/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Ampere beregning
Fra : michaelmoeslund
Vist : 2243 gange
100 point
Dato : 14-05-10 08:27

Halløj

En dykkerlygte der med en genopladelig batteripakke(8x1.2 volt) er blevet lidt sløv, og har fået en vandskade,der har lavet lidt rust og tæring på forbindelserne mellem batterierne

En ny koster 1130kr

Har købt 8 genopladelige D celler i xl, har prøvet at beregne hvor mange ampere den gamle pakke har,den kan trække en 30 watt pære i ca 1,5-2 timer, det må give 3 ampere timer,eller hva?

Men det egentlige spørgsmål, på de nye batterier står der "2500 milliampere" når jeg så ganger det med 8 bliver det 20000 milliampere,altså 20 ampere?!?!det kan da ikke passe?!?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-10 09:52

Hvis du serie forbinder 8 batterier på 2000mA får du 10v (8x1,25v), 2000mA

Parallel forbinder du får du 1,25v, (8x2000mA) 16000mA

http://www.batteryuniversity.com/partone-24.htm

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-05-10 10:34

Tak for svaret Klaudi.

Det var lige smuttet i svinget, det der med serie eller parallel...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 11:25

Velbekommen

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 14-05-10 11:55

Vrøvl!
Der må stå 2500 mAh på batterierne, det giver i hvert fald ingen mening hvis der står 2500 mA.
Når man så kobler 8 stk sammen giver det 20000 mAh eller 20 Ah uanset om de er koblet i serie eller i parallel.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-05-10 12:04

Nu var det jo tænkt som et eks det med de 2000mA, hvis det er det du hentyder til, med dit vrøvl!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-05-10 17:30

Hvorfor har så mange herinde brug for at skrive grimt til hinanden?

>janusn hvis du ikke er enig, kan du så ikke bare skrive det!-og grunden til at jeg reagere er at det er MIN tråd, og så skal der tales pænt!

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 14-05-10 20:39

Hej
Jeg har ingen behov for at skrive grimt til nogen, men både spørgsmål og svar indeholde nogle grundlæggende misforståelser.
MilliAmpereTimer handler om hvilken kapasitet et batteri kan indeholde.
MilliAmpere er den støm der går i et kredsløb og som er bestemt af spændingen (volt) og modstanden (Ohm).
mvh
JanusN

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-05-10 20:42

Hej igen

Jeg anfægter overhovedet ikke din viden, jeg spørger jo fordi jeg ikke selv ved det!

Det er bare din indgangsreplik der lader lidt tilbage at forvente..

Det koster så lidt at tale/skrive pænt til hinanden