/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Boycot dem
Fra : Reset
Vist : 935 gange
300 point
Dato : 16-04-10 01:51

Så er en gal igen.

Danske firmaer søger i stigende grad mod udlandet i forsøget på at hæve indtjeningen.
Seneste store forsøg kommer fra Danish Crown. http://www.tv2east.dk/artikler/danish-crown-fyrer-600

Det pisser mig af. De forventer at få produceret deres varer billigt i udlandet, og derefter sælge dem dyrt i Danmark.

Det bliver uden mig. Jeg køber fra dags dato ikke et produkt der bærer Danish Crowns navn, ligesom jeg ikke, siden engang i halvfemserne stoppede med at købe Tulip produkter. Det var affødt af, at Tulip lukkede deres bacon afdeling i Vejle, til trods for, at afdelingen gav overskud.

Jeg vil opfordre alle til, at droppe de danske firmaer for hvem faneflugt, solidaritet og profit, er vigtigere end fællesskabet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-04-10 04:46

Det jo klart de søger mod udlandet når lønnen er MEGET billigere der.
Jeg kan ikke forstå det pisser dig af.

Den computer du sidder og bruger nu er jo også lavet i udlandet fordi du ville jo aldrig selv betale 30000 kroner for en tilsvarende computer fremstillet i danmark.

Hvis du ikke vil støtte det så skal du jo lave være med at købe ALT næsten.
Nævn nogle firmaer som ikke benytter dette ?

Busser, biler, motorcykler, cykler, lastbiler de er jo heller ikke lavet i danmark vil du så heller ikke benytte dem ?

Eller hvad med reklamer som er lavet i indien over internettet og kommer ind i din brevsprække.
Vil du så heller ikke købe de ting der er i reklamen hvis ik den er lavet i danmark ?

Hvad med mobiltelefoner... vil du heller ikke bruge dem ?

Tøj ?

Eller en lyspære ?

Eller dit musikanlæg ?
Du kan selvfølgelig købe et b&o anlæg fordi du har jo råd til at betale de danske lønninger...
Men selv hvis du gjorde så er delene i anlæget jo fremstiller på fabrikker i udlandet.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-04-10 04:56

scootergrisen

hvor har du dog ret, i det du her skriver.

mvh
per

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-04-10 06:30

Sikke noget ævl.. De begreber du forholder dig til, solidaritet og fællesskab er jo netop årsagen til, at det er nødvendigt for dem at søge til udlandet.

Hvis ikke det var for hele venstreblokken, ville lønforhandlinger og overenskomster være liberaliseret for længe siden, dermed ville der være nogle helt andre omkostningsniveauer i DK og det ville ikke være nødvendigt for dem at søge til udlandet.

Iøvrigt er det jo ikke det kommercielle Danmarks ansvar at føre socialistisk politik

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 16-04-10 07:22

Citat
Eller dit musikanlæg ?
Du kan selvfølgelig købe et b&o anlæg fordi du har jo råd til at betale de danske lønninger...
Men selv hvis du gjorde så er delene i anlæget jo fremstiller på fabrikker i udlandet.

B&O anlæget har intet med at gøre at de er lavet i Danmark for danske lønninger,, det er pga designet, de ville koste nøjagtig det samme hvis de var lavet i udlandet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-04-10 07:26

B&O bliver lavet i Tjekkiet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-10 08:02

Citat
De forventer at få produceret deres varer billigt i udlandet, og derefter sælge dem dyrt i Danmark.

Og HVAD er galt med det

Hvis producenterne havde de samme forhold som i de "billige" lande, ville de da hellere end gerne producere HER.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-04-10 08:56

I virkeligheden et interessant dilemma

Der opfordres til boykot fordi de får varerne produceret billigt i udlandet, men ville man købe varerne hvis de kostede det dobbelte?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-10 10:48

Mere er uotsourced end man tror.
Reklamer er trykt i udlandet, store banker får deres mange kontoopgørelser printet i udlandet og også puttet i konvolutter.

Om 20 år er der ingen produktion af nævneværdig art tilbage, alle danskere arbejeder i servivcefagene og handel.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-04-10 11:16

Mit udsagn
De forventer at få produceret deres varer billigt i udlandet, og derefter sælge dem dyrt i Danmark.
Citat
refi
Og HVAD er galt med det
Hvis producenterne havde de samme forhold som i de "billige" lande, ville de da hellere end gerne producere HER.....

Der er da det galt, at det skævvrider økonomien. Når firmaerne producerer deres varer i udlandet, bliver der færre arbejdspladser i DK, og færre der har råd til at købe.

Citat
Kortoververden
Der opfordres til boykot fordi de får varerne produceret billigt i udlandet, men ville man købe varerne hvis de kostede det dobbelte?

Nej det ville man ikke. Men hvorfor skulle varerne pludselig koste det dobbelte? Bemærk, at jeg i starten gør opmærksom på, at Tulip rent faktisk tjente penge i Vejle. Men pga grådighed, valgte man at udflytte.

Citat
Kortoververden
Iøvrigt er det jo ikke det kommercielle Danmarks ansvar at føre socialistisk politik

Næh det er det ikke. Men vi er da afhængig af hinanden. Altså: Hvis du klør mig på ryggen, så klør jeg dig på ryggen. Virksomhederne er en del af det danske samfund, og i mine øjne kan pengestrømmen ikke kun gå en vej.

Til scootergrisen

Du misforstår åbenbart. En lang række af de produkter du nævner, bliver ikke fremstillet i DK, fordi det er udenlandske firmaer det drejer sig om. Vi har ikke produktion af mobiltelefoner, biler, motorcykler osv, så de hører ikke hjemme i denne diskution.

Tag nu de to slagterier jeg omtaler. De er i overvejende grad ejet af bønderne. De selvsamme bønder, som kun eksisterer i kraft af tilskud fra staten og EU, samt underbetalt arbejdskraft fra østeuropa.
Jeg synes sku det er en dårlig moral, at man hjertensgerne vil modtage fra de danske skatteydere, men man vil ikke give noget igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-10 11:30

Citat
Når firmaerne producerer deres varer i udlandet, bliver der færre arbejdspladser i DK

Vil du da arbejde for den løn en "kineser" skal have

Citat
Men hvorfor skulle varerne pludselig koste det dobbelte?

Fordi DU vil have det firedobbelte i løn i forhold til en "polak"

Citat
Altså: Hvis du klør mig på ryggen, så klør jeg dig på ryggen.

Så mangler lige "momsen"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-04-10 12:36

Dtor du at den nuværende regering går helhjertet ind for andelstanken? Tror du en ny regering vil gøre det?

Jeg er da ked af at den gode andelstanke er gået fløjten, men jeg er da heldigvis så gammel at jeg ikke lever til den tid hvor den danske befolkning vil bestå af en flok egoister.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-10 13:23

Solidaritet er et misbrugt ord....

Selv "kommunister" var/er IKKE solidariske....

Solidaritet er kun noget for dem der IKKE har noget - og det er trods alt de færreste....

Således er der heller ingen VERDENSLOVE der foreskriver at alle SKAL have alt - nogen må undvære for at andre kan have mere - og så er det egentlig underordnet om man er "rød", "blå" eller "sort"

Et regeringsskifte vil INTET ændre på det - blot flytte "tilfredsheden" nogle centimer til den "anden side"

Og så forsvinder der FØRST arbejdspladser....

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 300 point
Dato : 16-04-10 15:48

Bønderne er ikke en skid bedre selv om de "ejer" slagterierne, de sender deres svin til Tyskland da de får en højere pris der, kødet bliver skåret ud af polske løntrykkere og derefter sendt tilbage til DK til forarbejdning.

Stærkt øget transport med mange lastbiler (også udenlandske chaufførrer) og mere CO2 i forbindelse med dermed har ingen betydning overhovedet, det er tallene på bundlinien der tæller.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-04-10 18:25

Det er da det mest latterlige jeg nogensinde har hørt / læst,..

at boykotte en Dansk producent,…… uanset hvilken
vil ha' lige præcis den modsatte effekt,

det vil resultere i at dig,.. og andre med samme latterlige tankegang,
blive nød til at købe udenlandske varer, (flere end vi gør i forvejen)

eksempelvis Tyske producenter (gartnerier, slagterier, mm.)
får langt større tilskud til alternative energikilder, (fx solfangere)
og kan derfor fremstille deres produkter billigere end Danmark,

det bedste alternativ ville være en ny regering der vil støtte / opmuntre
billig / gratis energi, (sol, vind, vand, biogas,.. mm)
det er den nuværende regering ikke interesseret i,..
de mener vi skal,.. SPARE,.. os ud af krisen,..

derudover vil det bedste vi Danskere kan gøre for at bevare Danske arbejdspladser,
længst mulig på Danske ’hænder’ / grund,.. være, :
KØB DANSK,.. KØB DANSK

PS,.. troede faktisk det var alm. kendt at venstre's filosofi, og 'grundtanke' er
Enhver er sin egen lykke-smed

eller sagt på alm. Dansk,..
hjælp dig selv,.. og lad andre 'sejle deres egen sø'

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-04-10 22:56

Du kan sku selv være latterlig EA_HS. Som om de to omtalte slagterier var de eneste. Jeg kan sagtens finde en danskproduceret vare, uden der står Tulip eller Danish Crown på det.

Citat
derudover vil det bedste vi Danskere kan gøre for at bevare Danske arbejdspladser,
længst mulig på Danske ’hænder’ / grund,.. være, :
KØB DANSK,.. KØB DANSK

Fanme da lige netop min pointe, men den gælder ikke kun en vej. Hvis jeg skal købe dansk, skal det danske firma også købe dansk (arbejdskraft).

Du har selvfølgelig lov til at ha din mening, selv om den er latterlig og dum.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-04-10 04:12

Citat
Jeg kan sagtens finde en danskproduceret vare, uden der står Tulip eller Danish Crown på det.

Det lyder interessant,….

fortæl,.. fortæl,..
indvi da endelig ’den Danske uvidende’ forbruger i din hemmelige viden,..
især hvis der findes konkurrencedygtige alternativer,

tror mange gerne vil undgå, både Danish Crown,. Tulip,. og Arla,… for den sags skyld,
men det kræver jo man kender alternativerne, (Danske altså)

det er lidt svært at tro på, når man læser artikler som denne, (uden at have din viden)
http://www.business.dk/foedevarer/danske-slagterier-kan-vaere-fortid

OBS.
Artiklen er skrevet Onsdag den 13. maj 2009,
og det ser ’mildest taget’ ikke ud til at situationen har bedret sig siden,..
eller hvad,… ?

PS.
det vil da være skønt hvis en Danske arbejder, både kan bevare,..
en god arbejdsplads,.. og en fed hyre,..
og samtidig undgå andre udenlandske EU borgers ”lønpresseri”

men det bliver nok svært,.. tror du ikke,. ?
især når alle andre lande (dem vi handler med) også er i krise, og må spare,

selv et så produktivt land som Japan er tæt på konkurs, :
http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2035027.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-10 04:36

Desværre har vi også et EU-direktiv der siger at al offentligt byggeri og forbedringer der overstiger en vis pris SKAL i EU-licitation.
Det har så betydet at flere af de danske jernbanestrækninger der....langt om længe.... er blevet renoveret af tyske (polske) arbejdere og materiel.

Lige inden direktivet havde BaneDanmark indkøbt dyrt materiel til netop at løfte den opgave, det stod i meeeeegt lang tid uden at blive brugt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-10 04:38

Apropos Arla.

Man kan smør fra Tyskland og New Zeeland til 8,50 for en pakke, men det smager langtfra så godt som Lurmærket.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 17-04-10 22:31

Citat
EA_HS

Det lyder interessant,….

fortæl,.. fortæl,..
indvi da endelig ’den Danske uvidende’ forbruger i din hemmelige viden,..
især hvis der findes konkurrencedygtige alternativer,

tror mange gerne vil undgå, både Danish Crown,. Tulip,. og Arla,… for den sags skyld,
men det kræver jo man kender alternativerne, (Danske altså)

Lidt sjovt med din lettere sarkastiske tone, som jo er anlagt i den overbevisning, at jeg ikke kan finde nogle alternativer.

Tør blot grinet væk. Af de lidt større slagterier kan nævnes:

Inco Danmark
Skare Gruppen
SFK Food A/S
TICAN Process A/S

Næsten mere interessant, er de mindre slagterier med udsalg, som ligger spredt ud over landet. Jeg kender selvfølgelig ikke dem alle, men kendetegnende for dem jeg har stiftet bekendtskab med, er, at kvaliteten er i top. Klasser over det meste supermarkedskød.
Dernæst, prisen er konkurencedygtig. Eneste minus er, at man som regel skal køre efter det. I mit tilfælde omkring 20- 25 km. Man kan jo så vælge, at købe lidt større portioner.

Se feks en kødpakke fra http://www.egtvedslagtehus.dk/

Pakke #1, indeholder 12 kg kød til en pris af 790,-. Jeg har for sjov prøvet at lave en lille undersøgelse idag i Føtex og Kvickly på de samme varer. Og det viste at :

I Føtex skulle jeg betale 950,-
I Kvickly skulle jeg betale 1007,-

Pakke # 2, indholder 15 kg kød, også til en pris af 790,-

I Føtex skulle jeg betale 1118,50
I Kvickly skulle jeg betale 1219,50,-

I det sidste tilfælde. En stor besparelse, som det er værd at køre efter. Dernæst. Glæden ved at kunne servere noget lødigt kød fremfor det hundeæde der ofte ligger i montrene.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-04-10 00:36

Citat
SFK Food A/S koncernen beskæftiger ca. 90 medarbejdere

http://www.sfkfood.dk/PROFIL-180.aspx

Er det hvad du forstår ved et konkurrencedygtig alternativ til Danish Crown,.?

Jamen så cykler du da bare til Egtved slagtehus og køber dine varer,
Danish Crown er da bedøvende ligeglad,

Det gælder for stort set alle Danske virksomheder,
hvis de ikke får overskud, pgr. af for store omkostninger,
flytter de naturligvis virksomheden hen hvor der er mulighed for overskud,
(det ville du sikkert også gøre hvis du var fabriksejer)

ingen,.. ved deres fulde fem,.. kan / vil køre med underskud i længere tid,
solidaritet og fællesskab er en by i Rusland, Polen, el. lign.

de eneste der kan ændre på det,. er de folkevalgte politikere,
virksomhederne "tilpasser" sig bare gældende regler.

Godkendelse af svar
Fra : Reset

Dato : 18-04-10 01:02

Tak for svaret LuffeA.
Du har da i det mindste forstået budskabet.

EA_-jeg lytter ikke til andre en mig selvHS , kan ikke læse og forstå.

Når han skriver:
Citat
Jamen så cykler du da bare til Egtved slagtehus og køber dine varer,
Danish Crown er da bedøvende ligeglad,

- er det jo bare for at ignorere, at der er alternativer. Hvor længe ville
Danish Crown være bedøvende ligeglad, hvis en væsentlig del af forbrugerne bestemte sig for, at de ønskede lødige varer, produceret i Danmark, og til en konkurencedygtig pris?
Det ved du heller ikke, men lad mig oplyse dig. Ikke ret længe.

Til min store fornøjelse, så fik jeg det sidste ord.