/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Skimmel i teltdug
Fra : Thyregod8
Vist : 6602 gange
300 point
Dato : 10-06-10 09:26

Jeg har netop købt en teltvogn. Imidlertid frygter jeg dannelse af skimmelsvamp eller jordslået, hvis teltet bliver lukket ned, når det har været regnvejr og fugt dermed lukket inde, når man er tvunget til at pakke sammen.

Er der nogen der har erfaring med, hvor lang tid der går før der dannes skimmelsvamp. Kan man evnt. præparere teltet for at modvirke skimmel. Og endelig kan man fjerne skimmel, når det er dannet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 10-06-10 09:31

Hej Thyregod

Lige præcist et vådt fortelt er enhver campist værste mareridt Vi har et par gange ladet campingvognen stå og så hentet den når teltet var tørt, men det kan jo ikke altid lade sig gøre

Du er nød til at få slået teltvognen op ret hurtigt efter du er kommet hjem, aller senest dagen efter

Du kan få teltet præpareret, men det er ingen garanti for at du ikke får svamp, jeg tror godt du kan få skimmelsvampen fjernet med Rodalon, men teltet er præpareret ved køb, og det får du ødelagt, hvis du begynder at vaske på det

Kan man skille sådan en teltvogn ad?? På en campingvogn sidder forteltet fast i en skinne, sådan en skinne har vi også købt løst, og sat fast på vores udestue, så hvis vi kommer hjem med et vådt fortelt, kan vi slå det op i haven - på udestuen -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 09:35

Dette var noget rod

Citat
Du kan få teltet præpareret, men det er ingen garanti for at du ikke får svamp, jeg tror godt du kan få skimmelsvampen fjernet med Rodalon, men teltet er præpareret ved køb, og det får du ødelagt, hvis du begynder at vaske på det

Teltet er sikkert præpareret ved køb - ellers regner det jo ind - hvis du så begynder at vaske skimmelsvampen af, forsvinder impræneringen, og du får et utæt telt som du skal have præpareret.
Men jeg tror godt du kan få skimmelsvampen af med Rodalon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-10 10:18

Hvis teltet først har sorte pletter efter skimmelsvamp, kan de ikke bare vakes af, selv om nan måske kan fjerne selve svampen. Der skal skrappe blegemidler til som klor eller stærk brintoverilte.
Hvis teltet er af bomuld bliver det skørt af den behandling.
I praksis skal man for enhver pris undgå skimmelsvamp. Tiden det tager at udvikle dem afhænger af temperaturen. Om sommeren skal du ikke lade teltet ligge vådt i mere end højest 1 døgn.
Det er bedre at slå det op igen i regnvejr. Lys ,vind og frisk luft hæmmer skimmel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-10 12:21

Kaliumpermanganat hedder det eneste middel der kan fjerne jordskåede pletter (= pletter fra skimmelsvamp) Rodalon dur ikke som pletfjerner, det dræber blot bakterier og svamp

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Rengoering/Fjern-jordslaaede-pletter-hurtigt-og-nemt-/e_139_3971.page

Og efter rensning af teltdugen skal du blot have fat i noget imprægneringsmiddel at smøre på for igen at opnå den vandtætte coating

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-10 12:23
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 12:46

Jeg har været inde på Isabellas hjemmeside (den største producent af fortelte)

De skriver at teltet skal pakkes ud efter 2-3 dage

http://www.isabella.net/dk/support/raadogvejledning/isabella-supporr.html

Til gengæld skriver de ikke nogen løsning på et jordslået telt,men hvis du er så uheldig at det sker for dig, så ville jeg slet ikke selv begynde at eksperimenterer, det kan blive en dyr fornøjelse, hvis det bliver ødelagt

Prøv at spørg i et campingcenter, eller her

http://www.frisk-op.dk/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-10 13:45

Kaliumpermanganat er et helt galt valg. Kun rene idioter kan anbefale det til bomuldsstof.

Det er stærkt farvende og et kraftigt iltningsmiddel, som nedbryder stoffet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-10 15:44

Citat
Kaliumpermanganat er et helt galt valg. Kun rene idioter kan anbefale det til bomuldsstof.

Det er stærkt farvende og et kraftigt iltningsmiddel, som nedbryder stoffet

Derfor er der jo også et andet middel med til at neutralisere den blå farve med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 15:51

Og hvor meget koster det at få det ordnet af en proff. hvis uheldet er ude??

Mit alm. fortelt koster 17.000-20.000 så jeg ville ikke eksperimentere

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-06-10 16:03

Jeg tror heller ikke det er godt at bruge kaliumpermanganat som vist nok en syre, så derefter neutralisere med en base. Der vil altid være rester tilbage, som kan ødelægge stoffet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 16:08

Har du ikke mulighed, for at slå teltvognen op, hvis det er klamt når du pakker sammen??

En stor græsplæne, en bonde med en mark e.lign, måske en campingplads der ikke tager alverden når vognen står tom??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-06-10 16:17

Skaden er ikke sket, men jeg er meget opmærksom på, at der nemt dannes jordslået og vil forebygge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 16:23

Thyregod, det forstod jeg godt på dit spørgsmål... godt du er forudseende, for det kan da være et problem

Du fik ikke lige svaret på om sådan en teltvogn kan skilles ad, altså teltet fra vognen, for så er det da noget nemmere, at få det op og hænge i f.eks en tørrekælder, udestue eller hvad i nu har

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 16:24

Lige et ps... mange campingpladser forlanger at man er ude inden kl. 12 - men der er teltene som regel ikke tørre endnu, (dug)så hvis man spørger pænt om det er muligt at blive lidt længere så plejer det ikke være svært at få lov

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-10 18:09

Teltet kan selvfølgelig afmonteres vognen, men det er bare nemmest hvis det kan undgås, for det er nemmere at pille af end sætte på igen .

M.h.t. at tørre teltdugen taler vi ikke om et par timer, men derimod helst et par dage i luftigt tørvejr med teltet slået op.

For der samles vand og fugt nede i kanter, riller, samlinger o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-10 18:17

Der er også riller, kanter og samlinger på et fortelt... hvis det er tørvejr, og helst lidt luft, kan det tørrer på et par timer

Forøvrigt har jeg da set mange teltvogne, hvor der bliver hurtigt pakket samme, så ofte ligger de jo heller ikke i flere dage.........de vil jo aldrig komme på week-end hvis det forholder sig sådan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-10 19:29

Nej permanganat er ikke en syre , men et kraftigt blegemiddel, nom nedbryder organisk stof.

Desværre ikke kun svampens afsondringer men også taverne i bomulden. Ikke så der bliver hul med det samme, men styrken forringes, så det lettere går i stykker. Du opnår ca. det samme med klorin.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 10-06-10 19:36

Tak for svaret Nordsted1. Du gav mange gode råd, som jeg kan bruge.