/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Rigtige RAM?
Fra : OnkelJoachim
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 29-05-10 14:28

Hej alle.

Jeg står og skal købe nogle nye ram til min fars Dell stationære pc.
Jeg ved intet om hvilke model det er eller hvilket bundkort der sidder i. Alt jeg ved er, at computeren er ca 2år gammel, og der sidder to ram blokke i af typen: 256mb ddr (333mhz) alt i alt 512mb

Det jeg så spørger om er, hvad kan jeg putte i, kan den klare ddr2 ram, og hvor meget tror i.?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-10 14:35

Jeg bruger scanneren fra Crusial til at finde ud af hvad der passer til computeren, klik på Scan My System, scanneren finder hvad der sidder i og foreslår hvad der kan udvides med:
http://www.crucial.com/
du kan godt købe RAM der også, de kommer fra England og er ikke dyrere end i danske net butikker

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-10 15:01

Din fars maskine kan klare op til 4 MB ram, men han kommer langt med 3 mb.

Og du skal huske at hvis du køber 1mb, så skal dem der sidder i nu fjernes. Forskellige størrelser ram kan ikke være i maskinen hvis ikke bundkortet understøtter det.

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 29-05-10 15:12

du mener vel gb og ikke mb ikke?

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 29-05-10 15:13

Men understøtter den ddr2 tror du?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-10 15:25

Prøv scanneren, så ved du hvad den understøtter

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 29-05-10 16:16

problemet er at jeg sidder på fyn, om min far på sjælland. Jeg skal have de nye ram med over, når jeg kommer forbi om en uge, og min far aner absolut intet om det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-10 17:45

Som udgangs punkt skal du ikke tro at computeren kan bruge ddr2 hvis den er født med ddr RAM og slet ikke sammen med de eksisterende RAM, hvis bundkortet understøtter ddr2 RAM så skal begge blokke skiftes.
Hvilken bundkort er der i? Du kan ikke få et præcist svar uden at vi ved hvilken bundkort der er i maskinen.
Måske kan vi finde ud af hvilken bundkort der er i, hvis du afslører hele computerens navn og nummer + årstal

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-10 22:42

Citat
du mener vel gb og ikke mb ikke?

Ja det gør jeg. skrev forkert.

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 30-05-10 10:46

ja, det er jo så her problemet ligger, kunne jeg bare lige lukke computeren op og kigge på det bundkort, men det kan jeg ikke.

Det er en stationær Dell pc - købt til kontor brug. jeg går ud fra det er en inspiron, men der er jo som sagt mange forskellige modeller. Der står ikke noget model navn eller nummer, men ud fra selve designet, bør det ihvertfald være en inspiron.
Computeren er købt i starten af 2008.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 11:17

Desværre er det ikke nok du må håbe på at her kommer en Dell kyndig forbi dit spørgsmål, eller vente indtil du får computeren inden for rækkevidde

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-05-10 13:50

Hvor mange pins har den nuværende RAM blok ? 200 ?

Hvad navn/nummer har bundkortet ?

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 30-05-10 14:46

Som sagt aner jeg intet om bundkortet da jeg ikke kan komme til det (sidder på fyn, computer på sjælland) Det eneste jeg ved om de ram som sidder i er, at det er 2 blokke af 256mb på 333mhz

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 30-05-10 14:47

Og ja, det er bare almindelige ddr ram

Godkendelse af svar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 10-06-10 10:38

Tak for svaret o.v.n.. Det viste sig, at dem jeg have bestilt slet ikke passede, måtte køre en scan og fandt frem til de rigtige, DDR SDRAM 184pins max 2gb.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-10 16:21

Tak - ja scanneren er god nok til at finde ud af hvad der passer