/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
fra 2,2 liter til 1,8
Fra : bgoode
Vist : 292 gange
100 point
Dato : 02-06-10 00:28

Min trofaste Mazda 626 GD model fra 1991 med den mere sjældne 2,2 liters motor er stået af. De der motorer hænger ikke på træerne, kan jeg skifte til en 1,8 eller en 2,0 version i stedet dem er der så mange af at man kan fodre svin med dem!?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 02-06-10 01:33

Hvilken motor du end vælger at bytte ud med :

du bliver nødt til at flytte ledningsnet og styreboks med over til den "nye" motor.
Det passer aldrig sammen hen over forskellige motortyper, og du får ikke motoren til at køre ordentligt (miljøtest syn), hvis du lader som ingenting.

Hvis du er god til mekanik, vil jeg langt hen ad vejen foreslå, at du reparerer din defekte motor, i stedet for at bevæge dig ud på meget dybt vand med at rode med ledningsnet og styreboks og anden motortype.
Rigtig, rigtig, rigtig mange gode gør det selv mekanikere, har i grædende raseri og frustration måttet opgive projekter med "opgradering" eller ombygning, fordi sådan et bundt ledninger med 50-100 forskellige forbindelser hen over diverse stiksamlinger, er mere end de fleste eksperter kan klare.

har den smidt tandremmen og lavet ventil salat ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-06-10 05:15

hvor i landet bor du
jeg har en mazda 626 2,0 fra 95 stående til reservedele hvor der er en god motor i , så er der jo mulighed for at få alt med som gearkasse trækaksler og styreboks , hvilket du også bliver nød til at flytte med over
den kan du godt få billigt
den blev kaseret pga rust i de vitale dele i bagenden , men ellers gik den rigtigt godt

Kommentar
Fra : bgoode

Dato : 02-06-10 05:20

Motoren har snart længe (et par tusind kilometer eller tre) snakket vildt fra ventilerne, og der har været et højt olieforbrug. Nu er gearkassen så eksploderet, og jeg mener virkelig eksploderet den har spyttet nogle af indvoldene ud i motorrummet og ud på vejen, jeg har aldrig set sådan en skade før.

Min plan er således at skifte hele pakken ved at indkøbe en reservedelsbil, som nemt kan købes for 2-5000 kroner, men skal jeg have den rigte motor/gear pakke hos huggeren så må jeg slippe med ca. 7000.

Du har en god pointe med styreboks problematikken, men passer udyret ned i hulet til ophængene, udstødning, speedertræk o.s.v., er det ikke samme motorer udvendig eller hvordan?

Kommentar
Fra : bgoode

Dato : 02-06-10 05:23

Tak for tilbuddet Bredker, men jeg har lige et behov for et svar på mit spørgsmål, inden jeg farer ud og køber noget jeg måske ikke kan bruge!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 02-06-10 09:32

Jeg kender desværre ikke de ydre forskelle på de 2 drivlinier.
Du har selvfølgelig ret i, at du er nødt til at afklare det først, inden du bekymrer dig om el-installationen.

Jeg vil x-se fingre, at det muligvis er samme gearkasse, så kan du evt. renovere toppen på motoren, hvilket ikke er så galt.
Tag ud og kig på gamle Mazdaer !!
De har jo været solgt i stort antal.

Husk mht. økonomi i projektet, at det skal holdes op mod prisen på alternativer, dvs anskaffelse af et andet køretøj, som du i princippet skal begynde forfra på at gøre pålideligt, når du bevæger dig under 20-25.000 i anskaffelse.
Det har ingen mening at bruge en handelsværdi på dit nuværende køretøj som reference, da den i praksis er lig 0.

Kommentar
Fra : bgoode

Dato : 03-06-10 05:14

Tak for din kommentar Beestone, den giver mig dog ikke en løsning på mit oprindelige spørgsmål.

Med hensyn til om det kan betale sig så har jeg netop gjort de overvejelser, og er defor i færd med at finde ud af om den skal skrottes eller ud at køre igen, i øjeblikket står den her i laden med nummerplader på, den er synet for et halvt år siden, og det er nok karrosserimæssigt den sundeste 626 jeg nogensinde har set (tectylen render ud af den allesteder fra).

Jeg har måtte købe en anden bil til at løse mit transportbehov, men for max 7000 kommer den ud at trille igen, alternativet er at tage de 1500-2000 jeg kan få for den hos skrothandleren, men det er den sgu næsten for god en bil til, især hvis jeg kan stå med en næste nysynet og sund bil ved et købe en reservedelsbil til 2-4000 kroner plus x antal arbejdstimer af mine egne.

Huggeren siger at gearkassen fra en 1,8 eller 2,0 ikke passer på min 2,2, men det skal han måske sige for at være sikker på at jeg får den rigtige?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-06-10 05:46

hvis du aligevel skifter motoren til en 2,0 , tager du jo bare gearkase og trækaksler med over så passer de sammen
og du kan uden problemer sætte en 2,0 i den