/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux/Ubuntu og XP
Fra : EA_HS
Vist : 1436 gange
300 point
Dato : 24-05-10 22:34

Jeg vil gerne prøve en udgave af linux, eller ubuntu,
ideen var at installere det på et USB stik, eller en extern HD,
(så der hurtig kan skiftes OS)

er her nogen der kan forklare hvordan det gøres, helt præcis,.. helst ikke for 'nørdet'

lige fra hvordan det hentes ned,..
til hvordan den færdige installerede program startes op,
og hvilket antivirus program der kan bruges,

kører pt. windows XP (stationær)
men linux udgaven må gerne kunne køres på andre PCer, (gennem USB porten)

Ps. har selvfølgelig læst mange forklaringer på nettet,
enten indeholder de flere ”døde link” eller også er forklaringerne mangelfulde

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 24-05-10 22:53

det kan vist ikke gøres nemmere end dette her
http://www.pendrivelinux.com/

MultiBoot USB Boot Multiple ISO Files from USB

Universal USB Installer – Easy as 1 2 3
USB Linux Flash Drive Creation from within Windows:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 23:05

Min anbefaling og den metode som jeg selv bruger på den ene Windows XP som er tilbage:
Installer din Linux ved siden af XP og vælg hvilken af dem som skal starte hver gang, Du får den hurtigste start af styre systemet når det et på harddisken, Ubuntu og kloner af Ubuntu har den mulighed som første valg når du installerer, du får også tilbudt a hente indstillinger fra den Windows som Linux kommer til at ligge ved siden af.
Fra Linux styre systemet har du adgang til mapper og filer som er i Windows, og kan gemme filer på Windows drevet, når du starter Windows XP har du ikke den mulighed Windows kan ikke læse Linux fil systemet,
Jeg har selv Ubuntu som min foretrukne distro, men har Linux Mint på en af computerne, Mint er en klon af Ubuntu og er specielt lavet til brugere som kommer fra Windows, vælg Live DVD udgaven den har det hele med og den kan som de andre installeres fra en usb flash stik:
http://www.linuxmint.com/download.php i386 er til "almindelige" computere den anden er til 64bit computere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 23:22

Her kan du se hvordan du laver en startbar usb drev med Windows computeren, hvis du har brændt en CD/DVD med enten Ubuntu eller Mint så er det meget nemmere, der er det er bare at klikke på System og på Administration og igen på Startdisk opretter
http://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/
med en sådan usb flash drev kan du køre Linux live helt uden at installere, og du kan installere fra usb drevet Linux er ikke installeret på usb drevet men kan køre live

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 23:24

Jeg glemte helt et link til favorit distroen:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
men Mint er altså en del nemmere for nybegyndere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 23:30

Citat
og hvilket antivirus program der kan bruges
vi bruger ikke antivirus programmer på Linux, Linux er meget sikker i sig selv og så er der ikke så mange brugere at nogen gider lave en virus, så lige der kan du spare dine bekymringer.
Måske kommer Eyvind forbi eller vi skal måske kalde på ham? Han bruger det der med at installere Ubuntu på usb drev, jeg fatter ikke fidusen ved den måde når den kan ligge side om side med Windows og begge systemer kører tip top

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 04:42

Citat
ideen var at installere det på et USB stik, eller en extern HD,
(så der hurtig kan skiftes OS)

Kan kun lade sig gøre, hvis dit bundkort kan klare det.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-05-10 05:50

1. accepterer dit bundkort at køre fra USB pen.

2 hvis det "bare" er for at prøve er virtuelsoftware - ala VMware, Virtualbox Xen eller lign noget nemmere end at lave dualboot - for der har du så adgang til Begge OS fremfor Kun det ene - hvis man ligger det sidebyside på harddisken!

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 25-05-10 07:12

Jeg er blevet lidt inspireret af spørgsmålet: kan man gøre nogenlunde det samme med f.eks. SuSE Linux Server og Windows Server 2003? Altså installere en Linux serverversion på en maskine der i forvejen kører Server 2003?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-05-10 07:57

JA DA

Det er at installere VMware eller Virtualbox - så kan du læave læige så mange virtuelle maskiner som du vil.
Med disse kan reagere som pysiske enheder på netværket

så ja det klan sagtens lade sig gøre - BEGGE VEJE!

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 09:26
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 09:26

Learn how to make your system mobile with Drive Copy 9.5:
1.Create a virtual clone on your PC. Including operating system, drivers and settings, all your applications and files.
2.You can choose the format of your virtual environment. Choose format you prefer –VMWARE or MS Virtual PC. New users can download a virtual player from the official site of preferred vendor for free.
3.Save a virtual clone of your PC to a USB hard drive. Save a virtual player on the same disk as well and use your PC anywhere.
4.Your PC is in your pocket now! Plug your USB drive to other computers, install a virtual player there and use your PC anytime you need it.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-05-10 14:09

hej !
jeg har prøvet det.
1.hent ubuntu
2.kør ubuntu fra cd/dvd ved at boote fra mediet - og vælg prøv ubuntu uden at indstallere den på pcen - (du skal derefter lavet usb diekn derfra)
3.gå til system-administrator-usb startup disk
fordelen ved usb disk er at imodmætning til cd/dvd kan den ændre filer der ligger på usb disken som en rigtigt indstallation gør.
en anden mulighed er at bruge mvware - så du køre linux f.eks ubuntu som en virtuel operativsystem - se mit tip om mere detail:
http://www.kandu.dk/Tip20957.aspx
det er ret let at køre virtuel pc,selvom det ikke lyder sådan.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-05-10 15:48

Hmmm, der er åbenbart mange meninger / guider om hvordan det skal / kan gøres,...
det er lige præcis det der får,. ikke IT specialister,. som mig til at enten helt opgive,
eller med stort besvær får det til at lykkedes hen ad vejen,
(altså mangel på god vejledning)

Når jeg eksempelvis følger vejledningen fra,. dos-man,. (helt korrekt)
kan det simpelthen ikke virke,… vejledningen er mangelfuld / forkert,

Citat
det kan vist ikke gøres nemmere end dette her
http://www.pendrivelinux.com/

så let som 1 - 2 - 3
(har du selv efterprøvet linket) ?

når jeg starter op i bios vil det ganske vidst, godt starte linux mint op,
men den vil lave en partition på min eksisterende PC, og ikke på USB stikket,
(altså dele min HD op i 2 pertioner)

har en mistanke om at USB stikket skal laves bootable, ?
hvordan gør man det, ?
……………………………………….
Årsagen til at jeg vil have den på et USB stik,
er at holde evt virus, mm. væk fra min XP OS
og at jeg så var fri for at bruge 2 PCer,

efter et nyt forsøg, får jeg beskeden (i bootmenuen)
fjern ’stikket og genstart',.. selvom de omtalte filer er installeret som beskrevet,
den vil ikke starte fra USB stikket, !

kan der være noget i vejen med USB stikket (pen) (nøgle) mm.

her er en anden vejledning jeg fandt på nettet,
noget anderledes, og også mangelfuld/fejlagtig,

Citat
1. Opret en folder på computeren, døb den PCLinuxOS
2. Download PCLinuxOS 2007 ISO og gem den i PCLinuxOS folderen.
3. Download fixpclos.exe og udpak den i PCLInuxOS folderen.
4. Åbn PCLinuxOS folderen og kør fixpclos.bat
5. Kopier indholdet af PCLOS folderen over på USB-donglen.
6. Fra USB donglen kører du makeboot.bat for at gøre donglen bootbar.
7. Med USB donglen isat, genstarter du computeren, indstiller BIOS
til at boote fra USB og ruller ud over stepperne [:D]

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-10 16:31

Du har allerede i mindst to indlæg fået forklaret hvordan du gør usb drevet bootbar:
Du starter den live cd du tilsyneladende allerede har: klik på System og på Administration videre ned og klik på Startdisk opretter, så er det bare følge guiden
Hvis du virkelig af ukendte mystiske grunde absolut vil installere på usb drevet, så se billedet her:
http://codingexperiments.com/images/ubuntu_installer/1.png
dine drev er de farvede bjælker og dit usb drev er vist som en farvet bjælke hvis den er tilsluttet computeren, du skal ikke vælge den første mulighed og installere side om side med Windows, vælg den nederste mulighed Avanceret og sørg for at det er usb drevet som du vælger til installationenm marker usb drevet og klik på Ændre, klik på Anvend drevet og sæt markering i Formater, vælg ext3 eller ext4 som filformat og giv drevet et mount punkt, det skal være / ja du så rigtig, bare en skrå streg som mount punkt
Hvis du har tid til at vente til første eller måske næste weekend, jeg skal nemlig have installeret en Linux Mint når jeg får tid og vil gerne tage nogle billeder undervejs med forklaringer, så bliver det nemmere for dig, jeg sætter en usb drev i maskinen og viser hvor den er, men selvfølgelig installerer jeg selv på harddisken, jeg bruger altid den avancerede fremgangsmåde som selv ikke er besværlig, bare med flere muligheder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-10 16:38

Du skal have en ret ny (mindre end ca. 5 år) computer for at kunne starte fra usb
du behøver ikke at gøre usb drevet boot bar først, hvis du vil installere styre systemet på den, men du skal kunne starte fra usb, kan din computer det? Boot menu eller indstilling i BIOS
og stadig kan jeg ikke se fidusen, når man kan køre live med en Linux enten fra CD eller usb drev

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-05-10 17:10

HVIS DU BARE VIL PRØVE DET KAN DU OSSE starte fra cd/dvd med mint/ubuntu på og vælge - prøv uden at indstallere når den boote fra din cd/dvd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-10 23:35

Citat
Årsagen til at jeg vil have den på et USB stik,
er at holde evt virus, mm. væk fra min XP OS
og at jeg så var fri for at bruge 2 PCer,
alt det kan opfyldes ved at installere Linux side om side med Windows, du vælger hvilken af styre systemerne som skal starte hver gang du starter eller genstarter computeren, de to drev er fuldstændig uafhængdige af hinanden, du kan fra Linux åbne dine Windows mapper, men hvis du lader være med det så har systemerne intet med hinanden at gøre

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-10 00:34

Jeg har fået liv i linux, tilsyneladende fra USB stikket,
når jeg søger,… Linux Ubuntu i Start/søg/alle filer mapper,…
vises ingen resultater,

men opløsningen er dog noget for stor,.. og så er den ikke på Dansk,
kan det rettes,.. måske noget opdatering, ?

o.v.n
Citat
alt det kan opfyldes ved at installere Linux side om side med Windows,

ja,.. det kan jeg forstå,
men når det er på en USB pen, kan det også bruges på andre PCer,
og hvis jeg kører det fra en cd/DVD, kan jeg vel ikke bruge DVD drevet samtidig,

lige et lille spørgsmål mere,
hvis/når jeg fx. downloader en fil, (musik/video/program, mm.)
og der fx følger en virus/malware med i XP,

hvad sker der så hvis jeg gør præcis det samme med Linux,.. (følger der også ’noget’ med)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 26-05-10 06:22

Citat
hvad sker der så hvis jeg gør præcis det samme med Linux,.. (følger der også ’noget’ med)
den eventuel inficerede fil er ikke ændret af hvilken system der bruges når du henter den, hvis der er en virus indbygget som kan angribe en Windows computer så er den virus også på Linux computeren, men den kan ikke gøre noget så længe den holdes isoleret der,Windows virus og malware kan ikke angribe Linux og omvendt, men hvis du brænder en data cd med inficerede filer fra en Linux computer og afspiller den på en Windows computere så er løs, der findes antivirus til Linux netop til brug hvis Linux og Windows deler filer.
Citat
og hvis jeg kører det fra en cd/DVD, kan jeg vel ikke bruge DVD drevet samtidig
ikke det drev som styre systemet ligger i korrekt, men der kan måske være to drev, og jeg foreslår altså stadig ar installere på de computere du bruger, du er ikke afhængdig af licenser som hos Windows men kan gratis bruge Linux på alle de computere du ønsker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-10 06:26

Er der noget blær indbygget i spørgsmålet? du vil have et komplet indstalleret styre system i lommen og imponere vennerne? Se her hvad far kan

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-10 14:01

Tak for en god forklaring o.v.n..

Øhhhm,… tvivler dog stærkt at det skulle være muligt at ’imponere’ nogen,
med et Linux system på en USB pen,

på den anden side,.. man ved sgu aldrig,...
hvis ’pennen’ er stor nok,.. ’summer’ og ’vibrerer’, i takt med ’styresystemet’ i ’lommen’
sååå,.... måske,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-10 16:34

Selv tak - ingen ved hvad der kan imponere og som før sagt, så kan jeg slet ikke se nogen fidus i at have et styre system på en usb dims når systemet kan installeres fast, når du har systemet installeret kan du bruge de rigtige drivere som passer til hardwaren, et styresystem på en usb flash drev vil altid skulle nøjes med standard drivere,
hvis jeg skulle få brug for at afprøve en computer uden styre system så kan det altid gøres fra en live cd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-10 19:51

Installere ubuntu 10.4 på en pendrive/memorystick.

Der er to måder at gøre det på og jeg kører med begge to:
Som liveudgave med tilpasningsmuligheder og gemme filer.
Det gøres som omtalt evt. fra en kørende ubuntu 10.4 Live CD
ubuntu kan nu køres fra alle comp. som kan boote op på USB

Den anden måde, nemlig rigtig installation bør ikke gøres når den indbyggede harddisk er tilsluttet.
Denne ubuntu kører hurtigere, men kan ikke så nemt skifte til en anden comp.

Ps. Vil du flytte en harddisk med ubuntu over på en anden computer, vil den som regel rette sig ind efter den nye computer.

Endelig kan ubuntu jo også køres inde i windows. Og den mulighed er der ved at lægge ubuntu CD i efter at windows er startet op.