager fra skal den del der indeholder tuneren jo være tændt

Der er endnu ikke lavet et kabelnet der SELV kan "gætte" DIN kanal

Logik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-10 22:50

Hvis man ser bagest i manualen, som sleepflowerpigen linkede til i sit oprindelige spørgsmål, står det tydeligt at scartstikket har lydudgang. Det er også den eneste lydudgang der er.

Så er det bare at købe et kabel med scart i den ene ende og phono stik i den anden. Den slags kabler er ganske almindelige. Du slak bare sikre dig at det er lydudgangen, og ikke indgangen lkablet er til. De fås også med begge funktionen, men de er ikke så almindelige. Desværre aner de fleste ekspedienter i radioforretninger ikke hvad forskellen er.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-10 22:53
Kommentar
Fra : sleepflowerpige

Dato : 10-06-10 22:56

Ok havde ikke regnet med så stor en diskussion over dette spørgsmål Så alle er enige om at det er dette der skal bruges ? http://www.avxperten.dk/scartudstyr/scart-adapter/scart-adapterkabel-til-3xphono.asp
Der står det er i restordre. Hedder det noget andet så jeg måske kan finde det et andet sted? Ja undskyld jeg er lidt af en kabelidiot

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 35 point
Dato : 10-06-10 23:03

Jo jo "sovende blomster pige", vi elsker at få en god debat ud af det, og som regel er der gerne et guldkorn til spørgeren!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-10 09:38

Citat
Der står det er i restordre

Så venter du bare til det kommer frem eller spørger din "lokale pusher".....

Det er jo ikke større lagervare da meget få ville bruge en sådan forbindelse....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 13:04
Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-10 13:26

Næh Klaudi, det kabel du henviser til, dur ikke!!!!!
Det er beregnet til at køre fra Phonestik til Scartstik. Det skulle være omvendt, og det sidder ledningerne i scartstikket forkert til at kunne klare; i dette tilfælde.
Et sådant kabel findes dog med en omskifter, så det kan køre begge veje.

Den forslået løsning med et Scartstik med Phone tilslutninger og omskifter, samt et dobbeltkabel med Phonestik i begge ender, er nok det der er nemmest at gå til, og så er det mere universalt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-10 13:28

Produktbeskrivelse.
Med dette kabel fra Sandberg kan du nemt tilslutte dit videokamera ell. lign. til dit TV eller video. Kablet tilsluttes videokameraet med et composite og to phono-stik, og føres over til et ledigt scart-stik i TV'et.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 13:32
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 13:34

Man kan squ da heller ikke lave noget forkert uden at i ser det...
(det er egentlig os meget godt med korrektur læsning)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-10 13:37

BINGO
Du har vundet en posemuldjord

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 13:41

Ihhh tark, lige hvad jeg manglede

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-10 19:03

Hvis kablet med tre phonostik er i restordre kan du i stedet bruge det, jeg henviste til. Det er med 2 stik, som er henholdsvis venstre og højre lydkanal. Den tredie gule er til billede, som du ikke har noget at bruge til i stereoanlægget.

Godkendelse af svar
Fra : sleepflowerpige

Dato : 08-09-10 17:42

Tak for svaret