/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flødebollerne væsker
Fra : Sandvad261
Vist : 3041 gange
200 point
Dato : 30-05-10 11:07

Jeg har nogle gange prøvet at lave flødeboller efter diverse opskrifter fundet her på nettet, de bliver såmænd også ret gode, men der er bare lige et MEN.
Og det er at efter nogle ganske få dage begynder de at væske, alså en klar væske der trækker ud af dem, er der nogen her der har fundet løsningen på det problem.
Jeg har brugt opskrifter både med og uden glykose, og de væsker alle sammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 11:21

Citat
er der nogen her der har fundet løsningen på det problem

Ja da, spis dem noget hurtigere

Ej undskyld

Men sådan er det jo med flere fødevarer, f.eks tunmousse, når det har stået på køl, et stykke tid, kommer der også vædske i overfladen, så mon ikke det er fordi "indmaden" klasker sammen??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-10 11:27

Det må være vand fra æggehviderne. Måske kunne man stabilisere det med lidt gelatine.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-10 11:33

I industrien bruger de jo E 1143 7/8 (Betaprondioxpidodinoxydialiscpodehydrat) eller lignende for at netop dette ikke skal ske.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-10 11:52

Citat
I industrien bruger de jo E 1143 7/8 (Betaprondioxpidodinoxydialiscpodehydrat) eller lignende for at netop dette ikke skal ske.

Til LuffeA: er dette et e-nummer og hvor kan man finde det? Det står ikke på listen!! Ligeledes er der ingen referencer på nævnte stof?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-10 11:59

@Thyregod8

Har Du ikke luret at jeg er lidt vrissen angående tilsætningsstoffer ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-10 12:06

Citat
Har Du ikke luret at jeg er lidt vrissen angående tilsætningsstoffer ? [Hahahahaha]

Du ved muligvis ikke hvad gelatine er. Det er et 100 % naturligt stof udvundet af restprodukter fra landbruget, bruges f.eks. til vingummi m.m.m.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-10 12:46

Self ved jeg da hvad gelatine er, man kan også udvinde det af tang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-10 12:57

Der er nogle gode råd her, måske du kan bruge dem.

For øvrigt, som jeg tidligere har nævnt en herlig hjemmeside:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavede-floedeboller

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-10 13:17

Gelantine udvindes især af tang, og det har en speciel lugt når gelantinen udvindes. Måske godt at fabrikken lukkede her.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-10 13:47

Citat
Måske godt at fabrikken lukkede her

Var det Køge bugt for 25 år siden ?

Rådden tang forårsaget af ukontrolleret udledning fra et par kemiske værker kunne vi lugte 20 km ind i landet når vinden var i det hjørne

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-10 13:52

Opslag i Wikipedia: Gelatine er et geleringsmiddel og fortykkelsesmiddel, der består af protein. Det anvendes til at gøre vandige levnedsmidler tykkere. Gelatine kan fremstilles ud fra collagen fra sener, knogler og hud, typisk fra svin og køer. Gelatine sælges i Danmark under navnet "Husblas".

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-05-10 18:01

Så bliver det jo til grisseboller og ikke flødeboller hvis man putter sådan noget i dem...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-10 18:29

Virksomheder, der laver flødeboller, bruger faktisk gelatine til bollerne, men det er der mange der ikke ved. Der findes fabrikker, der laver gelatine, som ikke er lavet på grisebasser. Jøderne og muslimer bruger den slags gelatine, da deres religion forbyder at spise svin. Men jeg synes flødeboller smager udmærket.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 30-05-10 23:01

Tak for svaret Thyregod8.
Jeg er overbevist om at den her udgave du kom med er den rigtige, den vil jeg afprøve næste gang.
Noget andet er, at da' jeg i dag lige spiste mig en af de flødeboller, så kunne jeg se, at det var guffet der er årsagen til det der savleri, guffet er på vej til at gå tilbage til den oprindelige form alså flydende, og så på mit arbejde i dag, faldt alså også tanken på at det med husblas kunne løse problemet.

En god stor tak til de andre som også kom med nogle gode bud...

Hej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 23:05

Som stivelsesmiddel kan du så også bruge - johannesbrødskernemel - købes på apoteket

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-05-10 10:00

* 8 g. (ca. ½ tskf) varmt vand og 3 g. gelatinepulver el. husblas
* 150 g. sukker og 50 g. vand
* 2 æggehvider
* Overtrækschokolade
* Vanillesukker
*
* Mariekiks el. Digestive

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-05-10 10:02
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 10:10

Thyregod8, kandu har en fejl.

Spørger får ikke selv mail, om at der bliver skrevet videre i tråden, når først den er lukket, så prøv at skrive en pm til sandvad, og gør ham/hende opmærksom på din opskrift her i tråden