/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gode ideer søges til træbænk
Fra : smuller54
Vist : 1441 gange
200 point
Dato : 04-06-10 19:52

Hej alle Kandu´er

Jeg har købt en ny træbænk og den skal stå i græsset. Den forrige bænk blev rådden i benene, også efter et ordentligt oliebad på hver af de fire ben.
Jeg har prøvet diverse eks. at lægge en flise under hver ben osv. Men det er pokkers besværligt, når man skal slå græs eller flytte bænken.

Måske der findes en eller anden skål i metal, som jeg kan sætte på benene. I stil med det man sætter under stolper når man skal forankre dem i jorden, jeg skal bare bruge nogle uden spyd.

Har kigget i diverse zinkfirmaer osv. Nogen der har en god ide, til noget jeg kan købe færdigt og ikke noget der skal specialfremstilles ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-10 20:01

Hej smuller.
Vi skal altså bruge nogle mål på benene ellers er det svært at finde de rigtige.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 20:24
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-10 20:41

Hvis Du er lidt fiks på fingrene kan Du jo købe et stykke zinc eller kobber hos en cand. blik & rør og lodde det sammen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 20:53

Citat
Hvis Du er lidt fiks på fingrene kan Du jo købe et stykke zinc eller kobber hos en cand. blik & rør og lodde det sammen.

Ja, men det er lige det-- jeg ikke kan eller evner. Jeg har også set hvordan man ud af et stykke zink, kan skære sig frem til osv. Nu har jeg ikke de redskaber til at hverken lodde eller skære så derfor spørgsmålet- er der et eller andet man kan købe sig til

det gør jo ikke noget at det ikke lige passer på cm eller mm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-10 20:55

Det vil INTET hjælpe dig at give "benene" "sko" på......

Benene vil i løbet af kort tid blot stå i "en spand" med vand - og så går forrådnelsen ENDNU hurtigere.....

En sådan bænk har en vis levetid - den er mindre når den står et "fugtigt" sted - det må du leve med

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-10 21:17

Jeg består da af 90% vand og har holdt i 58 år

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-10 21:20

Citat
Jeg består da af 90% vand og har holdt i 58 år

Så kan jo blot konstateres at du IKKE er en "træmand"

Der er nok gledet en del "pinotex" ned gennem årerne

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-10 22:12

Hvis den skal stå samme sted hele tiden kan du jo grave 4 stk herregårdssten ned i plænen så du kan køre hen over dem, kan godt se det ikke er så smart hvis du flytter rundt med bænken

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 22:21

Citat
Hvis den skal stå samme sted hele tiden kan du jo grave 4 stk herregårdssten ned i plænen så du kan køre hen over dem, kan godt se det ikke er så smart hvis du flytter rundt med bænken

ok- hvis jeg graver 4 sten ned ved hvert bed, så bliver det bedre end nu- med en flise under hvert ben. Een sten pr. ben er nok for lidt.

så må jeg acceptere, at jeg ikke kan flytte meget rundt. Men så kan jeg dog slå græs henover osv.

ikke så tosset Klaudi

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 22:23

bed - jeg mener se´føli ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-10 22:31

Damerne på Istedgade kan da klare sig med een flise til to ben.

Og to fliser hvis de leverer varen på stedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-10 22:33

Jeg sys heller ikke Klau.i er tosset

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 04-06-10 22:35

Prøv dette alternativer forslag:

Køb f.eks. 4 murespande i SILVAN 10 kr stykket. Kør omkring en grusgrav, eller tag en tur til stranden, fyld spandene op med fint ral (små sten). Kør hjem og tøm spandene i din trillebør, skær bundene ud og grav spandene ned så det passer med bænkens ben.

Fyld spandene op med rallet og sæt bænken ovenpå. Nu skal der komme rigtig meget vand før det skader bænken. Husk vand er doven, derfor vil vandet langsomt synke og bænken vil fremover ikke stå og svuppe...

MVH@ns

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 22:51

ikke tosset hanselund

Ikke noget jeg lige kan foretage mig, men ideen er jo genial.

Jeg ved godt at det bedste ville være at lægge sten på hele det område som bænken skal være på, men det er bare ikke lige det som er behovet.

Jeg tror jeg holder mig til, Klaudi´s ide, selvom det ikke lige var det der var mit udgangspunkt. Det er dog det mest overkommelige.
Jeg har lagt fliser ovenpå og flyttet når jeg skulle slå græs. Jeg har sat underskåle, som jeg skulle flytte når jeg skulle slå græs osv

Jeg må acceptere,at jeg generelt må lade den stå eet sted, med sten som jeg kan slå græs henover- og så kan den jo godt en enkelt dag eller to stå et andet sted på græsset, bare den er oliert godt fra start.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 22:53

Tak for svaret Klaudi.

.et var et fint forslag og jeg har bare u.vi.et li.t

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 22:55

ups glemte lige at sige

refi, du har jo ganske ret, det kunne blive en katastrofe, hvis det var en skål, som kunne samle vand, det var nu ikke det jeg havde i tankerne.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 04-06-10 23:01

Problemet med Klaudis forslag er bare, at med tiden vokser græsset sig til omkring fliserne og du risikerer at opnå det modsatte, nemlig at har lavet 4 små søer, hvor vandet kun langsomt trænger væk fra. Det gør du ikke med mit forslag, hvor det porøse lag, dræner vandet væk, især, hvis du lader spandene, eller alternativt, nogle lave bøtter, stikke 2 cm højere op, end græsset.

Men OK, betal du bare for den næstbedste løsning, du kan jo bare bruge min ide...

Rigtig god weekend

MVH@ns

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-10 23:06

Hans kandu har en fejl... spørger får ikke mail til sit eget spørgsmål,når det først er lukket,så sendt smuller en pm så hun ser dit forslag

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 04-06-10 23:17

Tak for rådet "nordsted1"

Jeg synes iøvrigt at Kandu har andre småfejl.... Tænker her på, nogle brugere burde udelukkes. Flere konkurrerer om at være ubehøvlede, specielt spørgsmål om jagt stryger bunden...

Venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-10 07:59

Velbekommen

Hvis du lægger 4 sten ved hvert ben er det vel næsten li'så nemt med en lille flise,
en 40x40 f.eks. og grav græstørven væk og sænk dem i niveau med plænen
evt ½ til 1 hel cm over jorden, selvfølgelig så'n så du ikke kvæster klipperen

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 05-06-10 22:59

jeg synes vi skal sende spørgsmålet videre til Søren Ryge, han har godtnok en flot bænk, jeg tror ikke han lader den rådne op på fliser

MVH@ns

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-06-10 07:47

Citat
tror ikke han lader den rådne op på fliser

Nej han sætter den direkte på jorden, og så køber han en ny når den er rådnet op!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-06-10 10:21

Prøv at slå en masse kobbersøm i hvert ben, specielt for neden hvor benene vil komme i kontakt med fugt og jord. Der er mange bakterier o.l. der ikke kan lide kobberforbindelser, og sømmene vil blive grønne med tiden, men også udsætte den tid, hvor bænken bliver for råden