/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattesele
Fra : denevigeuheldige
Vist : 848 gange
50 point
Dato : 29-05-10 10:39

Hvad er jeres erfaring med katteseler? Er de sikker nok eller kan kattene smutte ud af dem?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-10 12:02

Det kommer udelukkende an på, om selen passer til katten og selen er spændt som den skal.
Der findes også forskellige fabrikater, nogen bedre end andre..

Men m.h.t. at gå med katten i sele, så er det langtfra alle katte der nogensinde vænner sig til det.

Og hvis den gør, skal du være klar over, at det kan medføre en sådan smag for udendørslivet, at katten ikke mere trives ved at være lukket inde og ikke kan komme ud når den vil.

Så det skal nøje overvejes før man giver katten en vane, om det er noget man vil følge op på og måske gå med katten flere gange om dagen, eller om natten.

En kat kan du ikke lige som en hund, kommandere til at lægge sig og vente på du lige har tid til at gå med ud.

Katten viser i stedet sin frustration ved at blive "en plage".

Sagt med andre ord, du skal vurdere om selearrangementet skal være for din eller for kattens skyld.

Hvis katten ikke har været ude før, vil den ikke savne det

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-05-10 18:57

Hej og tak for svar. Vores 2 katte har en stor løbegård på ca. 40m2 med separat sove/spiserum og masser af træstubber til klatring som de hygger sig med om dagen - så selerne var tænkt som en ekstra luksus for dem. Vi synes jo det er synd at de ikke får lov til at komme ud og "snuse" til alle de andre ting i haven - men må kun nøjes med løbegården.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 30-05-10 00:55

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : SillyconValley

Dato : 19-07-10 15:37

Jeg har altid haft indekatte, som hver eneste dage er i haven i snor. en snor på 10 meter, og så er haven indhegnet, så der ikke lige kommer forbi strejfende hunde ind. Jeg holder selvfølgelig øje med kattene, men de lærer hurtig hvor lang deres snor er og affinder sig vilkårene. De kan gå i haven i mange timer, hvis vejret er godt, ellers løber de ind efter få minutter ude.