/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
hussalg m. ansvarsfraskrivelse
Fra : svenliss
Vist : 1842 gange
200 point
Dato : 31-05-10 11:36

Hvis man vil sælge et gl. hus fra 1875, som jo er gammelt, og hvor der vil være mange forhold der bærer præg af dette, kan man så sælge på nogle betingelser, så man ikke er ansvarlig for hvad en køber kunne finde af defekter? (gl. installationer - gulvbjælker der er møre - smårevner i mur og fundament ect.)

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 31-05-10 11:40

Hej
Umiddelbart vil jeg mene, at der skal laves en syns raport, ligesom du bør overveje at tjekke tinglysningsbogen for at se, om der er nogle klausuler, som du skal / kan oplyse en evt. køber

Din mægler kan hjælpe dig med sådanne oplysninger

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 11:55

Du skal have lavet en - tilstandsrapport -

En tilstandsrapport er ingen garanti, og vigtig at forstå
En tilstandsrapport er et dokument, som udarbejdes ved næsten alle hushandler i Danmark. Den skal oplyse mulige købere om væsentlige fejl ved huset, og tjener samtidig som grundlag for ejerskifteforsikringen.

Som køber skal man være klar over, at tilstandsrapporten har visse begrænsninger. Den beskæftiger sig kun med selve bygningernes tekniske forhold, ikke grunden, løsøre, husets indretning, installationer udenfor bygningen osv. Endvidere omfatter den ikke installationernes funktionsdygtighed eller æstetiske forhold, og hvis en skade blot er udtryk for sædvanligt slid og ælde eller er bagatelagtig, behøver den heller ikke at blive nævnt.

Samtidig kan den bygningssagkyndige, som laver tilstandsrapporten, ikke opdage skjulte fejl og mangler - hvad enten det er et ødelagt gulv under tæppet, en muggen væg bag sofaen eller at jernbjælken over garageporten er helt rustet væk bag murstenene.

Heldigvis for huskøberen kan en ejerskifteforsikring i mange tilfælde netop træde ind og dække de skjulte fejl og mangler, men den dækker for eksempel ikke sædvanligt slid og ælde, så hvis man som huskøber ikke selv er bygningskyndig, kan det være fornuftigt at lade en anden byggesagkyndig bedømme de sandsynlige udgifter til vedligeholdelse af det hus, man gerne vil købe.

Som huskøber er det vigtigt at være klar over, at alle de fejl og mangler som er nævnt i tilstandsrapporten, skal man selv betale for at få rettet. Det kan selvfølgelig være et godt argument for at få prisen på huset sat ned.

I tilstandsrapporten bedømmes skaderne på en skala fra med seks trin:
* IB - ingen bemærkninger
* K0 - rent kosmetiske skader
* K1 - mindre alvorlige skader, som ikke har indflydelse på bygningsdelens funktion
* K2 - alvorlige skader, hvor bygningsdelens funktion vil svigte
* K3 - kritiske skader, hvor bygningsdelens funktion vil svigte og hvor det kan medføre skader på andre bygningsdele
* UN - undersøges nærmere, hvilket betyder at den bygningssagkyndige ikke kan overskue konsekvenserne af en fejl eller mangel.

Du bør være opmærksom på, om der foreligger en ordentlig beskrivelse af skadens omfang. Også selvom der er foretaget en bedømmelse udfra ovenstående skala. Det kan være dyrere at få udbedret en K2-skade end en K3-skade. Det kan der være flere årsager til.

Bemærk at et hus af ældre dato med eksempelvis en "pæn" tilstandsrapport, sammenlignes med huse af samme alder og type. Omvendt kan et nyt hus eller et hus af nyere dato risikere at få en kedelig tilstandsrapport.

Er der skader bedømt med UN, er det op til huskøberen selv at få afdækket omfang og konsekvenser, idet skaden kan vise sig at være dyr at afhjælpe.

Læs mere om tilstandsrapporter på hjemmesiden www.boligejer.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-05-10 12:03

Det ENESTE mulighed der er for at fraskrive sig ansvar, er hvis du er død

Altså et dødsbo

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 31-05-10 12:40

Man laver en gensidig en gensidig ejerskifte forsikring normalt ))

Men det er du måske ikke så interesseret i pga. husets tilstand.

Men du kan sagtens sælge uden en tilstands rapport pga alder =))))

held og lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 12:45

Udpluk fra tilstandsrapporten længere oppe

Endvidere omfatter den ikke installationernes funktionsdygtighed eller æstetiske forhold, og hvis en skade blot er udtryk for sædvanligt slid og ælde eller er bagatelagtig, behøver den heller ikke at blive nævnt.

Bemærk at et hus af ældre dato med eksempelvis en "pæn" tilstandsrapport, sammenlignes med huse af samme alder og type. Omvendt kan et nyt hus eller et hus af nyere dato risikere at få en kedelig tilstandsrapport

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-10 13:34

I et hus af den alder vil der altid være overaskelser.

Man kan vist heller ikke totalrenovere en Skoda fra 1954

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 31-05-10 18:37

du skal lave en tilstandsrapport, men der vil altid være nogle ting der ikke kommer frem og derfor heller ikke fremgår af rapporten. hvis du selv er vidende om nogle forhold der kan have betydning, er du forpligtiget til at oplyse dem i tilstandsrapporten. hvis du undlader det kommer du selv til at hæfte for den regning der måtte komme. men alt det du oplyser om, er dækket af ejerskifteforsikringen, så lad være med at prøve på at skjule noget.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-05-10 18:42

Der kan i dag ikke indgås en lovlig ansvarsfraskrivelse, ved fx en skriftlig aftale køber/sælger imellem.

Den eneste måde at komme ud af ansvar på er:

1. Køber skal have tilbudt en ejerskifteforsikring. Hvis køber siger nej tak, er du ansvarsfri.
2. Hvis køber tegner en ejerskifteforsikring, er du ansvarsfri.

.... så enkelt er det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-05-10 19:08

Citat
så enkelt er det!

NEJ....

Du glemmer dødsbo

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 02-06-10 17:55

Tak for svaret trimare46.
Nu varer det nok nogle år endnu inden der skal sælges, men jeg har fået nogle inputt her, og ellers må en ejendomsmægler/advokat kunne hjælpe.