/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor gør den dog det?
Fra : pifo
Vist : 4226 gange
50 point
Dato : 04-05-10 22:31

Min lille cavalier king charles har det med i perioder at slikke med sin tunge, det ser nærmest ud som om hun forsøger at slikke sin snude. Hun kan blive ved med det længe, og det virker som om ser det som sin fornemste opgave at nå op mellem øjnene. Noget bud på, hvad der generer hende? Eller hvorfor hun reagerer sådan?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 35 point
Dato : 04-05-10 22:39

Sådan noget kan min hund også finde på... det ser komplet tåbeligt ud, men hvorfor han gør det ved jeg ikke. Jeg bliver irriteret over det, og siger STOP SÅ

Men jeg har lagt mærke til, at når han gør det, har vi gerne gæster, så jeg bliver sgu da helt flov over hans "slikken lige ud i luften noget"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-05-10 23:04

Det tror jeg alle hunde gør, der er måske en lille rift i snuden som den slikker, for det er i perioden mine hunde har gjort det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-05-10 23:11

eller måske er det bare fordi det er salt-de har jo af og til puds fra øjnene.
Min hund kombinerer det med at tage poterne til hjælp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-10 23:18

Min hund har ikke nogen rift, eller nogen anden god forklaring på sin tumpede opførsel

Han slikker lige-ud-i-luften... ligner en slange

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-10 23:28

Min den ene hund (dansk/svensk gårdhund) kan også finde på det, som du beskriver, som regel når der er gæster. Hvorfor?? Ja, vi andre har vel også underlige vaner

Hellere det end gnave mine møbler i stykker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 06:40

Ehm... to hunde der gør det når der er gæster, mon der er en forklaring der??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-05-10 06:42

Du har ret Nordsted1, det ser ud som en slange, når hun slikker lige ud i luften. Min hund har heller ingen rift, men jo, lidt puds i øjnene ind imellem. Det virker dog ikke som om, hun gør det mere, fordi der er mere puds...

Hmm, lader lige spørgsmålet hænge lidt og ser om der er andre gode bud.

Dog er det godt at høre, at jeres hunde gør det samme, så er det nok bare en "hundeting" og ikke min hund, der er helt skør (alene)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 07:28

Citat
Dog er det godt at høre, at jeres hunde gør det samme, så er det nok bare en "hundeting" og ikke min hund, der er helt skør (alene)

Det trøster nu også mig, jeg troede faktisk min var den eneste der gjorde det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-10 11:19

Det kunne være en handling der opfordrede til lidt leg, prøv at se hvordan de kigger når de gør det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 11:46

Citat
opfordrede til lidt leg, prøv at se hvordan de kigger når de gør det.

Det kan jeg vist godt skrive under på, at det ikke er.... han ser bare tåbelig ud

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-05-10 12:46

Jeg tror heller ikke på at det er en handling, der skal opfordre til leg, for min hun sætter sig ikke foran mig og gør det, men sidder nærmest i sine egne tanker og kigger lige ud i det blå.
Jeg hælder nok mest til, at hun ønsker at slikke sig i øjnene, men bare ikke har en tunge, der er lang nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 13:40

Citat
Jeg hælder nok mest til, at hun ønsker at slikke sig i øjnene, men bare ikke har en tunge, der er lang nok.

Det er nu heller ikke derfor min hund gør sådan, for han har lært tricket at finde et gulvtæppe, og kører hovedet henover

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-05-10 13:53

Sjovt nok Norsted, det gør min hund så også
Men hvis nu tårerne smager lidt salt, så kunne det måske være...???
Fandt så denne hjemmeside: http://www.familiehund.dk/daempende%20signaler%205.3.htm

Mon det har noget at gøre med at hunden ønsker opmærksomhed?
Kunne være derfor at din og andres reagere sådan, når der er gæster?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 14:31

Jeg synes ikke jeg kunne finde noget om "slangeudseendet" i dit link, måske jeg ikke har læst grundigt nok?

Citat
Men hvis nu tårerne smager lidt salt, så kunne det måske være...???

Den tror jeg nu heller ikke på

Citat
Mon det har noget at gøre med at hunden ønsker opmærksomhed?

Det tror jeg nu heller ikke, for så er han da godt nok tungnem, for jeg har i alle de ti år vi har haft ham, sagt meget bestemt at han skal stoppe

Og hvis han ønsker opmærksomhed er der 117 andre måder at få den på, hvor han ikke ser helt så eventyrlig dum ud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-10 16:03

Ja. Det er et dæmpende signal. Og jo mere man kikker bekymret og alvorligt på hunden, jo mere vil den stirre lige ud i luften og slikke sig om munden/snuden..
Og jo mere man irettesætter, jo mere vil hunden slikke undskyldende/dæmpende..

Hunde bruger det også overfor hinanden. Unge hunde der kontakter ældre hunde kysse-slikker gerne en masse. Og ældre hunde, der ser en ung, usikker hund, smaskeslikker lidt på afstand og kikker den anden vej. Vender evt. siden til.

Hunden undgår øjenkontakt. Og slikker. Måske synes den, at det er en smule overvældende med alle de gæster.

Min egen Silke føler et meget stort ansvar for at skulle underholde eventuelle gæster. DET kan jo godt være lidt overvældende..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 16:14

Citat
Og jo mere man irettesætter, jo mere vil hunden slikke undskyldende/dæmpende..

Jeg er heldig, for Nikki stopper når jeg siger han skal... ingen grund til at se dum ud i længere tid end højst nødvendigt

Jeg fornemmer nu heller ikke at det har noget med smask/slikkeri at gøre som sådan, det føles for mig nu mere som en dum vane... lige så dum, som at Nikki elsker når vi får gæster om sommeren, hvor de er barfodet.. så vasker han deres tæer (det tror jeg så godt kan være pga salt), dvs han får ikke lov til det, for folk får som regel et chok og er lige ved at trampe på ham

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-05-10 16:51

Det kan vel være mangel på hjerneceller, eller hunden røvkeder sig måske bare
og har fundet et nyt tidsfordriv

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-05-10 18:04

Er det kun tæver?
For hanhunde har Jacob Haugård jo forklaringerpå hvorfor de så tit slikker på deres tis......
"Det er fordi de kan nå"
Måske er det der luftslikkeri fordi de ikke kan nå .

Spøg tilside-det kunne jo være de bare trænger til lidt aircondition-tungen er vist et af få steder de kommer af med varmen.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 05-05-10 20:19

har DU TÆNKT? tanken at vilde DYR også gør sådan,
især når der er ny lugte.

hvis du selv rækker din TUNGE UD, kan du LUGTE DOBBELT så godt
da du får mere IND på smagsløgene?
SÅ........
AT SIGE FYYyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

til noget du ikke selv ved, hvor kommer/ stammer fra,
er NEDVÆRDIGE DIT DYR.

spørg diverse jæeger herinde, de vil sikker kunne NIKKE ja til det.

men hvad fanden rager det mig.....

gammelt instink eller BARE en tosset hund/ kat
for min (CAT) har også gjort det___UDEN at få ballade af den grund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-10 20:51

Jeg synes det er sødt...
Og så slikkesmasker jeg lidt osse.....

Silke gør sig så stor umage for at forstå MIT sprog...
Det må godt være gensidigt..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 21:49

Birgitta - sødt - så har du i hvert tilfælde aldrig set Nikki, (men det har du jo heller ikke), men i hvert tilfælde er der intet sødt i hans slikken-lige-ud-i-luften

Og selv om jeg ville forstå hans sprog, så er det da ikke nemt, når han sidder på mit skød med ryggen til

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-05-10 22:18

Citat
Hunde bruger det også overfor hinanden. Unge hunde der kontakter ældre hunde kysse-slikker gerne en masse. Og ældre hunde, der ser en ung, usikker hund, smaskeslikker lidt på afstand og kikker den anden vej. Vender evt. siden til.

Det har du fuldstændig ret i

Min Kvik "kysse-slikker" gerne større hunde, som regel inden han lægger op til leg

Lige en tanke, mange hunde vil gerne vise deres deres hengivenhed ved at slikke i ansigt eller på hænder. De fleste vænner dog (heldigvis) deres hund af med dette.
Måske det i nogen tilfælde kan skyldes at hunden viser at den er glad for en, eller?
Min Sille virker ihvertfald lidt ivrig når hun gør det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 22:21

Citat
Min Sille virker ihvertfald lidt ivrig når hun gør det

Det gør Nikki også, når han slikker på folks tæer, men det er måske fordi han ikke kan nå højere op

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-10 00:43

Kære med-hundeejere.
Det hunden gør, er at bruge tungen til at labbe færten til sig, noget man ser, når andre hunde er i nærheden, eller når den er omgivet af f.eks. mennesker. Tungen bruges som en slags "ske".

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 07-05-10 11:32

Tak for svaret Nordsted1. Selv om jeg ikke fandt svaret, så var det alligevel godt at høre, at andre hunde har samme adfærd