/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
230V spots direkte over brusenichen
Fra : streetdancer
Vist : 2709 gange
50 point
Dato : 02-06-10 22:58

Hej,

Vi har overtaget en lejlighed, hvor der i badeværelset er installeret 230V spots (af typen IP23) direkte over brusenichen. Loftet er sænket ca. 15 cm (uden isolering). Loftet er af gips og der er 2,35 m fra gulv til loft. Derudover er der kun ca. 50 cm fra brusehovedet til loftet, men ved ikke om det har en betydning.

Mit spørgsmål til jer er derfor, er det lovligt?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-06-10 23:54

Jeg har monteret 230V spots i et badeværelse hvor der er 192cm fra gulv til loft uden at have nogen bekymring.
Hvis alt ellers er samlet rigtig, med varme sikring og den rigtige type kabel, så bør du ikke have noget at bekymre dig over.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 03-06-10 15:09

Hej Streetdancer,
Jf. Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6 §701.55 må der gerne sidde spot i loftet som er IP23 når disse er placeret over 2,25 m.
Så det er ok og iorden med selve placeringen.

Til Tanusanden,

Det betyder så at din installation er ulovlig og at du burde bekymre dig, da det er muligt at få stød, hvis der opstår en fejl og HFI ikke slår fra eller der opstår en potentiale forskel imellem jord på lampen og gulvristen, med mindre denne er korrekt udlignet.
Husk at du som ejer har pligt til at få rettet dette, da der ellers ved et uheld/el-eftersyn/salg af hus eller, gud forbyde det, en brand kan opstå problem med forsikring osv.

Alternativt kan du sikre dig at der ikke går nogen i bad med en rækkevidde på over 1,92 m
De skal så nok ikke være meget over 1,5 m høje!

Med venlig hilsen
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-06-10 17:00

som holm har skrevet så er det lovligt
og som taunusanden skriver "er ikke elektriker" elign.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-10 17:12

Okay, så er der en installatør der er forkert på den, for fik anbefalet at lave det sådan.
Nok er jeg kun elektronik mekaniker, men har da begreb om at lave sådan noget..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 03-06-10 18:43

Jeg har hængt en brødrister op i loftet over min brusekabine. Så kan jeg lave morgenmad imens jeg bader og få det hele overstået i en fart. Er det lovligt?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-10 18:57

Bare den er jordforbundet og du ikke selv er bange for at blive ristet, hehe..

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 03-06-10 21:54

Taunusmanden.....

Du har jo netop ikke begreb om det, når du ikke har lavet det lovligt....

Elektrikeren

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-10 23:49

Jeg bør nok finde et andet arbejde så
Desuden, mit eget badeværelse har også spots, sat op af en installatør, der er kun 205cm til loftet. Det er underligt nok godkendt.
Det er underligt at flere andre elektrikkere/installatører er enig med mig.

Ligemeget hvad, så burde svaret på "streetdancer's" spørgsmål være at han ikke har noget at være urolig for. FORUDSAT AT:
Citat
Hvis alt ellers er samlet rigtig, med varme sikring og den rigtige type kabel, så bør du ikke have noget at bekymre dig over.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-06-10 06:41

ny hvis du var elektriker så ville du vide badeværelser er opdelt i flere zoner og zonernes højde er 225cm alt over 225 er zone3

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-06-10 16:47

Hvis jeg var en ordkløver ville jeg bede dig om at læse dit indlæg igen..
Med en lille smule realitets sans ved de fleste nok godt at langt fra alle ældre huse har så højt til loftet. Nybyggeri er en anden sag! Lad være med at blande tingene sammen.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 04-06-10 17:03

taunusanden,

Det er ikke rotw der blander tingene sammen, men dig.
Loven og reglerne er ens for nybyggeri og renovering af gamle huse!
Det er ikke sikkert dine spots er ulovlige, da vi ikke kender IP værdien på dem.

Til dit spørgsmål om at finde andet arbejde, hvis du ellers arbejder med autoriserede installationer, må være at uddannelse/kurser også kunne være en god løsning

MVH
Michael Holm
Aut. elinstallatør

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-06-10 20:52

Min brødrister hænger i zone 1

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 05-06-10 10:37

Flash77,

Hmm, kan du ikke flytte den en hylde højere op og så evt. stile en plastskammel på gulvet.
http://nyhederne.tv2.dk/article/30996160/?rss
eller som denne dreng, tage dine Crocs sko på!

MVH Michael