/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blomster i whiskey tønder
Fra : tararam
Vist : 3248 gange
100 point
Dato : 27-04-10 07:36

Jeg har fået 4 halve tønder jeg vil stille foran huset med blomster i.
Hvad type blomster vil være pæne og kan jeg plante dem nu ? Kan jeg uden videre købe nogle i f.eks netto og grave ned eller dør de før sommeren kommer ?
Skulle jo gerne være nogle der kan holde sommeren over. Måske en større i midten og nogle små udenom. Jeg har ikke prøvet dette før, men een gang skal jo være den første.
Er der nogle man kan plante nu og som så kommer igen næste forår/sommer ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-04-10 09:42

Du kan bruge alle slags sommerblomster og du kan sagtens tilplante tønden nu. Min tønde har været med blomster nu i to uger. I midten har jeg Akeleje og rundt om har jeg store violer. Vinterhårdføre planter kan også bruges, men børe udplantes i haven eller andre bede før vintersæsongen. (Du skal jo alligevel have skiftet blomstermuld i tønden inden næste forårs tilplantning). Opstammet kartoffeltræ eller andre opstammede planter er flot at sætte i midten..Her er et link med lidt blomsteridéer.
http://blomsterliv.dk/information.php?info_id=2

God fornøjelse.

MVH Akle

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-10 11:04

Hej.
Sæt event. lavendler i midten. De er mangeårige og skal kun klippes ned om foråret.
Uden om ville jeg så sætte forskellige "små" blomster...stedmor, primula, pelagonier osv.
Udvalget er enormt og kun fantasien sætter grænser.
Og ja ..du kan roligt købe blomster i Netto nu og plante til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-04-10 11:50

Hvis de ikke er tømt vil jeg da gerne hjælpe

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-04-10 15:25

Jeg har fukcie i midten og så kommer flittig lise udenom.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-04-10 17:38

Hej LuffeA , jeg syntes også det havde været sjover hvis edt havde været 2 hele med indhold.

Hej tararam, Hvad du skal plante er smad og behag, hvad du syntes om, ja de planter der er sat til salg kan plantes ud nu.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-10 17:51

Uden småsten /potteskår og 5-6 15mm huler i bunden får du problemer da hverken whisky eller "vandkandevand " kan komme væk-altså rødder kommer til at mangle ilt.
Forøvrigt bør whiskytønder bruges til WHISKY og ikke dræbersneglemad.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 26-05-10 07:00

Tak for svaret piaskov.