/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
alternativt foder /Hills diet J/D
Fra : smuller54
Vist : 3755 gange
300 point
Dato : 07-04-10 20:51

Hej er der nogen der har egne erfaringer med alternativt foder istedet for Hill´s prescription Diet J/D ??

og det mener jeg virkelig- ikke bare henvisninger til nettet, for der har jeg selv været.

Min hund har fået konstateret, begyndene gigt i højre hofteled- hoftedysplasi.

Vi har fået anvist at købe Hill´s prescription Diet J/D, som vi selvfølgelig vil anvende indtil vi ser om der er noget andet billigere.

Sagen er at en hund på næste 40 kg. som godt nok skal tabe sig 3 til 4 kg. bruger en sæk til 650 kr. pr. måned.

Det er ret svært selv at tage beslutning om at anvende andet, medmindre der er konkrete erfaringer, som jeg kan diskutere med min dyrlæge- hun synes også det er dyrt foder. Hun vil helt sikkert være med til at bedømme alternativer i forhold til min hund.

Han er en blanding af schæfer og labrador, efter opdrætters oplysninger. Jeg tror selv at der også er noget dobermann, da han er ret langbenet. Han er kun 4,5 år gammel.

Men erfaringer modtages gerne - hvis I har nogle ??

på forhånd tak

Smuller54

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-04-10 21:49

Dyrlægens eget foder, det er dyrt men vist ikke så dyrt som Hills.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-04-10 21:50

Citat
Dyrlægens eget foder, det er dyrt men vist ikke så dyrt som Hills.

Hej Granner01, er det noget du køber specielt ved din dyrlæge eller hvor køber du det ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-10 22:38

Da vores hund fik grå stær, var nogle af øjendråberne udviklet på landbohøjskole - de er eksperter i mange forskellige dyr ---

Jeg ville ringe derind og spørge dem til råds--- de er uvildige vil jeg tro

LIFEs kommunikationsafdeling på tlf. 3533 2042.

http://www.life.ku.dk/Service/Telefonbog.aspx

Pøj pøj med hunden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-04-10 22:48

nordsted

det var et interessant link- det vil jeg prøve, måske jeg kunne blive klogere.

Jeg vil enormt gerne vide, hvad man primært, skal gå efter i sammensætningen af kosten uden at det var afhængig af en bestemt producent. Men Ok. indtil nu er Hills altså omtalt alle steder også af private.

Det er altså ikke bare prisen men også lidt et princip. Jeg vil ikke være i lommen hverken på Hills eller Cola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-10 22:50

Lige et ps... vores hund havde på et tidspunkt en meget dårlig hud, hvor vi blev anbefalet Hill's... det hjalp ret hurtigt at få det foder, men kors hvor var jeg glad for at han var så lille

Det kan da ikke skade at ringe dertil, så jeg ville da prøve

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-04-10 23:21

Jeg køber foderet hod dyrlægen, og de har også diætfoder hvis hunden skal tabe sig. Det er schæfere jeg har haft os har fodret med den dyrlægeblemding. Indimellem er den på tilbud i Bilka, til en meget billig penge. Se i katalogerne.

Kommentar
Fra : WoflerPro

Dato : 07-04-10 23:38

Hej

Min kone har som barn/ung haft 2 Newfoundlændere der begge har lidt af hoftedysplasi.
Det har derfor været noget vi har haft stor fokus på nu hvor vi selv har valgt at få en Newfoundlænder.
Vores Noa er nu 3 år, og har fine hofter/albuer.
Måske er det pga. af de fine gener. Måske skyldes det at vi fra hvalp har haft fokus på at hoftedysplasi ligger til racen.
Vi vælger at tro på at det er en blanding.

Vi har valgt et foder med et meget højt indhold af glucosamin (Large Breed foder).
Glucosamin er et super effektivt smøremiddel til hundens led, og kommer fra skaldyr.

Min kone er aktiv på hundegalleri.dk og har lige bedt mig gøre dig opmærksom på et kosttilskud der hedder Hokamix.
Som flere hundeejere har meget stor effekt af, til deres hunde med hoftedysplasi.
Du kan læse om deres erfaringer i denne tråd på hundegalleriet.
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=391081

Vi fodrer med Nutranuggets Large Breed Adult.
Det kan du læse om her.
http://www.nutranuggets.dk/?DK/Produkter%20til%20hunde/Nutra%20Nuggets/Large%20Breed%20Adult.aspx

Vi køber det her
http://www.petfooddanmark.dk/35/
Det koster 375,00kr. for 15 kg.

Det kan også købes hos mange andre netbutikker og på
http://www.nutranuggets.dk/?DK/N%C3%A6rmeste%20forhandler.aspx
kan du finde nærmeste forhandler.

Jeg håber rigtig meget at du får hjulpet din hund.

Mvh
Brian.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-04-10 23:44

WoflerPro

tak for dine link, dem vil jeg studere nærmere.

Jeg vidste ikke min hund havde tendensen, men havde bare fået det råd at store hunde ikke skulle vokse for hurtigt.Derfor fik han via dyrlægen et anbefalet hvalpefoder af samme grund.

Noget tyder på en medfødt tendens, i og med at han ikke er så gammel.

men som sagt, jeg vil kigge dine link igennem imorgen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-04-10 00:08

Jeg køber Hills foder ved dyrlægen.

Mine erfaringer med Hills foder:
Begge mine hunde har behov for mindre mængder foder for at holde vægten, end af billigere foder.
Begge mine fælder mindre når de spiser Hills.
Og en væsentlig detalie, de skider ikke så ofte, når de får Hills foder
(det sidste bemærker jeg meget, da de løber frit på min ejendom og jeg samler op efter dem dagligt)

Jeg vil bestemt anbefale at du holder ved det gode mærke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-10 06:49

en ting er sikker ordenligt hundemad koste penge
1 har selv og kendt til flere hunde som har fået alargiske reaktioner af dette produkt det som der henvise til via link er regular og ikke "light"

om det er hills eller RC, eukanuba er næsten lige hvidt prisen er ca. den samme
jeg ved godt at flere folk anbefaler petigrepal og at der er det samme i som i de dyre benmel ja men 10% ben resten kød eller 60%ben resten kød ja det hedder begge ben mel

og nu er det jo sådan at når hunden har tabt de overflødige kilo behøver man jo ikke købe "light" mere der kan man gå tilbage til regulær hills som er ca 100-150 kr billigere pr. pose
http://www.hillspet.dk/adult/products/product.aspx?pid=11&packform=Bag&sc_lang=da-DK

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-04-10 10:11

WolfsBluT Blue Mountain *Barf 15kg har jeg gode erfaringer med og så indeholder det ikke kornprodukter koster i Danmark 649 for 15 kilo i Tyskland 102,5 + 12,01 Euro for 30 kilo leveret!
en besparelse på 222,45 pr. sæk
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-04-10 14:41

Jeg kommer lige hjem fra Føtex, dyrlæges foder 15 kg koster norpris 159 kr. Men 2x15 kg er tit på tilbud i Bilka til ca 200 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-10 14:47

Jeg turde ikke bare forsøge med andet foder uden at der var en sagkyndig ind over, det er trods alt hundens helbred det drejer sig om

Men jeg forstår godt du gerne vil se om der findes et godt alternativ til en lavere pris

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-04-10 17:03

Dyrlægens foder i Bilka... Den var god

Desværre kan de navngive det der sælges som de selv vil

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 08-04-10 18:25

Hold dig til Hills.
Når dyrlægen har sagt det, så er det alt for risikabelt og uoverskueligt at forsøge med et andet produkt.

Men jeg synes at det lyder som rigtig meget, at din hund skulle spise en hel sæk med 14 kilo på bare en måned?? Det er mere end Silke spiste, da hun voksede allermest. Hun vejer godtnok "kun" 32 i dag..

Jeg synes du skal fortsætte med hills, men evt give mindre end anbefalet. Når jeg sammenligner med Olivers diætfoder, så skal en 40 kilos hund kun have 375g tørt, mens Hills siger 395-545g til en hund på 36 kilo.
Og kalorieindholdet er nogenlunde det samme...
Så din hund skulle sagtens kunne overleve på 375 g om dagen. Du kan vænne ham til at spise det rigtig godt opblødt, så det ser ud af mere, og fylder mere i maven med det samme han spiser det.

HVIS du alligevel skulle finde på at skifte til et anden produkt, så er det vigtigt, at det er med LAVT indhold af protein (omkring 20%) og med et kalorieindhold på omkring 3500 Kcal.
Derudover skal der være omega 3 og 6 fedtsyrer og glucosamin.
Det vil STADIG ikke være lige så godt som Hills, men det er lige de vigtigste ting du måske kan finde lidt billigere.

Personligt ville jeg aldrig turde det..
Kan du ikke se sådan på det, at det er medicin, som skal forhindre at din hund får nogle skavanker, der kan koste dyrt i livskvalitet, medicin og måske operationer, -og i sidste ende kan det koste hundens liv?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-04-10 20:09

Birgitta

Citat
Kan du ikke se sådan på det, at det er medicin, som skal forhindre at din hund får nogle skavanker, der kan koste dyrt i livskvalitet, medicin og måske operationer, -og i sidste ende kan det koste hundens liv?

Ok jo- jeg retter ind efter det- jeg vil bare ikke snydes, hvis det er fordi Hill, næsten har monopol på et produkt- og hvis det er så godt et produkt, ville jeg også gerne have nogle med erfaringer.

Jeg har lige fået nogle erfaringer fra en kollega idag, med Barfoder- to hunde som ikke er mærket med deres hoftedysplasi overhovedet- og det koster jo det samme, men tænk nu hvis det var bedre.
Og som jeg har skrevet - ville jeg aldrig skifte til noget andet uden rådgivning med min dyrlæge.

Den sæk jeg køber indeholder 12 kg. ( det er et produkt særligt med omega 3 og 6 osv og han får 370 g. om dagen. Lidt under anbefalet og i samråd med dyrlægen, så der er også plads til lidt godbidder.

God ide, med at komme vand i- for det fik han altid som hvalp og som du skriver, så fylder det mere i maven.

-

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 08-04-10 20:19

Tak for svaret Birgitta.

som skrevet- så er jeg meget enig med dig. Men det skal da undersøges, og herinde er der mange med hunde.

Så vidt jeg kan læse mig frem til andre steder så er der også flest der anbefaler Hills særlige udgave J/D. Og så er der lige Barfoder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-04-10 20:23

Og tak til alle andre for svar.

Og så vil jeg spørge min dyrlæge om det der Barfoder - -modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-04-10 20:52

Tak for accepten af mit svar.

Hvis din hund får det godt på Hills, og han både taber sig og også bliver fri for de skavanker, han har, så kan du overveje at skifte til noget andet.
HVIS det skal være BARF, så skal du nok sammenligne med det foder, han har fået indtil han kom over på Hills.
Hvis DET er et foder med et højt indhold af protein, så skal du passe på med BARF. For BARF er næsten udelukkende protein og fedt. Det består af rent kød. Der er sikkert sunde hunde, der kan leve et godt liv på BARF, men der ER meget protein i. Og der er ikke nogen af de sunde fedtsyrer i eller glucosamin.

Men et skridt af gangen. Allerførst skal din hund ned i vægt. Og han skal have det godt i sine led.
Derefter kan du -sammen med dyrlægen- overveje, om det er et forsøg værd. Hvis du skifter til Barf når din hund er blevet rask og slank, så kan du jo altid gå tilbage til Hills hvis der opstår problemer igen.
Han skal bare være rask først...

----Og gulerødder og æblestykker er fine godbidder til en hund med vægtproblemer, med en lav-proteindiæt...
--det ville være ærgerligt at forlænge hans nuværende tilstand med proteinrige godter..
--Held og lykke med hans slankekur.

BARF er et temmelig kontroversielt emne.... Man hører mest fra folk, der sværger til det. De, der står med hunde, der er blevet syge af det, tier helst stille. Måske fordi de skammer sig over de lidelser, de har påført deres hund..
Det er meget lettere at fortælle om de gode erfaringer man har haft...
Visse BARF-hjemmesider sletter rutinemæssigt kritiske indlæg i deres "debat".. Det har jeg selv oplevet, så pas på, hvor du søger oplysninger.

Jeg har selv haft en bernersennen, som fik store mængder af råt kød, --på opdrætters anbefaling. Det er mange år siden. Det var før BARF blev opfundet, og før man rutinemæssigt fotograferede berner sennen for HD.
Men han fik konstateret ledskader i begge forben (osteocondritis dissecans) og havde temmelig sikkert HD i begge hofter.
Han blev 4½ år .