/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køber har ikke afmeld bil
Fra : pk2dk99
Vist : 6339 gange
100 point
Dato : 28-05-10 18:54

Hej
Jeg har solgt min bil ca 3 uger siden og vi have skrivet i køb aftale at køber afmelder nummer plade men han har ikke gørt det. Jeg har set bilen idag på hans parkering plads. Den er stadig på mit navn er forsikring er også på mit navn.
Hvordan kan jeg afmeld den? Jeg vil ikke betale for forsikring. Jeg har prøvet at kontakt med ham men han tager ikke telefon.
Hvad kan jeg gøre ang af den sag?????
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-10 19:07

Afmeld forsikringen.
Så går resten af sig selv.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-05-10 19:37

Du burde havet omregistreret den i købers navn medens du havde registreringsattesten. Hvis du
ikke har afleveret den sammen med bilen, kan du jo nå det endnu. Det er sælgers pligt at omregistere
og også det sedvanlige.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-05-10 19:58
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-10 20:01

Tag noget værktøj eventuel en boltsaks og gå selv hent og hent nummerpladerne og afmeld så bilen ved at aflevere nummerpladerne på motorkontoret, den metode blev jeg anbefalet af politiet da jeg stod i en situation magen til din, det er din bil ifølge registrerings attesten så den nye ejer kan ikke forhindre det

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-05-10 20:04

Du skal selv sørge for at den ommeldt, når du sælger en bil.
Køberen kan bare køre rundt og du betaler vægtafgift og forsikring. Lad være med at betale, så bliver pladerne hentet eller prøv om de kan opsige din forsikring.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-10 20:42

Det er en dårlig ide, at lade være med at betale, så kommer du til at hænge på regningen indtil den dag de fjerner pladerne.

Gå op på SKAT med købsaftalen og hvis det er mere end 3 uger siden, at du har solgt den, så kan du afmelde den med det samme, køber får så en henvendelse og en opkrævning, og problemet er ikke længere dit.

Bemærk dog, at de første 3 uger efter handlen hænger du på, da køber har 3 uger til at omregistrere

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 28-05-10 21:11

Afmeld bilen til dit forsikrings selskab.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-10 21:31

Min søn har prøvet det samme

Han afmeldte den hos forsikringen og ringede efterfølgende til politiet, som kørte ud og klippede pladerne

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 28-05-10 22:31

Tusind tak for alle svar og råd.....
Jeg vil nok ring til min forsikring på mandag og så kontakter jeg med skat om den sag....
Tusind tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-10 22:38

Hvorfor SKAT?? det er politiet der skal klipper pladerne, når der ikke er lovpligtig ansvarsforsikring på bilen

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 28-05-10 22:43

Ok....Jeg skal nok kontakt med politi. Skal man fortæl politi at hvor står bil hen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-05-10 22:54

Citat
Skal man fortæl politi at hvor står bil hen?

Ja, ellers kan de jo ikke finde den... den står jo tilmeldt på din adr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-10 23:48

For det første er det SKAT man skal henvende sig hos i sådan en situation..det er dem der driver motorkontor nu.

Og der skal man udfylde en blanket på tro og love, at man har solgt bilen og så hæfter man ikke mere for den.

Og husk at afmelde forsikring.

pk2dk99 har ikke noget at gøre med at jage politiet derud, det er noget SKAT efterfølgende sørger for når pk2dk99 har afmeldt bilen som solgt og den derfor kører rundt uden forsikring.

I øvrigt er det noget P** at nævne, som flere gør, at sælger selv skal sørge for at afmelde/omregistrere en bil ved salg.
For i følge loven har køber af en bil ret til at vente tre uger med at omregistrere den.
Samtidig har køber så også pligt til at omregistrere inden for 3 uger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-10 00:00

Godt nok er det SKAT der driver motorkontor, men det er stadig politiet der klipper pladerne, derfor er det hurtigere at gå direkte til politiet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-10 00:16

Nordsted, det er ikke hurtigere....politiet er ikke stikirenddrenge for uheldige bilsælgere

Politiet har ikke noget at gøre med afmelding af bilen.

Og de kan/vil/må slet ikke foretage sig noget i den retning før de har fået anmodning om det, fra centralregister/SKAT eller forsikringsselskab enten grundet manglende betaling af forsikring eller vægtafgift ELLER at ejeren har været henne og underskrive en erklæring om, at han frasiger sit ejerskab fordi bilen er solgt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-10 08:51

Nej politiet er ikke stik i rend drenge og som jeg allerede har fortalt, så fik jeg at vide da jeg spurgte politiet: Tag hen og hent nummerpladerne du er i din gode ret til det, du kan anmelde ham til os eller afmelde forsikringen, så skal vi ud og hente nummerpladerne, men det tager tid og i ventetiden kører han rundt og det er dit ansvar at forsikringen er aktiv.
Efter den besked kørte jeg hurtigs mulig ud og ordnede sagen selv, skruede nummerpladerne af og afmeldte bilen på motorkontoret, den lovpligtige ansvars forsikring afmeldes samtidig, hvis du har andre forsikringer på bilen så skal de afmeldes for sig selv

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-05-10 10:56

det hjælper ikke at hente nummerpladerne. man skal aflevere registreringsattesten samtidig med pladerne for at kunne afmeld den. ellers kunne man jo bare gå ud i byen og nappe et sæt nummerplader og så afmelde bilen, me den går altså ikke.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-10 15:17

Bare skru pladerne af den, Den nye ejer får ikke pladene tilbage før han har forsikring og omregistrering er betalt.
alimak

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 29-05-10 18:14

Er reglerne ikke lavet om, altså, man afmelder sin egen forsikring
derefter har den nye køber/ ejer 3 uger til at ordne sin egen forsikring.
Gældte sidste gang jeg solgte en med nummerplade på.
Den dag du afmelder den hos forsikringen, (hvilket man gør, samme dag den er overgået til ny ejer) har den nye ejer 3 uger til at bringe sin egen forsikring iorden.

ELLER, er det måske ment som at tidligere ejer ikke hæfter på sin ? gamle forsikring,
efter 3 uger.

Men jeg havde nu ikke af/ udleveret registrerings papirer før forsikringen var iorden først.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 29-05-10 18:23

Kan nævne at jeg afmeldte min Mc, samme dag og fik at vide, at forsikringen VAR OPHØRT
DA JEG SKREV UNDER hos DEM, og overførte min gamle forsikring til ny Mc.
Og de videregav oplysningerne videre til Motorkontoret.

DOG var ny ejer? lovbefalet forsikret hvis antal dage gennem min forsikring, dog uden det kom mig ved_ angående erstatsnings ansvar.
GF forsikring.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-05-10 13:23

Henvend dig til politiet. Så længe der er plader på bilen, er der også ansvarsforsikring, hvorfor man ikke kan afmelde forsikringen!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-05-10 18:50

Du skal henvende dig til SKAT, på kontoret for motorkøretøjer. Du skal medbringe det salgsdokument i har lavet, og det skal helst være dateret. Ny ejers navn og adresse skal fremgå, og derefter skriver du under på tro og love, at de givne oplysninger er rigtige. Så sørger SKAT for, at bilen bliver afmeldt, og politiet inddrager nummerpladerne. Så har du fulgt retningslinierne, og slipper for en masse bøvl om selvtægt og "jeg troede da vi havde en aftale" osv. osv.
Man kan godt afmelde en bil uden registr. attesten, men det har en større effekt, når det er politiet der tager sig af det.
Har selv prøvet turen fordi jeg naivt troede, at jeg kendte køber og kunne stole på, at en aftale var en aftale. Da jeg i første omgang kørte efter pladerne, fik jeg "fingeren" og besked om, at skrubbe ud fra privat grund. Så gik turen forbi SKAT, men da der ikke tydeligt fremgik dato af dokumentet, fik han "Lidt tid til, at få bragt det i orden" som den søde dame udtrykte det.
Fik kort efter en skrivelse om, at bilen nu var afmeldt.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 05-06-10 22:46

Tak for svaret Kortoververden.

Tak til alle kære kandu bruger...
Jeg har været til skat og motorkontor og afmeldt min bil. Jeg fik kvittering og næste dag fik jeg afmelding breve fra forsikring. Nu jeg er ud af billede i den sag.

Tak for hjælpen....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-06-10 23:47

Husk en anden go` gang, at sikre dig for det besvær: Be` køber medbringe et forsikringsbevis og 380 kroner. Sørg for, at have en anmeldelse til ejerskifte klar, og få så vedkommende til. at udfylde navn, adresse og cpr. nummer, og personlig underskrift. Så bestemmer du selv hvor hurtigt du vil klare omregistrering. Og vil folk ikke efterkomme dette, kan man jo altid sige: NUL plader med, eller ingen handel.