/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
hjælp til php
Fra : dbtown
Vist : 228 gange
20 point
Dato : 01-05-03 12:03

jeg er nybegynder på internet området. Jeg har et problem, det er at jeg har et design og det skulle helst beholdes på alle siderne men jeg har omkring 20 sider og hver gang jeg skal tilføje et nyt emne skal jeg ændre alle sider manuelt ØV det tager vildt lang tid og er rimelig besværligt. Jeg har læst lidt om PHP og der var noget med at man kunne indsætte nogle koder og sån' og så skulle det være klaret, det eneste problem er at jeg ikke fatter noget af alt det der kode sprog fordi jeg laver min hjemmeside i Namo webeditor og Microsoft Frontpage.

jeg vil helst have et svar som er lidt at forstå, jeg er nemlig nybegynder

Kommentar
Fra : delvis

Dato : 01-05-03 13:53

Hvis du opbygger din hjemmeside i tabeller, kan du f.eks. gemme din menu i en fil (menu.html), så f.eks. en top side (top.html) og en velkommen side (velkommen.html) Hvis din tabel så har plads til en menu ude til venstre, et logo i midten (toppen) og så din "velkommen" nedenunder "toppen", så kan det hele nemt klare. Det du skal gøre på alle siderne er: der hvor menuen skal være skriver du <? include "menu.html" ?>, der hvor "toppen" skal være skriver du: <? include "top.html" ?> og der hvor "velkommen" skal være skriver du: <? include "velkommen.html" ?>
Det du så skal huske er, at gemme filerne som .php filer. Jeg håber at dette hjalp dig, ellers kan du skrive en mail til mig. (net@delvis.dk)

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 03-05-03 10:02

Du skal nok lige huske på at PHP er temli' streng når det kommer til syntax. Så du skal sætte semikolon efter hver fuldført kommando. F. eks. <? include "menu.html"; ?>
Afhængigt af din server konfiguration skal du måske også bruge <?php i stedet for <?
- Jin

Kommentar
Fra : shady

Dato : 07-05-03 15:54

delvis er inde på noget af det rigtige, men forklaringen er egentlig lidt bøvet ?
Det ville være en fordel at du lige sætter dig lidt ind i brugen af variabler og så'n, for som Jin skriver, så er php rimelig streng angående korrekt syntaks.

eksempel
Kode
<?php
$variabela = "Indhold af variabel"; // Korrekt definition af tekst variabel
$variabelb = 'Indhold af variabel'; // Korrekt definition af tekst variabel
$variabelc = "155"; // Korrekt definition af tal variabel
$variabeld = 155; // Korrekt definition af tal variabel
$variabele("Indhold af variabel"); // Forkert definition af variabel generelt
$variabelf('Indhold af variabel'); // Forkert definition af variabel generelt
?>

Ovenstående burde være simpelt at forstå.

Men efter hvad jeg kan se på dit spørgsmål, så kan du heller ikke HTML kode ? Ret mig hvis jeg tager fejl, men det første skridt mod af forenkle din hjemmeside kode er at du kan din HTML!

Kommentar
Fra : codemaster

Dato : 30-07-03 01:26

Hey dbtown

Tro mig jeg kender dit problem - da jeg startede med at kode var jeg 11 år og det så ret uoverkommeligt ud - men det jeg tror du leder efter er en css kode som kan gøre livet lidt lettere for dig:D
f.eks. er der et program som kan hjælpe dig med at fremstille dine egne CSS koder men jeg synes personligt - og foretrækker bestemt også - at lave dem med koder!!
Men hvis du bare ville lægge nogle timer i det og siger til dig selv at du vil lære det så ta' et smut forbi http://www.html.dk/tutorials/css !!
Og læs det nu GRUNDIGT!!!

Kommentar
Fra : dbtown

Dato : 05-08-03 16:30

Der er kommet meget ind og jeg har ikke rigtig tjekket det og jeg tror at jeg dropper det. For mig lyder det som om at det er et nyt sprog og så meget gider jeg heller ikke gå op i det. Jeg er ked af at jeg ikke rigtig kan bruge jeres besvarelser....