/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ØL brygget på naturlige råvarer?
Fra : ItsGreen
Vist : 695 gange
21 point
Dato : 07-05-10 12:08

Ja kan man overhovedet få det? Eller skal der altid et eller andet klamt i?

Nogen der kender til en øl der er lavet på helt naturlige råvarer?

KOmmer 20 point på mere til midnat.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-05-10 12:47

En hurtig søgen på google fandt denne side : http://www.amby-import.dk/belgisk.html

Citat
Mc Chouffe dark ale
Mc Chouffe, er en mørk Strong Ale. Øllet har en alkoholstyrke på 8,5% abv, krydret og med en velafbalanceret, humlet smag, der udvikler sig meget. Velegnet til kraftige, krydrede kødretter og er også velegnet til en osteanretning. En naturlig øl, ufiltreret, upasteuriseret og uden tilsætningsstoffer. 75 cl.

Så ja det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-10 13:12

Praktisk taget al øl er lavet alene på naturlige råstoffer.

filtrering og pasteurisering har ikke med råstoffer at gøre.

Men produkter kan godt være meget usunde eller direkte giftige eller farlige selv om de er lavet af ren natur.
Tobak, opium, fluesvamp hash, alkohol og koka er gode eksempler på usunde naturlige og vegetabilske produkter. Der er mange flere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-10 14:25

Det nærmeste man kan komme er vel økologisk øl, som så indeholder forurening fra luften

Øl kan jo heller ikke holde sig ret længe, med undtagelse af de helt søde typer, så holdbarhedsmidler der der heller ikke tale om.
Hvem fa`en gemmer også øl i flere år ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 21 point
Dato : 07-05-10 16:17

Jo der er holdbarhedsmidler i al naturlig øl. alkohol og også humleafkoget har begge en konserverende funktion.
Men gærrester kan med tiden give en dårlig smag. derfor bliver den ofte filtreret. Lidt ikt i øllet kan også medvirke til lidt dårlig smag over tid. Derfor tilsættes almindelig dans pilsner ofte lidt antioksidant i form af ascorbinsyre og ofte også farve af brændt karamel til de mørke typer.
Det er også de eneste tilsætninger man kan komme ud for. Men det er langt fra alle øl som får det.
Se på deklarationen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-05-10 19:20

Hvorfor ikke bare følge det tyske "Reinheitsgebot" - ved ar købe tysk øl eller dansk microbryggeri produkter:

http://www.brygdinegenoel.dk/reinheitsgebot.asp

http://da.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-10 20:04

mikrobryggerierne er de værste til at komme alt muligt uvedkommende i øllet. noget af det har en sådan sammensætning at det er et spørgsmål om man overhovedet med rette kan kalde det øl.

Det betyder selvfølgelig ikke at smagen er uinteressant. Men rent naturligt øl er der ikke meget af fra mikroerne.

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 07-05-10 22:18

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 07-05-10 22:19

Sjait.. nu glemte jeg de 20 point ekstra ved midnat
Hold lige øje med et spørgsmål efter midnat eller i morgen når du vågner transor