/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ADHD
Fra : Oldboston
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 24-04-10 10:59

I vores omgangskreds er der en familie med en teenagepige, der - efter undersøgelser hos psykolog - har fået konstateret ADHD i svær grad.

Vi kender familien så godt gennem så mange år, at vi gerne vil kunne danne os en underbygget mening om tingene i stedet for at falde for en eller anden fordom. Men der findes så mange artikler på nettet, at det kan være svært at skelne skidt fra kanel. Er der nogen, der kan foreslå os, hvilke artikler vi bør læse for at få en fagligt underbygget viden om ADHD. Kan der siges noget om behandlingsmetoder? Er det samtaleterapi, medicin eller kostforandringer (mangel på mineraer) eller andet, der skal til?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-04-10 11:05
Accepteret svar
Fra : sfl17

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-10 11:23

Mange undersøgelser påviser, at kosten kan spille en stor rolle, fx er der lavet forskning, hvoraf man kan se, at børn der indtager hurtige kulhydrater oftere har ADHD (damp). Mangel på sundt fedt kan også være årsagen.
Diagnosen vil i det danske sundhedssystem som oftest blive behandlet med medicin,men det er tvivlsomt og meget individuelt, om denne virker for den enkelte (læs fx Vores Piller af Nina Vinther-Andersen).

Her er nogle andre ok sites:
http://www.altomadhd.dk/
http://helse.dk/tag/adhd/
http://www.matoghelse.no/helse/2006/03/14/linfroeolje-og-vitamin-c-mot-adhd.aspx
http://sundkost.wordpress.com/category/kost-og-adhd/artikel-fra-mad-og-helse/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-10 12:17

Citat
Er der nogen, der kan foreslå os, hvilke artikler vi bør læse for at få en fagligt underbygget viden om ADHD

Du kan læse alle dem det skal være UDEN at blive klogere

ADHD er IKKE EEN sygdom men en fællesbetegnelse for en masse forskellige symptomer....

Citat
Er det samtaleterapi, medicin eller kostforandringer (mangel på mineraer) eller andet, der skal til?

Hvis man vidste det, fandtes sygdommen ikke....

Så det kan være mange forskellige ting i fællesskab der gør udslaget - ikke to er ens....

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-04-10 15:10

jeg vil mene at ADHD-forenengen er de bedste til oplysning - http://www.adhd.dk/

Kommentar
Fra : Coool_ice1

Dato : 24-04-10 17:03

Citat
refi siger at ADHD er IKKE EEN sygdom men en fællesbetegnelse for en masse forskellige symptomer....

hvad fande er det for en omg lort at lukke ud for det er det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-10 17:25

Citat
hvad fande er det for en omg lort at lukke ud for det er det

Jamen så kommer du da bare med forklaringen

Når man har ADHD er der fejl i hjernens funktioner

Kommentar
Fra : almdal

Dato : 24-04-10 18:31

hejsa..

Vil bare lige tilføje at samtaleterapi ikke kan hjælpe, der er så mange præperater mod AD-HD, som hjælper, og de ville jo ikke være der, hvis de ikke hjalp.
jeg har selv en søn på 14, som har dignosen, og vi prøvede alt før vi fik medicin, og intet hjalp..
så stor tak for den medicin der er kommet, uden den, ved jeg ikke hvor vi stod i dag.

Kommentar
Fra : Coool_ice1

Dato : 24-04-10 18:49

refi der er sku også lige MEGET lang fra at sige at ADHD er IKKE EEN sygdom men en fællesbetegnelse for en masse forskellige symptomer

og til Når man har ADHD er der fejl i hjernens funktioner

ADHD er en sygdom for det er et stof som man mangel men kan så ikke lige huske hvad det hedder

det her er inde fra netdoktor.dk "http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/damp.htm"

Forstyrrelse af opmærksomhed og aktivitet eller ADHD (attention deficit/hyperactivity disorder) er en neuropsykiatrisk lidelse. Forstyrrelsen er mest kendt hos børn, men bliver ved med at give problemer ind i voksenalderen hos mere end halvdelen. ADHD forekommer i alle sværhedsgrader og med en glidende overgang til det normale. ADHD blev tidligere kaldt DAMP, men denne betegnelse er ved helt at forsvinde.

Forstyrrelse af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet skal være til stede før syv års alderen og skal have varet i mindst seks måneder. Desuden skal vanskelighederne være til stede i alle de sammenhænge, personen indgår i (skole, hjem og fritidsinstitution), før at der kan være tale om ADHD. Danske og udenlandske undersøgelser har fundet at ADHD optræder i betydende grad hos to til fire procent af alle børn. Drenge rammes fire til fem gange hyppigere end piger.

Ofte følger der andre problemer med, såsom søvnforstyrrelser, indlæringsproblemer, motoriske vanskeligheder, adfærdsforstyrrelse, gennemgribende udviklingsforstyrrelse angst eller depression.

ud over dette kan jeg sige at man kan få nogen piller i mod det som hedder ritalin

Kommentar
Fra : almdal

Dato : 24-04-10 18:52

refi... prøv at tage et kursus om AD-HD, det er AD-HD foréningen der afholder sådan nogen, så får du måske nogle svar, du kan forstå.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 25-04-10 15:18

Tak for svaret sfl17. I andre skal også have tak for jeres svar, men sfl17's får pointene, fordi du gav flere kildehenvisninger plus den interessante henvisning til Nina Vinther-Anders bog, som jeg vil bestille hjem fra biblioteket.
Med venlig hilsen
Oldboston