/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elektrisk garageportåbner
Fra : århushansen
Vist : 2544 gange
100 point
Dato : 22-05-10 18:16

Hej Alle.

Jeg har en gammel garageport som jeg gerne vil sætte noget automatik på. Porten er små 2 meter høj og 5 meter bred. Den er lavet af træ.
Jeg har set flere garageportåbnere hos diverse byggemarkeder. Mange reklamerer med at de kan klare en port med en bredde på max 5m og en vægt på 100 kg.
Nu til mit spørgsmål.
Jeg regner ikke med at det er vægten på selve porten de hentyder til, da de færreste vel ved hvor meget deres port vejer. Jeg regner med at det er den trækkraft der skal til - Men er det korrekt forstået? Og hvordan finder jeg i givet fald ud af hvor stor trækkraft der skal til for at åbne porten?
Jeg kan forholdsvis nemt åbne porten...
Jeg vil bare helst ikke købe automatikken og så senere finde ud af at den ikke kan åbne porten

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-05-10 19:13

det er portens vægt der er regnet med. og de fleste fabrikanter anbefaler en alu-port når der skal automatik på.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-10 22:19

Det svar er vist ikke korrekt.

De angiver den trækkræft som aktuatoren kan trække med.

Men da de fleste porte er afbalanceret så man ikke skal bruge storekræfter, er det jo nok at beskrive den kræft der skal til at at åbne porten.

Her under er et eksempel for den der leveres via Harald Nyborg.

EINHELL GARAGEPORTÅBNER BGT 63
Best.nr. 6238
I sne , is og kulde kan du blive i den varme vogn indtil porten åbnes. Du slipper for at lukke porten op i regnvejr. Låser automatisk - ingen nøgleproblemer hverken dag eller nat. Lyset tændes automatisk når porten åbnes. Strøm 230 volt 50/60 Hz. Let forståelig monteringsanvisning medfølger. 60 kg trækkraft.

vh ben

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-05-10 07:29

Nu skal der også tænkes i hvor mange kræfter der skal bruges til at lukke den, for ikke altid er den så velafbalanceret.
Men alt i alt, syntes jeg det er en stor port du beskriver, så jeg syntes du skulle tage en snak med et portfirma, de har erfaringen, de sælger også portautomatikken, og de behøver nødvendigvis ikke være dyrer.

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 30-05-10 09:12

Tak for svaret Benjamin.Hansen.