/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kan Ixus reddes efter tab i vand?
Fra : steenfibiger
Vist : 951 gange
500 point
Dato : 25-05-10 13:45

På en kanotur tabte jeg mit Canon Ixus i Gudeå. Der nåede at komme fugt ind bag skærmen. Kameraet starter ikke. Kan jeg redde kameraet ved at tørre det eller gøre noget andet ved det?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-05-10 13:58

INDLEVER DET TIL DIN FOTOHANDLER, HAN KAN SIKKERT HJÆLPE DIG.
HELD OG LYKKE MED DET.
MVH
AG112

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-05-10 15:18

En reparation koster mindst kr. 1.000 plus reservedele. Så dette kan ikke betale sig, da et nyt koster mindre end 1500 kr.
Spørgsmålet er om jeg selv kan gøre noget, f.eks tørre det på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 17:10

Lad den tørre.
Skil den af og giv den en omgang med dette.
SELVFØLGELIG uden nogen form for strøm på den.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3219938430&n=-1514325846&pn=-1514325843
Ellers er det en ny tlf, når du ikke vil ofre en rep.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 17:11

Citat
Ellers er det en ny tlf,

Bør også virke på et kamera.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 17:13

Du kan også få ?? trykluft på dåse så du kan blæse den helt tør,
hvis du ikke har en kompressor.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 17:14
Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 500 point
Dato : 26-05-10 08:32

Hvis den stadig er våd kan du skylle den grundigt i deminiraliseret vand ( destilleret) , som du skifter et par gange så lad den tørre et par uger i ovenpå varmtvandsbeholderen.Har tiligere haft held med sådan en omgang udskylning af saltvand fra elektronik. Hold dig langt væk fra contactspray er beregnet til kontakter og ikke optik og printplader hvis du endelig vil spraye er tuner rens bedre , men kun de steder hvor der er stik og bevægelige kontakter.Tålmod og ikke noget med at sætte baterier i før den er helt tøt hele vejen igennem.
Skulle den være blevet tør kan du jo godtprøve med skylningen da rep. som skrevet næppe kan betale sig.

Man kan hos optikkeren købe et mini ultralydsrenseanlæg ( ca 300-400kr )-jeg bruger den til en masse opgaver og hvis den destillerede skyllebehandling ike virker ville jeg da smide den i renseren.Det kan jo ikke blive værre end det er.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-05-10 09:58

Tak for mange fine forslag. Til Iham kan jeg sige, at det var Gudenå, og ikke saltvand jeg tabte kameraet i. Nu har vi lige skiftet varmtvandsbeholderen ud med et gennemstrømningsanlæg, men vi finder et andet lunt sted, der ikke er for varmt.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 26-05-10 11:55

Citat
Hold dig langt væk fra contactspray

Tænkte nu også mere på dem med Isopropanyl-alcohol i.
Jeg har før renset fjernbetjeninger der har fået et skvat sodavand,
enten med ISO eller rense benzin og de virkede efterfølgende.
Trykluft er mere for at få væsken hurtigere væk = vandet.

Men har kameratet været tændt, under vandbadet, skal
du regne med at enkelte komponenter kan have taget skade/ kortsluttet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-05-10 12:57

Rense benzin + alm husholdningsprit helt forbudt hvor der er plastik involveret ! efter min mening.
Isopropyl -ja ok til mange overfladerensninger og kontakt/stik rensninger men at dyppe ixusen i det vil være absolut sidste udvej-

men
Jeg forbeholder mig retten til at blive klogere

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 26-05-10 14:56

Citat
Jeg forbeholder mig retten til at blive klogere

Også mig, men hvad skal man ellers lige bruge, når uheldet er ude.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-05-10 16:01

For en del år siden læste jeg om et firma -mener det var i Silkeborg -men husker ikke navnet som gør/gjorde i at renovere skadet elektronik ( vand -røg kemikalier -brand osv ) her fik jeg fidusen med det destillierede vand. For ixus vil det omkostningsmæssigt slet ikke gå at få et sådant firma til det -det var elektronik i millionklassen det handlede om.

Det der med trykluft skal man omgås med omtanke-bruger det dagligt og kan slet ikke undvære det,men stil ikke trykket højere en 2-3 bar til elektronik Hvis du feks pumper 10 bar ind i ixusen kan du godt køre den på skrotpladsen.Det er også meget væsentligt at have en vandudskiller( og jævnligt tømme kompressoren for kondensvand ) så tæt som muligt på luftpistolen da der ellers kan komme kondensvand og i værste fald olierester fra kompresser med ind i apperatet -og så man tilbage ved start !!
Men trykluft på dåse er super til følsomme sager -er bare mindst en faktor 10 for dyrt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-05-10 16:32
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 26-05-10 19:16

Citat
værste fald olierester fra kompresser

Åh_ja, hvor er der dog mange ting at holde styr på

MENT i allerbedste mening__LOL
Den havde jeg SGU da ikke tænkt på = sikkert fordi MIN ikke har forstøver på...
Men der kommer selvfølgelig ALTID lidt ´slam´med i luften.
Citat
2-3 bar til elektronik

Ville selv brugt en BLÆSER/ varm eller kold, men på afstand

Nå_ men hyg dig med de velmente råd jeg har som sagt ikke mere at give af.
Håber du får LIV i dyret..

NB:
Selv bruger jeg trykluft til at rense min PC, 15 BAR
og den har til dato ??? ikke taget skade__endnu,
Heller ikke propellerne _ ICE_COOOOOOOOOLING
Men JEG får en støvsky i hovedet.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-06-10 12:43

Tak for svaret lham. Jeg gjorde nok den fejl, at jeg havde haft apparatet tændt inden jeg spurgte dig til råds, så jrg kunnr ikkr redde det, men har købt et nyt Ixus 105IS på tilbud.