/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvordan får man maling af en beton altan
Fra : lask
Vist : 4238 gange
200 point
Dato : 07-05-10 06:14

Hej

Gulvet på min altan er malet af tidligere beboer. Nu er det blevet grimt og skaller af. Hvordan får jeg det af, hekst uden at svine for meget da jeg bor på 2 sal og nødig vil have problemer med naboerne. Jeg ved ikke hvad slags maling der er brugt, men det sidder godt fast, det som ikke skaller altså

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 07-05-10 07:27

Ja der er nok svært at brække altanen ned, for så er det væk.

Jeg vil foreslå at du sliber det af , men det vil støve. Bruger du håndkraft støver det ikke så meget som hvis du bruger en boremaskine eller en vinkelsliber med en slibeskive på. Husk at få et filter for næsen inden du begynder.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-10 08:01

Sandblæs lortet

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-05-10 08:22

Prøv med brun sæbe, den faste form, det tager næsten alt. Lad sæben ligge på altanen i mindst en uge samtidig med at det er dækket over med folie. Det skal gerne ligge tørt. Malingen bliver blød og vil kunne skrabes af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-10 10:15

Enig med thyregod-næsten.
Den brune sæbe skal dog være fugtig, men ikke med så meget vand at den løber væk.
Folien er netop for at den ikke skal tørre ud , og ikke regne væk.
Det kan være lidt svært i dag at finde en handlende med rigtig brun sæbe.
Det tynde flydende på flaske duer ikke.
Det skal også være den med sikkerhesfmårkning som ætsende eller irriterende. Det skyldes at sæben har et overskud af astærk base, og det er den som nedbryder malingen, medens selve basissæben bare er fasholdelse og fortykkelse.

Hvis du ikke kan få fat i fast brunsæbe kan du i princippet bruge en blanding af tapetklister med afløbsrens. Den fra nette som er med natriumhydroxyd. Stærke sager i familie med det man afsyrer mbler med.
Betonen tåler stærk base,men det gør malingen ikke. Du må derimod ikke bruge syre på beton.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-10 10:31

Det skal være såkaldt krystalsæbe som jo også er brun sæbe.

Flydende brun sæbe er kun til dovne der ikke gider at piske den faste ud i vandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-10 13:05

Den flydende er ikke bare fortyndet med vand. Den er simpelthen noget andet. Se bare på deklarationen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-10 14:32

Det dufter da lidt af brun sæbe

Jeg har kun haft fat i een dunk af det pullimut.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-05-10 09:27

Ja det er rigtigt, sæben hedder krystalsæbe. Ellers er natriumhydroxid temmelig effektiv - men stærke sager.

Godkendelse af svar
Fra : lask

Dato : 20-05-10 06:06

Tak for svaret brorteil.